نفت / شناسه خبر: 28317 / تاریخ انتشار : 1399/2/20 14:46
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از ماجرای دو جوابیه پر حاشیه تا روزهای سخت مدیرعامل شرکت ملی گاز

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول امروز نفتی ها با ماجرای ترخیص ۲۰ دکل حفاری و ایجاد یک بحران در خوزستان، و جوابیه وزارت نفت اختصاص دارد.
بعد از انتشار خبر ترخیص ۲۰ دکل حفاری نفت و افزایش نگرانی کارکنان این دکل ها چند روز بعد وزارت نفت طی جوابیه ای ضمن رد این ادعا در توضیحاتی اعلام کرد :  برخلاف مدعیات گزارش، طرح نگهداشت و افزایش تولید موسوم به «۲۸ مخزن» ضامن رونق اشتغال در صنعت نفت و حفاری است و حجم و تعداد طرح‌های توسعه بالادستی اجرا شده و در دست اجرای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و برنامه‌ریزی شده در این طرح‌ها، در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه است و اجرای آنها، ضامن پویایی همه ارکان صنعت نفت و نیز پایداری اشتغال و رونق کسب و کار در کشور و استان‌های نفت‌خیز به ویژه استان خوزستان است.
حال مسئله اینجاست که  چرا وزارت نفت سعی کرده است توپ را در زمین مناطق نفتخیز جنوب بیاندازد و حتی بیژن عالیپور مدیرعامل سابق این شرکت را وارد گود کرده است. او گفته است این اتفاق طبیعی است اما گویا فراموش کرده است این اولین بار نیست که وزیر نفت برای حمایت از طرح ۲۸ مخزن دستور ترخیص دکل‌ها و توقف فعالیت‌های تحت‌الارضی مناطق نفت‌خیز جنوب را صادر می‌کند؛ بلکه در سال ۹۶ نیز با دستور بیژن زنگنه، ترخیص ۳۰ دکل حفاری و توقف همه قراردادهای فعال جهت تمرکز بر طرح مطلوب وزارت نفت (طرح ۲۸ مخزن) در دست پیگیری بوده است که با ورود نهادهای نظارتی به سرانجام نرسید.
زنگنه، وزیر نفت و مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت باید پاسخگوی عدم تصویب برنامه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باشند و پاسخ دهند چرا برای فرار از مسئولیت، توپ را به زمین این شرکت انداختند؟ ایجاد یک بحران امنیتی در خوزستان و آن هم در شرایط  امروز کشور به سود چه کشورها و جریاناتی است؟ آیا کارگزارن نفتی  نظام جمهوری اسلامی به فکر منافع کشور هستند؟
اما نکته جالب اینجاست که در برهه زمانی اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ که بحث درباره ترخیص ۳۰ دکل حفاری تا آغاز به کار طرح ۲۸ مخزن مطرح شده بود؛ بیژن عالی‌پور مدیرعامل وقت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که اکنون ترخیص ۲۰ دکل‌ حفاری و توقف فعالیت‌ها را امری طبیعی می‌داند؛ در نامه‌ای در تاریخ ۵ فرودین ماه ۹۷ به تشریح تبعات منفی توقف فعالیت‌های تحت‌الارضی و آسیب‌های فراوان این اقدام وزارت نفت پرداخت.
همچنین بیژن عالی‌پور مدیرعامل وقت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در نامه‌ دیگری به کریم زبیدی مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۷ به صورت مفصل تبعات منفی ترخیص دکل‌های حفاری و توقف قراردادهای فعال تشریح می کند که یکی از آنها تبعات امنیتی و اجتماعی ناشی از بیکاری ۲۰ هزار پرسنل فعال در قراردادهای موجود است.
حال یک سوال اساسی از مدیرعامل پیشین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مطرح است. اینکه چطور توقف فعالیت‌ها و ترخیص دکل‌های حفاری در سال ۹۶ تا موعد آغاز به کار طرح ۲۸ مخزن، اقدامی با تبعات سنگین و آسیب‌های فراوان بوده است اما ترخیص ناگهانی ۲۰ دکل حفاری در سال جاری و عدم تصویب برنامه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با وجود گذشت ۱.۵ ماه از سال ۹۹ امری طبیعی و فصلی است؟ فلذا این تناقض‌گویی‌ها در اظهارات عالی‌پور به خوبی نشان می‌دهد که ترخیص ۲۰ دکل حفاری و توقف فعالیت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب نه تنها امری طبیعی و فصلی نیست؛ بلکه همانند اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ تبعات منفی جدی را در پی دارد که از جمله آن می‌توان به بیکاری ۱۰ هزار نفر در استان خوزستان اشاره کرد.


حاشیه دوم این هفته اما باز درباره یک جوابیه دیگر ولی این بار از جانب شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.
در روزهای اخیر و به دنبال رشد قیمت سهام پتروشیمی دهدشت در بازار بورس، خبری درباره این پتروشیمی منتشر می‌شود ؛که این پروژه یک زمین خالی بیشتر نیست، اما واقعیت این است که مراحل ساخت این پروژه شتاب گرفته است.
به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، طرح احداث مجتمع تولید ۳۰۰ هزار تنی پلی اتیلن سنگین در شرکت پتروشیمی دهدشت با خرید لیسانس و دانش فنی پایه از شرکت بازل آلمان و اخذ تمام مجوزهای لازم برای احداث طرح از سازمان محیط زیست و مجوز وزارت صنایع و معادن کشور در زمینی به مساحت حدود ۱۰۰ هکتار کلید خورد و عملیات تسطیح زمین و آماده سازی محل احداث طرح و انجام عملیات خاکبرداری، خاکریزی و دیوار چینی در سال ۱۳۹۶ شروع و در حال حاضر با پیشرفت ۸۵ درصد آماده عملیات ساختمانی شده است.
همچنین با توجه به لزوم تکمیل زنجیره تولید از استحصال اتان تا تولید اتیلن و سپس تولید پلی اتیلن در پتروشیمی دهدشت، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اولویت شروع عملیات اجرائی در طرح پتروشیمی دهدشت، نسبت به خرید سهام عمده این شرکت اقدام و تلاش قابل توجهی در تأمین مالی این طرح  انجام داده است.
در همین راستا، مناقصه EPC طرح در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ انجام و مشارکت شرکت‌های پتروپارس- نارگان برنده مناقصه شد و قرارداد مربوطه در دیماه ۱۳۹۸ به امضاء طرفین رسید و در حال حاضر انجام مهندسی طرح توسط شرکت نارگان از مشارکت و عملیات اجرائی (در آغاز با تجهیز کارگاه) توسط شرکت پتروپارس شروع شده است.
در پایان خاطر نشان می‌شود ساختمان‌های غیر صنعتی شرکت شامل کلینیک و ساختمان مهمانسرا در حال اجرا بوده و سوله‌های انبار مواد شیمیایی و قطعات یدکی با پیشرفتی بیش از ۹۶ درصد در حال تکمیل است.

حاشیه بعدی اما به ماجرای انفجار خط لوله گاز ایران در ترکیه  و روزهای سخت تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز میپردازد.
با مشخص شدن ریشه‌های قطع شدن صادرات گاز ایران به ترکیه و نامه مهمی که بوتاش پیش از انفجار خط لوله به شرکت ملی گاز ارسال کرده بود، حسن تربتی باید پاسخگوی موضوعاتی باشد که شاید به برکناری‌اش منجر شود. او این روزها به دنبال پاسخ دادن به پرسش‌های مهمی است ازجمله پاسخ رسمی که به بوتاش ارائه کرده بود./ میز نفت

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28317

کلیدواژه

مدیرعامل شرکت ملی گاز

تربتی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها