نفت / شناسه خبر: 38484 / تاریخ انتشار : 1399/3/20 08:19
|

باشگاه نفت و نیرو چگونه مرهم می‌شود؟/ خانه تکانی جدی در افکار مدیران نفتی

زمانیکه زنگنه تصمیم به تاسیس مپنا گرفت اگرچه با شدتی کمتر اما مشابه همین گلایه‌ها نسبت به دلایل این تصمیم وجود داشت چراکه در آنزمان سیاست زدگی به شکل و شباهت این روزها کمتر دیده می‌شد اما با اینحال...

نفتی ها /تاسیس باشگاه نفت و نیرو با حمایت وزارت نفت این روزها حاشیه‌های زیادی به همراه داشته است. حاشیه‌هایی که ابزارهایی چون رانت نفت برای برخی از مدیران قدیمی و البته گلچین شده توسط زنگنه را هدف گرفته و ازسویی دیگر، موافقان این طرح بهره گیری از تجربیات این مدیران را لازمه ادامه حیات نفت می‌دانند. اما شاید در پشت تمام این حاشیه‌ها بتوان به معضل جدی کشور در تمام تصمیم‌گیری‌های مهم اشاره کرد و آن نگاه صفر و صدی به هر موضوعی است که شاید بتواند با ترمیم و اصلاحات جدی گره ای از اقتصاد کشور باز کند.
زمانیکه زنگنه تصمیم به تاسیس مپنا گرفت اگرچه با شدتی کمتر اما مشابه همین گلایه‌ها نسبت به دلایل این تصمیم وجود داشت چراکه در آنزمان سیاست زدگی به شکل و شباهت این روزها کمتر دیده می‌شد اما با اینحال بودند کسانی که مخالف ایجاد رانت برای یک شرکت بودند اما در نهایت پافشاری‌ها نتیجه ای جزء برندسازی بزرگ برای کشور نداشت. شرکتی که در حال حاضر حداقل در منطقه به یکی بزرگترین برندهای ساخت تاسیسات برقی و نیروگاهی بدل شده و این روزها نیزبا ورود جدی تر در حوزه بالادستی نفت سعی بر افزایش قدرت خود در حوزه انرژی دارد. هدف از این مثال شاید حمایت همه جانبه از این تصمیم زنگنه و تیم همراهش نباشد و شاید باید دغدغه منتقدان این تصمیم را که در نهایت به این نکته ختم می‌شود که وزارت نفت امروز در حال حمایت از یک باشگاه تخصصی برای باز ماندن فضای انتقاد اصلاح طلبان در دوره بعدی ریاست جمهوری احتمالی اصولگران دارد چندان غیرمنطقی نباشد. اما دراین بین باید از زاویه‌ای دیگر نیز به تاسیس این باشگاه نگاه کرد. باشگاهی که می‌تواند معضل اصلی نفت مبنی بر کنار گذاشتن سال‌ها تجربیات هر مدیر متخصص نفتی پس از بازنشستگی را مرتفع کند. مدیرانی که سال‌ها اندوخته را با خود به بخش خصوصی می‌برند و جوانان فعال در بدنه نفت دولت، را رها می‌سازند. این باشگاه شاید بتواند با جذب تمامی متخصصان بازنشانده و بازنشسته نفت این مشکل را برای آیندگان مرتفع کند. باشگاهی که می‌تواند مدیران فعلی نفت را به پس از بازنشستگی و ادامه درآمدزایی مناسب برای خانواده مطمئن سازد. چراکه در نگاهی ایده آل به این باشگاه می‌توان امیدوار بود که متخصصان نفت فراتر از هر نگاه سیاسی در آن گردهم بیایند و وزارت نفت هر دولت بتواند با امضای قراردادی آموزش جوانان با استعداد خود برای مدیریت بخش‌های مختلف را به این بزرگان بسپارد. هر چند که این امر نیازمند خانه تکانی جدی در افکار مدیران نفتی دارد تا با کنار گذاشتن افکار سیاسی و عدم تزریق آن به جوانان تحت آموزش و تنها با نگاهی ملی این مهم را محقق سازند.
ازسویی دیگر در حال حاضر چند مرکز پژوهشی خصوصی دیگر در بخش انرژی و نفت مشغول به فعالیتند که قطعا می‌توان از توانمندی‌های این بخش‌ها نیز در بهبود این هدف یاری گرفت. اما پیش از هر نگاهی به باشگاه نفت و نیرو و بازکردن فضای تند سیاسی کشور به این کار تخصصی ابتدا می‌بایست رنگی دیگر به سیاست‌های این باشگاه داد تا روزی بازهم این اقدام را از جمله موفقیت‌های کارنامه زنگنه بدانند.
چراکه قطعا در شرایطی که نفت خالی ازتجربه مدیران قدیمی است با کنار زدن سیاست زدگی حاکم بر فضای اقتصاد کشور می‌توان امید به آینده اقتصادی بهتر مدیران قدیمی نفت و البته جوانان تازه نفس را افزایش داد. دراین بین نباید از خاطر برد که در حال حاضر به اندازه اهداف تاکید شده وزارت نفت برای تاسیس این باشگاه که بوی خوش آینده ای روشن برای آن را به مشام می‌رساند نباید دغدغه مدیران نفتی اصولگرای نفت را نیز نادیده گرفت. چراکه معتقدند امروز نفت در تلاش است تا با بهره گیری از بودجه ملی برای ساخت فضایی قوی برای انتقاد مستمر از عملکرد دولت بعدی یاری بگیرد. دغدغه ای که قطعا اگر با هدف نگاه اقتصادی و بال و پر دادن به صنعت نفت به آن نگاه شود می‌تواند با کمترین تغییراتی در استراتژی فعلی باشگاه نفت و نیرو به یک فرصت بدل گردد.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/38484

کلیدواژه

مپنا

مدیران نفتی

باشگاه نفت

باشگاه نفت و نیرو

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها