نفت / شناسه خبر: 28212 / تاریخ انتشار : 1399/2/6 14:55
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از ماجرای عرضه سهام شستا در بورس تا اعطای تشویقی مادام‌العمر به ۱۱ مدیر نفتی

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی ها را با شستا  آغاز می‌کنیم که عرضه سهامش در بورس در هفته گذشته سروصدای زیادی به پا کرد،
در خصوص‌ عرضه ۱۰ درصد از سهام شستا در بورس شاهد مباحث و نظرات گوناگونی در یک ماه گذشته بودیم. مدافعان واگذاری بخشی از سهام شستا در بورس، شاه بیت تمام استدلال‌هایشان این بود که بورس اتاق شیشه‌ای است و با حضور شستا در بورس، این مجموعه از تاریکخانه خارج و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و اطلاعات مالی و تصمیمات مدیریتی آن در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.
حال که شستا بورسی شده و به تعبیر محمد شریعتمداری (وزیر کار) از تاریکخانه به اتاق شیشه‌ای آمده، وقت عمل به این وعده شفافیت است. از این رو ضروری است مقامات ارشد وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و شستا، پاسخگوی پرسش‌های زیر باشند تا وعده شفافیت شستا محقق شود.
سازمان تامین اجتماعی به عنوان مالک و سهامدار اصلی شستا با عرضه ۱۰ درصد سهام شستا نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان پول نقد به دست آورد. در حال حاضر سرنوشت این پول چه شده است؟ فروش سهام در واقع نوعی فروش دارایی است. آیا شستا دارایی فروخته که با پول آن هزینه‌های جاری و یومیه تامین اجتماعی و وزارت کار تامین شده و حقوق بازنشسته‌گان پرداخت شود؟
طبق دستورالعمل‌های بورس، شرکت‌های بورسی در صورت فروش دارایی تنها اجازه دارند ۲۰ درصد آن را صرف هزینه‌های جاری کنند و ۸۰ درصد آن باید صرف سرمایه‌گذاری مجدد شود.
در حال حاضر پرسش و مطالبه اصلی از شستا و وزارت کار این است که به صورت دقیق توضیح بدهند قرار است با ۷ هزار میلیارد تومانی که از  محل عرضه شستا در بورس کسب کرده‌اند، چه کاری انجام بدهند؟ قرار است سرمایه‌گذاری مجدد صورت بگیرد یا هزینه‌ها و بدهی‌های جاری سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود؟
مدیران شستا و وزیر کار در حالی مدعی هستند با حضور شستا در بورس، شفافیت ایجاد می‌شود که بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه شستا هم اکنون در بورس حضور دارند و هیچ شفافیتی ایجاد نشده و جلوی سوء مدیریت و تخلفات، گرفته نشده است.
بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه شستا با معضل مطالبات مشکوک‌الوصول و مطالبات سوخت‌ شده، درگیر هستند. وضعیت بدهکاران و بستانکاران این شرکت‌ها از ابهامات بسیاری برخوردار است که نفت‌خبر نیز در یکسال گذشته در گزارش‌های خود به آن پرداخته است اما مدیران شستا تاکنون از توضیح در مورد این تخلفات و ابهامات خودداری کرده‌اند.
آیا شفافیت بورسی که حضرات مدعی آن هستند با این شیوه پاسخگویی به دست می‌آید؟ در حال حاضر برای راستی‌آزمایی ادعای شفافیت که  از سوی محمد شریعتمداری و عوامل ایشان، دائما تکرار می‌شود، ضروری است در خصوص ۲ موضوع به سرعت شفاف‌سازی صورت بگیرد.
اول این که قرار است با ۷ هزار میلیارد تومانی که از عرضه شستا در بورس به دست آورده‌اند، چه کاری انجام شود؟
دوم این که چرا طبق گزارش حسابرسی، در شرکت‌های زیرمجموعه شستا حجم مطالبات معوق و مطالبات مشکوک‌الوصول بالا است و حساب‌های بدهکاران و بستانکاران، دارای ابهامات بسیار است؟/ نفت خبر


حاشیه دوم حوزه نفت به ماجرای سقوط بی سابقه بهای نفت بعد از  نشست اوپک پلاس و ادامه کرونا و کاهش تقاضا می‌پردازد که از آن به عنوان دوشنبه سیاه یاد می‌شود.
نفت خام ایالات متحده بعد از  این که  به محدوده مثبت بازگشت، پس از آن که طی اتفاقی تاریخی بامداد دوشنبه به زیر صفر رفت و با رقم منفی ۳۷.۶۲ دلاری سرمایه گذاران را شوکه کرد.
نفت تحویل آتی WTI ماه می با رشد ۳۹ دلاری به ۱.۷۶ دلار در هر بشکه در بازارهای آسیایی معامله شد. اما فروپاشی قیمت ها، اختلال جهانی را که کرونا ویروس سبب شده است برجسته کرد. قرنطینه و محدودیت آمدوشد اقتصاد جهانی را فلج کرده است.
یک تحلیلگر بازار انرژی به رویترز می گوید: "این اتفاق منحصر به بازارهای انرژی نیست، بلکه نشانه ای آشکار از جراحت اقتصادی است. اتفاق دیشب نشان داد که تعادل عرضه و تقاضا از میان رفته است."
رکورد قبلی قیمت پایین در سال ۱۹۸۶ بود که نفت در میانه جنگ قیمت در تاریخ ۳۱ مارس ۱۹۸۶ به ۱۰.۴۲ دلار رسید. پلتس به نقل از تحلیلگران می نویسد: "حتی توافق اوپک برای تنظیم عرضه هم نمی تواند به این زودی ها شرایط را متعادل کند.
در همین اثنی قیمت نفت برنت تحویل ژوئن با ۷ درصد افزایش به نسبت دیروز، ۲۵.۵۰ دلار معامله می شود.

حاشیه سوم اما به نقل قولی از روحانی میپردازد که بعد از  بحران سقوط قیمت نفت از علل کمتر ضرر کردن ایران در این بحران گفته بود .  
سقوط بهای نفت همه دنیای نفتی را نگران کرده است اما در این میان ایران به جهت تحریم و عدم دسترسی به درآمدهای فروش نفتش درد کناری را این روزها حس میکند، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه سوم اردیبهشت در جلسه هیئت دولت گفت: «. ضرر بعضی‌ها خیلی بالاست و ضرر ما خیلی کمتر است.»
رئیس جمهور ایران تاکید کرد هر کشوری بیشتر به نفت خام متکی بوده‌ شرایط آن سخت‌تر شده است.  در پی سقوط بیسابقه و تاریخی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) تا زیر صفر، نفت خام برنت جهانی که نفت ایران نیز شامل آن میشود روز چهارشنبه سوم اردیبهشت بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد و تا ۱۶ دلار دادوستد شد. در بودجه ایران نفت بهای ۳۸۹ دلاری در نظر گرفته شده است. دولت روحانی برای کاهش میزان بودجه بر اثر افت بهای نفت هنوز برنامه خود را اعلام نکرده است. 

 
حاشیه آخر این هفته نفتی ها هم به ماجرای  اعطای تشویقی مادام‌العمر به ۱۱ مدیر نفتی  است که غیرقانونی اعلام شد.
قائم مقام اسبق شرکت ملی پالایش و پخش گفت: معاونت توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در یک اقدام فراقانونی، دو پایه تشویقی جهت برخورداری مادام العمر از مزایای پایه سمت را به تعدادی از مدیران اعطا کرده است که لازم است دستگاه‌های نظارتی با این مدیران نفتی برخورد جدی کنند.
در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در بهمن ماه سال گذشته، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانى با استناد به برخی مفاد مجموعه مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت و سایر قوانین موجود در این حوزه، پرداخت دو پایه تشویقی برای چند نفر از مدیران کل و مدیران شرکت ملی نفت ایران را تسهیل نموده که این موضوع به تایید وزیر نفت نیز رسیده است. در این بین برخی کارشناسان معتقدند که اعطای این امتیازات ویژه بدون هیچ استناد قانونی صورت گرفته است که لازم است نهادهای نظارتی مانع اجرای چنین ویژه‌خواری‌هایی در صنعت نفت کشور شوند. اما وزارت نفت معتقد است که مجموعه قوانین موجود در صنعت نفت چنین ظرفیتی برای اعطای دوپایه تشویقی را داشته و در اعطای هیچ اقدام خلاف قانونی صورت نگرفته است که فارس در گزارش مبسوط غیر قانونی بودن این امتیاز را تثبیت کرده است.
 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28212

کلیدواژه

شستان

سهام شستا در بورس

عرضه سهام شستا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها