نفت / شناسه خبر: 28082 / تاریخ انتشار : 1399/1/19 15:18
|

برای پیشگیری از سیر نزولی بهای نفت چه باید کرد؟

این روزها و با همه گیرشدن کرونا در جهان، بازار نفت هم شاهد افت شدید قیمت شده که در ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اما قضیه وقتی جالب می‌شود که کارشناسان می‌گویند این کاهش قیمت مسئله ای است که...

نفتی ها /این روزها و با همه گیرشدن کرونا در جهان، بازار نفت هم شاهد افت شدید قیمت شده که در ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اما قضیه وقتی جالب می‌شود که کارشناسان می‌گویند این کاهش قیمت مسئله ای است که خیلی هم به کرونا مربوط نمی‌شود.
همزمان با آغاز شیوع ویروس کرونا در جهان، بهای نفت هم دستخوش تغییراتی شد که چندان هم دور از  انتظار نبود اما با ادامه یافتن این سیر نزولی و با ورود
به سطوح کمتر از ۲۵ دلار، رکورد کمترین قیمت طی ۱۸ سال اخیر را به ثبت رساند.
اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد که باعث تشدید سیر نزولی بهای نفت شده که در این روزهایی کرونایی چندان به چشم نمیاید و آن اختلاف عمیق روسیه و عربستان است که دستهای پشت پرده آمریکا هم در این ماجرا به چشم میخورد. به گونه ای که به گفته بسیاری از کارشناسان امر، در صورتی که  این کشورها موفق نشوند اختلافات خود را برای برگزاری نشست اوپک  پلاس حل کنند، قیمت نفت مجددا در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.
از سویی دیگر یک اشتباه فاحش دیگر در این میان  رخ داده است که باز هم نشان دهنده دستی پشت پرده‌ی این تلاطم نفتی است؛ رئیس‌جمهور آمریکا که اولین واکنشش به افت قیمت نفت ابراز خوشحالی برای مصرف‌کنندگان بنزین بود، این روزها به هر اهرمی از تهدید و فشار تا پا درمیانی بین عربستان و روسیه دست می‌زند تا بلکه راهی برای افزایش قیمت‌ها و نجات صنعت نفت این کشور بیابد.
با این حال اختلافات همچنان به‌جای خود باقی است به‌طوری‌که برگزاری نشست اوپک‌پلاس در روز دوشنبه، به‌دلیل اینکه دو طرف روس و سعودی دیروز یکدیگر را مقصر شرایط کنونی بازار دانستند، در هاله‌ای از ابهام فرورفته است. در کنار این موضوع آخرین اظهارات ترامپ نیز نشان داد که این کشور یا شرکت‌های تولیدکننده نفت آمریکایی قصد همکاری با اوپک‌پلاس برای متعادل کردن بازار نفت را ندارند.
هر چند بسیاری بر این باورند که کرونا حدود یک‌سوم از تقاضای جهانی نفت را در فصل دوم سال ۲۰۲۰ را به خاموشی خواهد کشاند، اما به نظر می‌رسد با توافق هر چند کوتاه مدت این دو بر قدرت تولید کننده نفت میتوان قدری آرامش به بازار طلای سیاه تزریق کرد .
افزون بر این با علم بر این اتفاق این روزها  نیز در کنار مذاکرات پشت پرده دولت آمریکا با مقامات روس و سعودی، شرکت‌های نفتی سایر کشورها نیز مذاکراتی را با تولیدکنندگان سنتی نفت آغاز کردند تا بلکه راهی برای پایان دادن به سقوط قیمت‌ها بیابند.



 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28082

کلیدواژه

عربستان

بهای نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها