نفت / شناسه خبر: 28270 / تاریخ انتشار : 1399/2/13 14:34
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از دردسرهای ترخیص ۲۰ دکل شرکت ملی حفاری تا مشکل تامین مالی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی ها به دستورجدید وزیر نفت اختصاص دارد که سر وصدای زیادی به پا کرده، زنگنه طی این دستور شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موظف به ترخیص ۲۰ دکل حفاری شرکت حفاری ایران نموده است.
اما در این میان معلوم نیست آیا توجهی به وضعیت افرادی که در این دکل ها مشغول به کار بودند شده است یا خیر؟
گفته میشود این تترخیص دکل‌ها باعث بیکاری مستقیم ۴ هزار نفر از پرسنل خواهد شد و اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر که کارشان به صورت غیرمستقیم در ارتباط با صنعت حفاری است را به خطر می‌اندازد آن هم در شرایط  کنونی که بسیاری از  مردم بر اثر کرونا وضعیت مساعد اقتصادی ای ندارند.
در این بین مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری عنوان کرده‌اند که در این مدت بلاتکلیفی، حقوق پرسنل دکل‌های ترخیص شده پرداخت خواهد شد. اما باید توجه داشت که پرداخت حقوق پرسنل رسمی و قراردادی شرکت ملی حفاری و پرسنل شاغل در دکل‌ها به معنای رفع تمامی مشکلات ایجاد شده نخواهد بود؛ زیرا هنوز تکلیف کارگران روزمزد، رادیومن‌ها و پرسنل مشغول به کار در شرکت‌های پیمانکاری که تداوم اشتغال‌شان وابسته به دکل‌هاست مشخص نیست.
برآوردها حاکی از آن است که هر بیکاری مستقیم ناشی از ترخیص دکل حفاری، حدود ۳ برابر بیکاری غیرمستقیم ایجاد می‌کند، در نتیجه با ترخیص ۱۷ دکل حفاری، تا به الان اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر که کارشان در ارتباط با صنعت حفاری است به مخاطره افتاده است.


حاشیه دوم این هفته نفتی ها هم به واکنش با تاخیر وزارت نفت به ماجرای  دو پایه تشویقی به ۱۱ مدیر نفت اختصاص دارد.
اعطای پایه تشویقی به مدیران پیشنهاد مسعود کرباسیان مدیرعامل شرکت ملی نفت بوده است. جالب اینجاست که یکی از زیردستان فرزین مینو به شانا گفته است روند اعطای پایه تشویقی پس از ۷ سال احیا شده است، آن‌هم به شکلی شفاف‌تر!!
بااین‌وجود، هنوز مشخص نیست در نظر گرفتن باجناق معاون رئیس‌جمهور، داماد حجت‌الاسلام ناطق نوری و ... برای اعطای این رانت، بر اساس چه معیارهایی صورت گرفته است. دست‌آخر هم گفته‌شده سایرین هم می‌توانند درخواست خود را برای دریافت پایه تشویقی ارائه دهند. با ورود سازمان بازرسی به این اقدام عجیب وزارت نفت، بسیاری باید پاسخگوی امضاهای خود باشند./میز نفت

حاشیه بعدی این هفته نفتی ها اما به مشکل مالی ای که باعث توسعه نیافتن فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از سال  ۹۲شده بود میپردازد.
رسول فلاح‌نژاد مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه عملیات بارگیری نخستین جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی درباره توسعه نیافتن این فاز در سال ۹۲ توضیح داد: سال ۹۲ از یک سو طرح‌های متعدد پارس جنوبی با پیشرفت‌های مختلف در دستور قرار داشت و از سوی دیگر کشور با کمبود گاز در کنار کمبود منابع مالی روبه‌رو بود.
وی به شرایط سخت تحریم در آن مقطع هم اشاره و با یادآوری اینکه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ اواخر دولت دهم به روش بیع متقابل امضا شد، اظهار کرد: واقعیت این است امکان تامین مالی برای این پروژه در آن شرایط امکانپذیر نبود.
سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس تصمیم وزارت نفت برای اولویت‌بندی فازهای پارس جنوبی در سال ۹۲ را راهبردی دانست و گفت: با این تصمیم طرح‌هایی که پیشرفت بالایی داشتند در اولویت قرار گرفتند تا افزون بر تامین سوخت زمستانی نیازهای ارزی کشور را برای توسعه دیگر طرح‌ها فراهم کند.
وی با بیان اینکه توسعه فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ که در اولویت توسعه قرار گرفت همانند فاز ۱۱ در مرز قرار داشتند، تصریح کرد: پیشرفت بالای این پروژه‌ها سبب شد نسبت به فاز ۱۱ در اولویت قرار گیرند.
فلاح‌نژاد به واگذاری توسعه این طرح به کنسرسیوم توتال و سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: هدف وزارت نفت این بود تا از گشایشی که ایجاد شد افزون بر استفاده از فناوری روزآمد و پیمانکاران خارجی از منابع مالی خارجی استفاده کند.
سرپرست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه داد: آنچه اکنون مهم است اینکه توسعه متعارف این فاز پس از خروج خارجی‌ها برای صیانت از حق و حقوق و برداشت طبیعی این فاز آغاز شده است و به سرعت انجام خواهد شد.
فلاح نژاد به افت مخزن پارس جنوبی اشاره و تصریح کرد: امیدواریم در مرحله بعدی توسعه این فاز، بخش فشارافزایی این قرارداد را که بخش سنگین و پرهزینه‌ای است، محقق کنیم./فارس


حاشیه آخر این هفته هم به درخواست مهندسان نفت از مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس می‎‌پردازد.
در آستانه انتشار فراخوان آزمون استخدامی در صنایع پتروشیمی عسلویه، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نفت خواستار، گنجاندن این رشته در آزمون استخدامی طرح‌های پتروشیمی «هنگام و آپادانا» شدند.
تعیین سهمی برای فارغ التحصیلان رشته‌های مورد نیاز از استان‌های سراسر کشور و گنجاندن رشته مهندسی نفت در آزمون استخدامی پتروشیمی هنگام و آپادانا شرایط را برای رقابتی‌تر شدن آزمون استخدامی پتروشیمی و انگیزه جوانان تحصیل کرده بیکار برای اشتغال را افزایش می‌دهد، آقای «ربیعی» لطفا صدای مهندسان بیکار ایرانی را بشنوید .

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28270

کلیدواژه

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها