نفت / شناسه خبر: 38932 / تاریخ انتشار : 1399/5/27 08:15
|

پرده‌برداری "نفتی‌ها" از رواج اختلاس جدید در میان برخی ازصادرکنندگان قیر/ قیرفروشان این روزها چه می‌کنند؟

بسیار ساده است. فقط کافی است کمی در خصوص مشخصات فنی قیر بدانید و افراد فعال در عرصه بازرسی را بشناسید. آنوقت است که محموله 2 هزار تنی را می‌توانید 1800 تن نشان دهید و به راحتی صادرکنید.

نفتی ها /برای صادرات قیر دمای کشتی می‌بایست ۱۵۰ درجه باشد اما کافی است درجه دمای موجود در کشتی را ۱۸۰ یا ۲۰۰ اظهار کنید آنوقت است که چگالی سیار تغییر می‌کند و می‌توانید ۲ هزار تن قیر را با برگه گمرکی ۱۸۰۰ تن صادر کنید. اما سود این کار کجاست؟ یک محاسبه سرانگشتی کافی است تا به رقم سود دست یابید.
۲۰۰ تن اختلاف با قیمت امروز تنی ۲۰۰ دلار نشان از اختلاس ۴۰ هزار دلاری در هر پارت صادرات فله برخی از شرکت‌های صادرکننده قیر تنها در این بخش دارد. سودی که با احتساب دلار ۲۰ هزار تومانی رقمی معادل ۸۰۰ میلیون تومان را در برمی‌گیرد.
به عنوان مثال، این اتفاق که در برخی از مواقع در بارهای فله ای که از بندرعباس صادرمی‌گردد صورت می‌گیرد تنها با کمی تغییر دما محقق می‌شود و برخی از مسوولان بازرسی این بارها دستی بر آتش دارند.
این درحالی است که طی سالهای ۸۷-۹۰ نیز در پی رواج این سودجوئی برخی از فعالان این عرصه با کنترل شدید بخش تولید و مهندسی یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده قیر کشور این اتفاق تا حدودی کنترل گردید و دمای کشتی‌ها مورد نظارت جدی قرار گرفت. اما مجددا دو تا سه سالی است که این رویه غلط مجددا در جهت سودجویی بیشتر و گزارش رقم کمتر صادرات به گمرک رونق گرفته و متاسفانه نظارت جدی نیز صورت نمی‌گیرد. بنابراین لازم است نهادهای نظارتی به این موضوع و سودجویی برخی ورود پیدا کنند و جلوی زیان کشور و پر شدن جیب برخی از سودجویان فعال دراین عرصه گرفته شود.
نباید فراموش کرد در صنعت قیر کشور ۸۰ تولید کننده غیراستاندارد فعالیت دارند که در صورت غفلت نهادهای نظارتی هر کدام از این تولیدکنندگان می‌توانند عواقب اقتصادی ناخوشایندی را رقم زنند!


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38932

کلیدواژه

شرکت‌های صادرکننده قیر

صادرکنندگان قیر

قیرفروشان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها