نفت / شناسه خبر: 39774 / تاریخ انتشار : 1399/9/24 15:28
|

ویدیو/ سامانه ناتمام وزارت صمت رانت توزیع می‌کند؟

نکته اما اینجاست که سرانجام کی زمان بررسی و اصلاح سامانه بهین یاب فرا خواهد رسید و در گام بعدی چه کسی جوابگوی تمام رانت‌ها و اختلال‌های ناشی از نواقص این سامانه خواهد بود ؟

نفتی ها /شب گذشته در  برنامه گفت و گوی ویژه خبری، مشکلات توزیع مواد اولیه پتروشیمی و نواقص سامانه بهین یاب بررسی شد،
در ادامه اما محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه در برخی کالا‌ها کمبود داریم و در برخی کالا‌ها هیچ کمبودی نداریم، گفت: اکنون التهاب بازار بر طرف شده است. در برخی از کالا‌های پتروشیمی کمبود داریم و این کمبود ناشی از کمی تولید است.
محتشمی پور ادامه داد: در بعضی از محصولات با مسئله انحراف از توزیع مواجهیم و این به معنی اشکال در شرکت تولید کننده نیست و سامانه ”بهین یاب“ ممکن است نقص و خطا داشته باشد، ولی کیفیت آن در مقایسه با گذشته بهتر شده است، اما مشکل نظارت هنوز وجود دارد.
نکته اما اینجاست که سرانجام کی زمان بررسی و اصلاح این سامانه فرا خواهد رسید و در گام بعدی چه کسی جوابگوی تمام رانت‌ها و اخلال‌های ناشی از نواقص این سامانه خواهد بود ؟
طی این سال ها که «بهین یاب» مرجع اصلی ارائه سهمیه به خریداران مواد اولیه پتروشیمی است، علاوه بر بعضی از  مسئولین امر همواره بسیاری از مسئولان اتحادیه‌های تولیدی بر ضرورت اصلاح سامانه بهین یاب و نظارت بیشتر بر ورود تولیدکننده‌های واقعی به این سامانه تاکید داشته اند.
و با این که  چندین سال از نامه‌نگاری فعالان صنعت با وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رفع اشکالات سامانه بهین یاب می‌گذرد؛ هنوز اقدام موثری برای رفع خطاها صورت نگرفته است.
امروز با گذشت نزدیک به ۶ سال از راه‌اندازی این سامانه انتقادهای فراوانی به آن مطرح شده است، یکی از انتقادهایی که تاکنون به بهین یاب وارد شده ایجاد بازارهای سیاه در محصولات متفاوت عرضه شونده در بورس کالاست که در پی عملکرد ناکامل و غیردقیق این سامانه ایجاد شده است.
اگرچه کارشناسان معتقدند رصد مداوم شرکت‌های صوری و سهمیه‌های غیر واقعی در سامانه بهین یاب از سوی نهادهای نظارتی، راه حلی است که باید مدنظر متولیان این امر در وزارت صمت باشد.
اما باز هم این سوال مطرح می‌شود که چرا پیشتر از اینها تلاشی برای بهبود عملکرد بهین یاب  انجام نشده است در حالی که وزارت صمت می‌توانست با در نظر گرفتن ساز و کارهایی نظیر فهرست بیمه اشخاص و مصرف برق کارگاه، میزان تولید را رصد کند. در شرایطی که تلاش برای ایجاد اعتماد به سامانه بهین یاب وزارت صمت می‌شود، نیاز است تا با ارزیابی‌های دقیق‌تر از دریافت کنندگان مواد اولیه، دست واسطه‌ها و بعضا حتی تولیدکنندگانی که طی سال‌های گذشته یا تولید نداشته و یا حداقل میزان تولید داشته‌اند را از دریافت سهمیه‌های ناحق و غیرمنطقی در بورس کوتاه کرد.
در پایان اینکه باید دید با توجه حجم بالای انتقادها از سوی فعالان صنعت پتروشیمی نسبت به سامانه بهین یاب،  سرانجام این ماجرا  به نفع سودجویان تمام خواهد شد یا فعالانی که نمی‌خواهند ار آب گل‌آلود ماهی بگیرند./فائزه پناهی



پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39774

کلیدواژه

وزارت صمت

سامانه بهین یاب

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها