نفت / شناسه خبر: 38973 / تاریخ انتشار : 1399/6/2 15:05
|

اما و اگرهای اکتشاف گازی ترک‌ها

از نگاه بسیاری از کارشناسان این خوشبینی ترک‌ها چندان هم کارساز نخواهد بود و به نظر می‌رسد اردوغان بیش از این که بر اساس نظرات متخصصین امر صحبت کند بیشتر به دنبال ایجاد یک پروپاگاندای رسانه ای است.

نفتی ها /خبر اکتشاف میدان گازی ۳۲۰ میلیارد مترمکعبی ترکیه در دریای سیاه به قدر اهمیت داشت که  اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه شخصا آن را اعلام کرد و این کشف را بزرگ‌ترین کشف گازی ترکیه و دریای سیاه تاکنون دانست.
اما نکته مهم در این میان این است که از نگاه بسیاری از کارشناسان این خوشبینی ترک‌ها چندان هم کارساز نخواهد بود و به نظر می‌رسد اردوغان بیش از این که بر اساس نظرات متخصصین امر صحبت کند بیشتر به دنبال ایجاد یک پروپاگاندای رسانه ای است.
گفته می‌شود، اگرچه این میدان بزرگ‌ترین اکتشاف گازی در دریای سیاه تا زمان حاضر است،  اما برای تایید نهایی ذخایر آن، نیازمند به تداوم عملیات حفاری است.
از سویی دیگر اردوغان در صحبتهایش قول بهره‌برداری از  این میدان را تا سال ۲۰۲۳داده است اما این در حالی است که در کنار اما و اگرهایی که درباره تجاری شدن ذخایر این اکتشاف وجود دارد، کارشناسان راه‌اندازی و تولید گاز از این میدان را طی سه‌سال ناممکن ارزیابی می‌کنند؛ به ویژه آنکه در دریای سیاه زیرساخت‌ها برای برداشت از ذخایر هیدروکربوری توسعه چندانی نیافته است.
علاوه بر این تجربه حفاری‌های گذشته در دریای سیاه نشان می‌دهد، رومانی توانسته پروژه‌هایی در آب‌های کم‌عمق را به شکل فعال داشته باشد اما میدان بزرگ این کشور که هشت سال قبل در آب‌های عمیق کشف شد، هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.
شرکت روس‌نفت هم در بخش‌های روسی دریای سیاه کاوش‌هایی انجام داده که نتیجه خاصی به همراه نداشته است. حالا هم ترکیه در شرایطی خبر کشف یک میدان گازی بزرگ در دریای سیاه را رسانه‌ای کرده که این سوال مطرح است؛ با وجود کشف این میدان گازی، چرا ترکیه می‌خواهد همچنان به واردات گاز از روسیه ادامه دهد؟ گزپروم، غول گازی روسیه به منظور افزایش سهم خود از بازار گاز ترکیه و همچنین کاهش وابستگی به اوکراین، خط لوله ترک‌استریم را در بستر دریای سیاه به سمت ترکیه افتتاح کرده است.
اکننون اما بسیاری از تحلیلگران حوزه انرژی این سروصدای رسانه ای و وعده‌های غیرتخصصی اروغان را بی ربط به حاشیه‌های اخیر ترکیه در واردات  گاز از ایران، آذربایجان و روسیه نمی‌دانند و معتقدند رییس جمهوری ترکیه به دنبال نوعی امتیازگیری از کشورهایی است که خریدار گاز آنهاست.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38973

کلیدواژه

اکتشاف گازی ترک‌ها

اردوغان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها