نفت / شناسه خبر: 38501 / تاریخ انتشار : 1399/3/24 12:22
|

قصه "شنبه‌های نامعلوم" این‌بار به غیزانیه رسید/کدام شنبه مشکل آب غیزانیه حل می‌شود؟

به نظر می رسد قصه "شنبه‌های نامعلوم" این‌بار به موضوع آبرسانی به غیزانیه رسیده و مشخص نیست کدام شنبه، مشکل آب شرب مردم این بخش حل می شود.

نفتی ها /بخش غیزانیه استان خوزستان، در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از این روستاها امروز خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۲۷ هزار نفر جمعیت رسیده است.

از جمعیت ۲۷ هزار نفری غیزانیه، ۱۹ هزار نفر در دهستان غیزانیه و حدود هشت هزار نفر در دهستان مشرحات ساکن هستند. یکی از مشکلات همیشگی مردم این بخش، مسئله آب بوده که سوم خردادماه امسال، این مشکل قدیمی به علت اجرا نشدن طرح آبرسانی، به تجمع اعتراض‌آمیز انجامید.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا هفتم خردادماه در خصوص مشکل آب بخش غیزانیه گفت: مشکل آب منطقه غیزانیه و روستاهای دهستان مشرحات استان خوزستان تا پایان خرداد (شنبه سی‌ویکم خرداد) و ظرف سه هفته آینده برطرف خواهد شد.

هجدهم خردادماه، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان از رسیدن آب به روستاهای غیزانیه خبر داد و گفت: گام نخست پروژه انتقال خط آبرسانی به روستاهای غیزانیه از توابع شهرستان اهواز عصر روز شنبه (۱۷ خردادماه) و یک هفته زودتر از موعد تعیین شده به پایان رسید.

طبق گفته این مقام مسئول، نیاز روستاهای غیزانیه طبق استاندارد کمتر از سه هزار مترمکعب آب در شبانه روز و نیاز دهستان مشرحات هم حدود یک‌هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه روز است که با اتمام گام نخست این پروژه، شرکت آب و فاضلاب توانایی انتقال حداقل ۹ هزار و حداکثر ۱۷ هزار مترمکعب آب در شبانه روز از تاسیسات شیبان به ایستگاه پمپاژ صفیره را خواهد داشت و با اجرای گام دوم که عبارت است از ۲۸ کیلومتر خط انتقال آب بین صفیره تا نزهه، می‌توان تا ۱۷هزار مترمکعب در شبانه روز به غیزانیه انتقال داد.

وزیر نیرو ۲۱ خردادماه در خصوص مشکل آب غیزانیه گفت: بخش اول مسئله غیزانیه حل شده و بخش کامل و دائم آن هم تا پایان تابستان به انتها می‌رسد.

اما امروز، فرمانده سپاه ‌خوزستان با بیان اینکه "آب هنوز به غیزانیه ‌نرسیده است"، گفت: عملا کار خاصی در اینجا صورت نگرفته است.

سردار حسن شاهوارپور در بازدید از بخش غیزانیه اظهار داشت: تا الان فاز اول به اتمام رسیده اما عملا اتفاق خاصی رخ نداده اما مسئولان آبفا استان خوزستان قول داده‌اند آب تا شنبه آینده آب وارد شبکه آب می‌شود.

وی در ادامه افزود: فاز دوم که ۲۸ کیلومتر خط لوله انتقال آب است باید سریعا توسط ارگان‌های مربوطه مثل وزارت نیرو، سازمان آبفا استان خوزستان و استانداری که وظیفه‌شان است به بهره‌برداری برسد و آبرسانی به غیزانیه کوچک هرچه سریع‌ترانجام گیرد همچنین سپاه و وزارت نیرو در پیشبرد سریعتر این پروژه کمک می‌کنند.

به نظر می رسد قصه "شنبه‌های نامعلوم" این‌بار به موضوع آبرسانی به غیزانیه رسیده و مشخص نیست کدام شنبه، مشکل آب شرب این مردم حل می شود. مسئولان امر باید توجه داشته باشند که اگر شنبه مورد نظر آنها، زودتر از تمام شدن صبر مردم این بخش نرسد، احتمال خالی از سکنه شدن بقیه روستاهای این بخش و کوچ به حاشیه شهرها وجود دارد و به تبع آن مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی ناشی از رشد حاشیه نشینی و خالی از سکنه شدن روستاها، هزینه سنگین امروز و فردا کردن مسئولان است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38501

کلیدواژه

دهستان غیزانیه

مشکل آب غیزانیه

غیزانیه

آب شرب

مشکل آب شرب

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها