نفت / شناسه خبر: 39165 / تاریخ انتشار : 1399/6/30 08:30
|

سرعت‌گیرها جواب داد!/ سؤال از زنگنه درباره قرارداد گازی با ترکمنستان به کجا رسید؟

زنگنه این روزها تبدیل به پر حاشیه ترین وزیر دولت روحانی شده است، وزیری که هر بار مقاومتر قد علم می‌کند و با دفاعیات عجیب و غریبش همگان را شگفت زده میکند و آب هماز آب تکان نمی‌خورد.

نفتی ها /زنگنه این روزها که نه شاید ماه هاست  تبدیل به پر حاشیه ترین وزیر دولت روحانی شده است،  وزیری که هر بار مقاوم تر در برابر منتقدانش قد علم می‌کند و با دفاعیات عجیب و غریبش همگان را شگفت زده میکند و آب هم از آب تکان نمی‍‌خورد!
داستان اینبار از جایی جدی شد که نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اقدامی که در تاریخ جمهوری اسلامی، در نوع خود بی‌سابقه بود طی نامه‌ای حسن روحانی، محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رییسی، روسای قوای مجریه، مقننه و قضاییه ایران را مخاطب قرار داده و از هزار و یک معضل موجود در وزارت نفت گفته و در شرایط اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ جهان و کاهش چشمگیر فروش نفت ایران خواستار برکناری بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت دولت‌های یازدهم و دوازدهم شوند.
نامه‌ای که از دید معاون پارلمانی رییس‌جمهوری هم خلاف قانون اساسی بود و هم یک نامه اداری ولی تلاش‌های نمایندگان نه عادی بود و نه در چارچوب پروتکل‌های اداری. مخالفان زنگنه در مجلس چندی بعد طی نامه‌ای از رییس قوه قضاییه خواستند تا به تخلفات وزیر نفت ورود کرده و او را دادگاهی کند ولی این مهم نیز هرگز محقق نشد تا اینکه نوبت به حضور زنگنه در صحن علنی مجلس برای بررسی روز و روزگار وزارت نفت جمهوری اسلامی رسید.
زنگنه هم به مجلس آمد و از  همه چیز صحبت کرد از ماجرای کارت سوخت و صادرات نفتش تا پارس جنوبی وتوتال در این میان اما حرف به صادارت گاز به ترکمنستان هم رسید.
زنگنه درمورد صادرات نفت به هسایگان هم که مطرح شد گفت:  برایش جواب داریم. ما باید همه به هم کمک کنیم و با همدلی کار را جلو ببریم و به طور مثال ما در مقابل ترکمنستان چه باید کنیم، ما به آن‌ها امتیاز ندادیم حالا باید تنبیه شویم یا تحسین.
نکته مهم در این بخش اما اینجاست که اگرچه  رویکرد زنگنه  در قبال انتقادات کارشناسان همچنان کلی‌گویی است و این وزارتخانه ظاهرا تمایلی به اظهارنظرات کارشناسی و دقیق در هیچ حوزه‌ای علل الخصوص صادرات گاز را ندارد، اما این دلیل نمی‌شود که فراموش کنیم ایران به عنوان دومین دارنده منابع گاز دنیا متاسفانه نقش به سزایی در بازار گاز منطقه نداشته و ندارد و کسی هم پاسخگوی این مسئله نیست.
افزون بر این باید گفت به طور کلی بررسی وضعیت بازار منطقه نشان می‌دهد که ایران در حال حذف شدن از بازار گاز است و این موضوع نه بر مبنای غیب‌گویی بلکه بر مبنای شواهد و قرائن بازار منطقه قابل تحلیل کارشناسی است و این که این موضوع نیاز به تحسین دارد یا تنبیه دیگه بر عهده مخاطبان است هرچند برای اطلاع این وزارتخانه باید گفت که در حال حاضر خطر حذف ایران از بازار شرقی کشور به شدت مشهود است.
از یک سو توسعه خط لوله تاپی از ترکمنستان، بازار پاکستان و هند و افغانستان را هدف قرار داده است و این دو کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس با انعقاد قراردادهای بلندمدت واردات ال ان جی به دنبال تامین بخش مهمی از نیاز خود هستند؛ و از سویی دیگر ترکیه هم با احداث خط لوله کریدر جنوبی، خط لوله ترک استریم و افزایش واردات ال ان جی گاز موردنیاز خود را تامین کرده و از گاز ایران برای مصارف داخلی خود بی‌نیاز شده است.
 همین چند سطر تحلیل‌ کارشناسی نشان می‌دهد که خطر حذف ایران از بازار گاز منطقه به شدت جدی است؛ موضوعی که تا همین الان توسط وزارت نفت چندان هم جدی نگرفته نشده است  و کسی هم پاسخگو نیست.
حالا این که سرعت‌گیرهای نصب شده مقابل پای نمایندگان پارلمان یازدهم و توصیه‌های پیدا و پنهان در نهایت موفق شد یا نه و این که زنگنه بااین دفاع این بار هم مهر آزادی چند ماهه خود از  زیر تیغ انتقادات را دیده یا نه بماند تا روزهای آینده مشخص کند.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39165

کلیدواژه

قرارداد گازی با ترکمنستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها