نفت / شناسه خبر: 38515 / تاریخ انتشار : 1399/3/25 08:22
|

چرا تجربه بکارگیری زنان در مدیریت های کلان نفت و پتروشیمی نهادینه نمی شود ؟

اینکه تاریخ بیش از صد ساله نفت هرگز نتوانسته هیچ زن موفقی را در قامت مدیر ارشد در این صنعت ببیند بیش از آنکه به نظام مردسالار نفت مربوط باشد...

نفتی ها /اینکه تاریخ بیش از صد ساله نفت هرگز نتوانسته هیچ زن موفقی را در قامت مدیر ارشد در این صنعت ببیند بیش از آنکه به نظام مردسالار نفت مربوط باشد به حضور بی پشتوانه، ناگهانی و حبابی زنان در رده های بالای مدیریتی نیز مربوط است.
در بیان شاخص ترین مثال چنین  انتصابی می توان به مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد این انتصاب اگرچه می توانست آغازگر یک حرکت مثبت و تسهیل کننده برای افزایش حضور بانوان شایسته برای در اختیار داشتن شانس برابر در احراز پست های بالای مدیریتی باشد اما متاسفانه عدم تداوم این حرکت نشان از مقطعی یا نمایشی  بودن چنین اقدامی داشت. شاید یک علت عدم تداوم انتصاب بانوان شایسته در پست های ارشد مدیریتی نفت این بود که خانمی بدون هیچ سابقه مهم به یکباره ابتدا در مسند مدیر طرح های پتروشیمی قرار گرفت و به فاصله چند ماه پس از آن در مقام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفت. اقدامی که بیشتر از آنکه نشانگر اعتقاد واقعی به توانمندی بانوان شایسته کشورمان باشد بحث های حاشیه ای متعددی را به همراه داشت.  
از جمله ویژگی های قایل تاملی که می توانست در انتصاب بانوان در مجموعه نفت بیشتر مورد توجه قرار داشته باشد روحیه قانون مداری بیشتر آنان و پرهیز بیشتر از بکارگیری راهکارها یا ترفندهایی است که معمولا در هنگام بررسی مراکز و نهاد های یازرسی به عنوان مصداق های تخلفات اداری ثبت می شوند. به عبارت دیگر سوابق تخلفات،سواستفاده های صورت گرفته از مقام و موقعیت های شغلی و آنچه در بررسی سوابق و گزارش های منتشره در کمیسیون های تخلفات و دیگر مراکز بازرسی به چشم می خورد موارد بسیار کم و استثنایی تخلف توسط بانوان است. شاید اگر زنگنه پس از انتصاب شاهدایی چنین روندی را تداوم می داد مجموعه صنعت نفت کشور می توانست افزایش روند سلامت اداری و کاهش تخلف و سواستفاده مالی از مقام و موقعیت توسط بانوان مسئول را شاهد باشد.           
بدیهی چنین اقدامی اگرچه نمی توانست به عنوان یک حکم ملاک عمل قرار داشته باشد ولی با توجه به نمونه های بارز مدیریت شایسته زنان در مسئولیتهای بسیار بزرگ و مهم حتی در سطح بالاترین مقام های اجرایی کشورهای بزرگ و مهم اروپایی، الگو قراردادن موفقیت های صورت گرفته توسط آنها می توانست در معیاری محدودتر ملاک قضاوت و انتخاب بانوان از سوی دولت دوازدهم قرار داشته باشد.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38515

کلیدواژه

مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها