نفت / شناسه خبر: 39032 / تاریخ انتشار : 1399/6/11 17:00
|

برنامه‌های پارک پردیس برای بومی‌سازی اقلام راهبردی صنعت نفت با خدمات حمایتی به شرکت‌ها

مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی پارک فناوری پردیس از برنامه‌های این پارک برای توسعه خدمات هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری به تمامی شرکت‌های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش ...

نفتی ها /مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی پارک فناوری پردیس از برنامه‌های این پارک برای توسعه خدمات هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری و نوآوری به تمامی شرکت‌های حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با هدف بومی‌سازی حداکثری اقلام راهبردی و استراتژیک صنعت نفت خبر داد.

احمد عسگری خدمت‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نفت و پتروشیمی را با هدف رسوخ دانش فنی و توسعه توانمندی‌های شرکت‌ها در این حوزه دانست و افزود: ماموریت بومی‌سازی حداکثری اقلام راهبردی و استراتژیک صنعت نفت در پارک فناوری پردیس به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید تدوین شده است و در این راستا پارک فناوری پردیس در تلاش است تا بتواند خدمات هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری به تمامی شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سایر نهاد مرتبط با این صنعت را توسعه دهد.

وی ریسک‌های محتمل بهره‌برداری در استفاده از تجهیزات دانش‌بنیان، کوتاه بودن عمر شرکت‌های داخلی و نگرانی از پشتیبانی‌های فنی در آینده، عدم اطلاع از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نبود مرجع معتبر مورد تایید جهت ارائه تاییدیه به اقلام و تجهیزات ساخته‌شده و نبود دستورالعمل مدون از مقوله استفاده از توان داخل در سطح ملی را از چالش‌های صنعت نفت نام برد و یادآور شد: پارک فناوری پردیس به عنوان یک نهاد دولتی و یکی از مراکز تابعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آغاز فعالیت بومی‌سازی و توسعه نوآوری در صنعت نفت در سال ۱۳۸۸، درصدد کاهش چالش‌های این صنعت در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است و پارک با چند فعالیت خود چالش‌های تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌حداقل رسانده است. از میان آنها می‌توان به «تدوین مدل‌های حقوقی قراردادهای بومی‌سازی و توسعه نوآوری»، «ارائه تعهدات و خدمات برای کاهش ریسک صنعت نفت در قراردادهای بومی‌سازی» و «پذیرش مسئولیت حقوقی و مالی قراردادهای بومی‌سازی فناوری» اشاره کرد.

مدیرکل اداره بومی‌سازی پارک فناوری پردیس خاطر نشان کرد: پارک با استفاده از این ابزارها و مدل‌های حقوقی به نمایندگی از شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، قراردادهای بومی‌سازی و توسعه نوآوری منعقدکرده است.

عسگری درباره اقدامات پارک فناوری پردیس برای بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در توسعه ساخت داخل صنعت نفت گفت: پارک در این راستا اقداماتی از جمله «احصای نیازهای فناورانه»، «شناسایی گلوگاه‌های تامین کالاهای استراتژیک»، «رصد توانمندی و ارزیابی فنی و کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور متناسب با نیازهای احصاشده»، «هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری»، «انعقاد قراردادهای بومی‌سازی فناوری» و «راهبری و نظارت بر اجرای قراردادهای بومی‌سازی فناوری» انجام داده است.

بر اساس اعلام پارک فناوری پردیس، وی افزود: در ادامه روند اجرای این طرح، اقداماتی همچون برگزاری رویدادهای نوآورانه و تورهای فناوری با هدف ایجاد تعامل نزدیک بین شرکت‌های دانش‌بنیان، کارشناسان و مدیران صنعت در دستور کار پارک قرار دارد. علاوه بر این می‌توان از پتانسیل و تجارب کارگزاران و شرکت‌های مهندسین مشاور برای تحقق حداکثری هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری در این صنعت استفاده کرد. از این رو کارگزاران و مهندسان مشاور می‌توانند برای همکاری در این حوزه با پارک فناوری پردیس ارتباط برقرار کنند./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39032

کلیدواژه

مدیرکل سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی پارک فناوری پردیس

خدمات حمایتی به شرکت‌ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها