نفت / شناسه خبر: 38971 / تاریخ انتشار : 1399/6/2 13:24
|

وقت‌کُشی ۵ساله وزارت نیرو برای استفاده از یک ظرفیت قانونی/ نیروگاه‌هایی که در نوبت تبدیل هستند

باید دید آیا در سال پایانی دولت دوازدهم امکان استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی فراهم می‌شود؟

نفتی ها /در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که بیش از ۵ سال از تصویب آن می‌گذرد، به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اجازه داده شده است از محل صرفه‌جویی سوخت ناشی از اجرای پروژه‌هایی که به ارتقای بهره‌وری عملکرد می‌انجامد، بازپرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

استفاده از این ظرفیت قانونی با گذشت بیش از ۵ سال، هنوز در مجموعه وزارت نیرو محقق نشده است و نیروگاه‌های متعددی که در انتظار استفاده از این ظرفیت قانونی برای تبدیل به سیکل ترکیبی بوده‌اند، همچنان در انتظارند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو تیرماه سال جاری در پاسخ به تسنیم، با اشاره به ضرورت استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای تبدیل نیروگاه‌ها از حالت سیکل ساده به سیکل ترکیبی گفت: امیدواری ما همچنان برقرار است که بتوانیم از این سازوکار قانونی برای تبدیل ۷۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی به سیکل ترکیبی استفاده کنیم که در این رابطه نیز مذاکرات خوبی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انجام شده است و سازمان برنامه و بودجه نیز همکاری خوبی با ما دارد که امیدواریم امسال اتفاقات خوبی در این زمینه محقق شود.

احساس امیدواری وزیر نیرو برای استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ درحالی است که ۵ سال بدون استفاده از ظرفیت‌های این قانون گذشته است و امسال در سال پایانی دولت دوازدهم، وزیر نیرو به‌عنوان یک عضو هیئت دولت به‌جای اعلام قطعی زمان برخورداری پروژه‌های نیروگاهی از این ظرفیت قانونی، تنها احساس امیدواری می‌کند.

در این خصوص، عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، تیرماه سال ۹۷ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مپنا از نظر فنی توانایی ساخت سالانه ۸۰۰۰ مگاوات را دارد، همین الآن هم مپنا سالانه دو تا سه هزار مگاوات می‌سازد، ولی این منابع به مپنا عودت داده نمی‌شود. پول همین نیروگاه پرند نیز اگر از محل صرفه‌جویی بازنگردد سرمایه‌گذاران تشویق نخواهند شد.

وی اولویت نخست برای صنعت برق را تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی یا تبدیل واحدهای بخاری به سیکل ترکیبی دانست و خاطرنشان کرد: اگر این کار انجام شود منابع بزرگی از محل صرفه‌جویی سوخت نصیب کشور خواهد شد که درآمد بسیار بزرگی است و در کمتر از دو سال هزینه‌های انجام‌شده را جبران می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت عدم اجرای ماده ۱۲ تکلیف نیروگاه‌های برقی چیست، اظهار داشت: در این صورت نیروگاه‌ها با مشکل اساسی مواجه خواهند شد. بسیاری از نیروگاه‌ها منتظر اجرای ماده ۱۲ هستند. منابع این پروژه‌ها در خود آنهاست و سوخت صرفه‌جویی‌شده می‌تواند تأمین‌کننده هزینه‌ها باشد.

به گزارش تسنیم، باید دید آیا در سال پایانی دولت دوازدهم، امکان استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی فراهم می‌شود یا این مسئله مهم با مغفول ماندن در دولت فعلی، جزء برنامه‌های روز رأی اعتماد وزیر نیروی دولت سیزدهم قرار خواهد گرفت./تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38971

کلیدواژه

عباس علی‌آبادی

مپنا

عباس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا

دولت دوازدهم

وزارت نیرو

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها