نفت / شناسه خبر: 39638 / تاریخ انتشار : 1399/9/8 14:51
|

ایستادگی تمام‌قد روسیه در برابر لوله‌های گاز ایران!

در واقع این سوال مطرح می‌شود که اگر حجم تولید گازوقرابت جغرافیایی مطرح باشد ایران ارجحیت بیشتری برای صادرات گاز به کشورهای همسایه دارد تا روس‌ها.

نفتی ها /در خبرها آمده است شرکت «گازپروم نفت» روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که همچنان علاقه‌مند به توسعه بازار خود در کردستان عراق است؛ البته این اولین باری نیست که گازپروم روسیه  اجرای پروژه در منطقه کردستان را برعهده دارد؛ پیش از این نیز پروژه های شاکال و گرمیان  نیز در این منظقه با همکاری گازپروم انجام شده بود.

نکته اما جای دیگری است ، در واقع این سوال مطرح می‌شود که اگر حجم تولید گاز و قرابت جغرافیایی مطرح باشد ایران ارجحیت بیشتری برای صادرات گاز به کشورهای همسایه دارد تا روس‌ها.

هر چند بحث تحریم صادرات گاز ایران، کشور را از بازار اروپا، از طریق ترکیه و پیش از آن بازار گاز آسیایی، ایران-پاکستان-هندوستان محروم کرد اما  دیپلماسی ضعیف گازی ایران و بی‌برنامگی  آن هم تاثیر زیادی در فرصت سوزی ها دارد.

در این میان اما خالی از لطف نیست به نقش پررنگ روسیه در ادامه یافتن این ضعف‌ها هم اشاره کرد؛ به گفته کارشناسان روسیه با تمام توان تلاش کرده است تا ایران را به عنوان یک رقیب جدی و خطرناک از بازار گاز اروپا دور نگاه دارد؛ هرچند اروپا تمایل زیادی به تنوع بخشیدن منابع تامین گاز خود غیر از روسیه را دارد اما روسیه تمام قد درصدد است بازار گازی اروپا را در سیطره خود قرار دهد.

حتی هنگامی که روسیه بر سر اختلافات مالی و مباحث قیمت، عبور گاز خود را به اوکراین متوقف کرد، تمام اروپا، نگران و در حال آماده‌باش کسری انرژی قرار گرفت. باز هم  روسیه با سوق دادن و زنده نگاه داشتن، پروژه خط لوله آسیایی برای تهران و پیشنهاد حمایت مالی و فنی هم به ایران ارائه داد تا اروپا را فراموش کند.

حال اما در حالی که رقبای گازی ایران چه اروپایی و چه آسیایی در حال توسعه صادارت گاز خود هستند ایران بخش اعظم گاز پرارزش خود را به نازل‌ترین و کم بازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی هدر می‌دهد وهنوز معلوم نیست تا کی این روند ادامه خواهد داشت .

در پایان اما باید گفت؛ روسیه و ایران به عنوان کشورهایی با بالاترین ذخایر گازی در جهان، بازارهای مشترک و غیرمشترکی برای صادرات گاز طبیعی خود دارند. بنابراین راهبردهای روسیه در زمینه تجارت گاز، می تواند در تعیین راهبردهای ایران در این حوزه راهگشا باشد. بررسی ها نشان می دهد که در بازارهای غیرمشترک راهبرد همکاری سه جانبه ایران، کشور مقصد و روسیه، بیشترین منفعت را برای ایران دارد. به صورت کلی دو رویکرد برای ایران در بازار مشترک، یعنی اروپا، وجود دارد. رویکرد اول ورود در حوزه تجارت گاز به تعدادی از کشورهای اروپایی و رقابت با روسیه و رویکرد دوم دریافت امتیازات استراتژیک از روسیه به دلیل واگذاری بازار اروپا به روسیه، و در مقابل دریافت بازار ترکیه از روسیه اس هر چند اگر ترکیه خود رقیبی برای ایران نباشد که هست.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39638

کلیدواژه

تامین گاز

لوله‌های گاز ایران

گازپروم نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها