نفت / شناسه خبر: 28345 / تاریخ انتشار : 1399/2/22 15:00
|

از تغییر رویه نفتی عربستان تا تلاش‌های بی نتیجه ترامپ

درحالی‌که فعالان بازارانرژی انتظار داشتند عربستان رویه خود در کاهش قیمت رسمی نفتش را ادامه دهد، اما عربستان در اقدامی غیر منتظرانه اعلام کرد بهای رسمی نفت صادراتی‌اش به مقاصد مختلف افزایش خواهد داد.

نفتی ها /درحالی‌که تحلیلگران و فعالان بازارانرژی انتظار داشتند عربستان رویه سه ماه گذشته در کاهش قیمت رسمی نفتش را ادامه دهد، اما عربستان در اقدامی غیر منتظرانه اعلام کرد بهای رسمی نفت صادراتی‌اش به مقاصد مختلف را افزایش خواهد داد!
به نظر می‌رسد روزهای خوشی که ترامپ با همکاری عربستان دست به ایجاد نوسان‌های لحظه ای در بازار نفت میزد به پایان رسیده و حالا این بار عربستان با یکی دیگر از رقبایی دیرینه آمریکایی ها در حوزه  تولید و صادرات گاز و نفت دست به یکی کرده اند .
داستان از  جایی شروع شد که عربستان اعلام کرد در نظر دارد نفت سبک عربی برای تحویل در ماه ژوئن را ۴/ ۱ دلار گران‌تر از اختلاف قیمتی ماه مه به مشتریان آسیایی‌اش عرضه کند. 
به باور کارشناسان این تغییر راهبرد در فروش نفت می‌تواند نشانه پایان جنگ نفتی عربستان با روسیه باشد. دو کشور ماه گذشته با همکاری یکدیگر و بقیه کشورهای عضو اوپک‌پلاس توانستند به یک توافق کاهش تولید نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز دست یابند اما پیش از آن عربستان تولید نفت خود را حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش داده بود.
 به‌نظر می‌رسد با افزایش قیمت نفت عربستان در آسیا، اروپا و آمریکا، فروش نفت این کشور با کاهش روبه‌رو خواهد شد چراکه دیگر خبری از تخفیف‌های سنگین عربستان نیست. این اتفاق همچنین نشان می‌دهد به‌دنبال توافق اوپک‌پلاس، عربستان بیش از آنکه به افزایش سهم بازار بیندیشد، در راستای افزایش حاشیه سود فروش نفت تلاش می‌کند.
نکته جالب این است که عربستان حالا کمترین تخفیف را برای مشتریان اروپایی قائل‌شده که کاملا خلاف رویه گذشته است. به گفته کارشناسان، عربستان با این کار به کرملین سیگنال آشتی‌جویانه فرستاده است و می‌تواند به معنای پایان رقابت شدید این دو کشور برای سهم بازار نفت باشد.
 این خبر اما در حالی منتشر شده که جمعه هفته گذشته (۱۹ اردیبهشت )ترامپ و پادشاه عربستان درباره شرایط بازارهای جهانی نفت‌خام گفت‌وگو کردند.جاد دیر، سخنگوی کاخ‌سفید اظهار کرد: دو طرف درباره اهمیت ثبات بازارهای جهانی انرژی به توافق رسیدند و بر همکاری مشترک دفاعی ایالات‌متحده و عربستان سعودی تاکید کردند.
از سویی دیگر در حالی بسیاری از  تاجران نفتی این اقدام عربستان را به ضرر آمریکا دانسته اند اما برخی هم معتقدند که عربستان با افزایش قیمت رسمی نفتش به‌دنبال جلب رضایت دونالد ترامپ نیز هست.اما مسئله مهم اینجاست که که این اقدام بیشتر به ضرر آمریکا خواهد بود تا به سودش .
ریشه این اختلاف عربستان با امریکا را اما این بار مقامات آمریکایی افشا کردند. چند وقت پیش و در گیر و دار روزهای اوج کرونا و کاهش ناگهانی مصرف نفت،  فاش شد واشنگتن قصد دارد محموله‌های نفت خام عربستان که به سمت آمریکا در حرکت بودند را متوقف کند یا بر روی این محموله‌ها عوارض گمرکی وضع کند  که این اقدام به شدت به ضرر عربستان تمام میشد.
و این درحالی بود که  عربستان به دلیل تنش میان مسکو – ریاض و تبانی با آمریکا  و در اصل به منظور ضربه زدن به ایران اقدام به افزایش تولید بیش از اندازه نفت و ارایه آن به بازارهای جهانی از ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۸ کرد، در ست روزهایی که ایران تحری شده بود اما همین تبای کار دستش داد . اقدامی که با همراهی امارات در شرایط رکود شدید اقتصادی در جهان انجام شد.
حالا این روزها عربستان حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت زیر ۲۰ دلار صادر می کند که معنای آن این است که درآمد نفتی روزانه عربستان ۲۰۰ میلیون دلار در روز می باشد که اگر هزینه تولید و استخراج، حمل و نقل و نگهداری را از آن کم کنیم عملا درآمد عربستان با صادرات ۱۰ میلیون بشکه در روز تقریبا صفر می باشد، اقدامی که دقیقا با بی درایتی آل سعود  حاصل شده است، البته کشورهای صادر کننده نفت هم در این بین صدمه خورده اند ولی عربستان کشور اول ضرر کننده از این بی درایتی آل سعود است.
عربستان به زعم خود می خواست با افزایش استخراج و صادرات نفت به روسیه و ایران ضربه بزند ولی این توطئه دامن گیر عربستان شد، و به نظر میرسد همین ضرر و زیان ها باعث شده این بار به سمت کرملین روانه شود هنوز معلوم نیست عربستان چه برنامه ای در سر داد اما تاریخ رفتار های ضدو نقیض نفتی این کشور ثابت کرده که همیشه تنها به نفع خود اندیشیده و مسلک حرفه ای و کارشناسانه ای را در پیش نمی‌گیرد.


پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28345

کلیدواژه

خرید نفت پالایشگاه چینی از عربستان

نفت عربستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها