نفت / شناسه خبر: 28278 / تاریخ انتشار : 1399/2/14 15:16
|

شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بورس فعال‌تر می‌شوند؟

تذکر رئیس جمهور هم به نفع چرخه اقتصاد کشور خواهد بود و هم مرهمی خواهد بود برای اقتصاد تحت تحریم حوزه انرژی کشور حال باید دید وزارت نفت چه راهکارهایی را برای تقویت حضور نفت در بورس اعمال خواهد کرد.

نفتی ها /جمعه هفته گذشته (۱۲ اردیبهشت‌ماه) بود که رئیس جمهور در گفت‌وگویی تلفنی با وزیر نفت با اشاره به ارائه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه با هدف تقویت بورس کشور، بر ضرورت حضور بیشتر و فعال‌تر شدن شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بورس  تأکید کرد.
این تذکر رئیس جمهور در واقع هم به نفع  چرخه اقتصاد کشور خواهد بود و هم مرهمی خواهد بود برای اقتصاد تحت تحریم حوزه انرژی کشور اما نکته ای که در این میان مطرح است، این است که وزارت نفت امسال چه راهکارهایی را برای تقویت حضور نفت در بورس اعمال خواهد کرد و آیا متوجه اشتباهان گذشته خود شده است؟
در واقع باید گفت نزدیک به  دو سال از انتشار اولین اطلاعیه عرضه دوباره نفت در بورس انرژی می‌گذرد که اینبار اما  پس از عرضه‌های نامنظم اولیه، شاید تنها امتیاز جدی فروش نفت در بورس ایران، عرضه‌های منظم هفتگی توسط وزارت نفت بود که بعد از مصوبه‌ی مجلس در ابتدای سال ۹۸، این وظیفه شکل قانونی به خود گرفت که متاسفانه بعد از  چند نوبت دوباره قطع شد.
 یکی از بزرگترین مشکلات عرضه نفت در بورس در ساله ای گذشته همین نکته است،  قطع ناگهانی عرضه و ادامه‌دار نبودن جریان بازار که باوجود تکلیف قانونی وزارت نفت در دور جدید، سیر منظمی پیدا نکرد. به گفته کارشناسان حیات این بازار به تداوم عرضه وابسته است؛ چرا که کسانی که خواستار خرید نفت ایران از این بازار هستند، مدت‌ها زمان می‌گذارند، امکان‌سنجی می‌کنند، دنبال خریدار خارجی می‌گردند و مقدمات لازم را فراهم می‌کنند تا در نوبت‌های بعدی در لیست خریداران قرار بگیرند؛ اما اختلال در روند این بازارمی‌تواند به‌اصطلاح هر چه ریسیده‌اند پنبه کند.
درواقع تداوم عرضه نخستین سیگنالی که به بازار می‌فرستد این است که تصمیم‌گیران این بازار نفتی برای فروش بلندمدت ثابت‌قدم هستند و خریداران می‌توانند با خیال راحت روی سودآوری مداوم از این کانال حساب کنند.
از سویی دیگر بازار  طی هفته‌های اخیر با نوسانات شدیدی روبرو بود و یکی از موضوعاتی که کار را سخت‌تر هم کرده  بود بحث تعیین قیمت مناسب نفت است که باید سعی شود با توجه به نرخ‌های رسمی فروش نفت خام ایران قیمت‌های عرضه در بورس هم منصفانه اعلام شوند.
 به نظر می‌رسد حال که وظیفه عرضه موفق نفت در بورس به وزارت نفت سپرده شده است، بهتر است این وزاتخانه به‌جای قطع عرضه‌ها  بر حل مشکلات پایه ای خود در بورس نفت متمرکز شود و آن‌ها را یکی پس از دیگری از میان بردارد تا بتواند تقاضا را با شرایطی که مطلوب است پوشش دهد.


پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28278

کلیدواژه

نفت

نفت در بورس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها