نفت / شناسه خبر: 39283 / تاریخ انتشار : 1399/7/14 15:26
|

مدیران بی انگیزه چگونه متولد شده‌اند؟

در حالی که عضو کمیسیون انرزی مجلس از بی‌انگیزگی مدیران اجرایی نسبت به جلوگیری از خام فروشی می‌گوید؛ اما اشاره ای به عامل اصلی این بی انگیزگی نداشته است.

نفتی ها /یکی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس امروز از عوامل تاثیرگذار بر ادامه خام فروشی نفت در کشور گفته است و عنوان کرده که  مجلس باید اعمال فشار بیشتری بر دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی و رونق صنایع پتروشیمی داشته باشد.
 ناصری نژاد در ادامه اما بی‌انگیزگی مدیران اجرایی نسبت به اجرای سیاست‌های کلی نظام همچون جلوگیری از خام فروشی، عدم اعتقاد و باور برخی از مدیران به توان داخلی و... از جمله دلایل ادامه سیاست خام فروشی در کشور دانسته است اما نکته مهم و اصلی‌ترین عاملی که به نظر می‌رسد در میان دلایل این نماینده مجلس ذکر نشده است شخص آقای وزیر نفت است ، وزیری که خود عامل اصلی این بی انگیزگی‌ها برای حذف خام فروشی نفت شده است.
در واقع در جایی که وزیر نفتش پالایشگاه سازی را کثافت می‌داند و بارها  وبارها در مناسبت های مختلف ستیز یا به سخنی دیگر مخالفت خود با توسعه صنایع پایین دستی نفت  و پالایشگاه سازی را  ثابت کرده است نمی‌توان امیدی به حذف خام‌فروشی داشت.
سال هاست که اصرار به خام‌فروشی نفت و عدم توسعه صنایع پالایشی به یکی از سیاست‌های کلان وزارت نفت در طول دوره‌های مختلف تبدیل شده که باعث شده که نفت به نقطه ضعف اساسی و پاشنه آشیل کشور تبدیل شود.
به هرحال، زنگنه در طول سال‌های طولانی صدارت بر وزارت نفت هیچ پالایشگاهی نساخته و نشان می‌دهد برنامه‌ای هم برای این موضوع ندارد. این بی‌اعتقادی او به ساخت پالایشگاه، کشور را تا مرز بحران پیش برده و اگر ورودسایر ارگان‌ها برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نبود، چه بسا پس از حذف سهمیه‌بندی و افزایش شدید مصرف بنزین در این دولت در کنار نبود پالایشگاه برای تأمین بنزین، کشور در شرایط تحریمی، با بحران شدیدی در زمینه سوخت دچار می‌شد.
حالا چه مجلس فشار بیاورد و چه کارشناسان مرتب تکرار کنند و رسانه‌ها منتشر کنند و از فواید رونق پتروپالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها  و اشتغال زایی بیشتر و ارزش افزوده این سیاست بگویند؛ باز هم مسئله اینجاست عامل اصلی و بالادستی این صنعت اعتقادی به این موضوع نداشته و ندارد.
رسیدن به زنجیره‌های پایین‌دستی نگاهی است که مدیران نفتی باید دنبال کنند چراکه در این صورت امکان سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خصوصی و خرد در حوزه پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها فراهم خواهد شد که لازمه تحقق این مهم تلاش و اراده بیشتر ازسوی دولتمردان است.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39283

کلیدواژه

جلوگیری از خام فروشی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها