نفت / شناسه خبر: 39076 / تاریخ انتشار : 1399/6/17 15:48
|

مصادره به مطلوب به سبک موافقان / دوستان آدرس غلط ندهند

اگر وزارت نفت به قول خودشان وظیفه ای در قبال پالایشگاه سازی ندارد پس این همه حرف و حدیت و بوق و کرنا در این زمینه با چه هدفی پیش می‌رود؟

نفتی ها /در حالی که یکی از مهمترین انتقادات وارده به زنگنه در دوران وزارتش بحث پالایشگاه‌سازی است و بسیاری معتقدند در این زمینه اجحاف زیادی صورت گرفته است، زنگه در تاریخ سوم شهریور ماه و در حاشیه افتتاح پروژه‌های نفتی گفته بود "مخالفت با پالایشگاه سازی اتهام بی دلیلی است که به من وارد می کنند و بنیان پالایشگاه سازی در زمان من گذاشته شده و امروز افزایش ظرفیت پالایشگاه های داخلی را شاهدیم و ظرفیت پالایشی به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.
حالا اما چند روز پیش عباس کاظمی، مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که بسیاری از انتقادات این روزها علیه زنگنه بیشتر جوسازی ومغرضانه است گفت، وزارت نفت از اساس مجاز به ساخت پالایشگاه نیست.
کاظمی در ادامه بیان کرد: در قانون بودجه ۸۳ و نیز براساس سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، وزارت نفت مجاز به سرمایه‌گذاری در احداث پالایشگاه‌های نفتی نیست و عدم پیشرفت ساخت پالایشگاه‌های آناهیتا، هرمز قدیم، جاسک جدید و پارس پتروفیلد را نه وزارت نفت که سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی این طرح‌ها باید پاسخگو باشند.
حالا اما معلوم نیست زنگنه باید از حمایتش از پالایشگاه سازی دفاع کند و یا پشت دفاع‌های جانانه موافقانش سنگر بگیرد، اما سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که اصولا برای دفاع مگر نباید مسئله ای مظرح شود که هیچ گونه شک وشبه ای در آن نباشد.
حالا این که چرا کاظمی از پالایشگاه سازی حرف زده معلوم نیست ولی کاش قبل از این دفاع تمام قد قدری خبرهای دوستانش در زمینه موفقیت‌های وزارت نفت در پالایشگاه‌های خلیج فارس و سیراف را که به قول بسیاری از  کارشناسان تحت مصادره زنگنه قرار گرفته است را مطالعه کرده بود.در واقع اگر وزارت نفت به قول خودشان وظیفه ای در قبال پالایشگاه سازی ندارد پس این همه حرف و حدیت و بوق کرنا در این زمینه چرا مطرح می‌شود؟

در همین راستا سالاری قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم در گفتگو با خبرنگار نفتی ها در باره این موضوع می‌گوید: به نظر می‌رسد در  این اظهار نظر قدری بیراهه رفته شده است، زیرا اولا در تبصره ۳ اصل ۴۴ گفته شده است که دولت موظف است که در شرایط بحرانی سوخت کشور را تامین کند پس چندان هم جدای از قضیه های پالایشگاه سازی نیست؛ علاوه بر این بند ۲ جزء الف ماده ۴۴ برنامه ششم، دولت را مکلف نموده است تا تسهیلات لازم را برای ایجاد ظرفیت پالایشی ایجاد کند و  مسلما منظور قانون‌گذار صرفا مشوق‌های مالی نیست بلکه ایجاد زیرساخت‌های توسعه ای نیز از وظایف حاکمیت است که باز هم در این خصوص کوتاهی صورت گرفته است.

قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ادامه با اشاره به کوتاهی های صورت گرفته در این خصوص گفت:  برای مثال قرار بود از  روز اول پالایشگاه آناهیتا به صورت مشارکتی بین دولت و بخش خصوصی شروع به کار کند که در این خصوص کوتاهی زیادی از جانب وزارت نفت صورت گرفته است یا بحث پالایشگاه خوزستان  که مجوز خوراک دریافت نکرد. یا داستان های مشابهی از جمله پروژه پالایشگاه هرمز که با یک بی تدبیری و جابه جایی مسکوت ماند.

سالاری در ادامه به بحث تامین خوراک پالایشگاه ها هم اشاره داشت و گفت: یکی از وظایف اصلی وزارت نفت به عنوان یک ارگان دولتی این است که بتواند در بحث تامین خوراک پالایشگاه ها به بخش های خصوصی کمک کند. و این در حالی است که در بسیاری از پروژه‌ها از با لغو تامبن خوراک مواجه شدند که در این صورت کاری از دست بخش خصوصی هم بر نمی آید؛ در واقع وظیفه دولت نقش رگلاتوری و تسهیل گری داشته باشد  و مطالعات را انجام دهد پس حاکیمت نقش بسیار مهمی در جذب بخش خصوصی و سرمایه گذاری دارد که در صورتی که تامین نشود پالایشگاه سازی مسکوت خواهد ماند.


در پایان باید گفت جدای تمام این حاشیه‌ها هم نکته ای که در این میان وجود دارد این است که عملکرد وزیر نفت در طول بیش از ۷ سال گذشته تاکنون نشان می دهد متاسفانه این وزارت خانه هیچ استراتژی مشخصی در ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور نداشته و ندارد و تصمیمات اتخاذ شده در طول تمام این سال ها با ابهامات زیادی مواجه بوده است.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39076

کلیدواژه

پالایشگاه‌سازی

وزارت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها