نفت / شناسه خبر: 28064 / تاریخ انتشار : 1399/1/17 10:51
|

بحران اقتصادی نفت زده در پیش است؟

کاهش شدید قیمت نفت از یک سو و از سویی دیگر کاهش درآمد دولت از محل فروش بنزین که منبع اصلی تامین بسته های معیشتی اقشار کم درآمد جامعه تلقی می‌شد این گمانه زنی را که سال ۹۹ را باید سال سخت اقتصاد...

نفتی ها /کاهش شدید قیمت نفت از یک سو و از سویی دیگر کاهش درآمد دولت از محل فروش بنزین که منبع اصلی تامین بسته های معیشتی اقشار کم درآمد جامعه تلقی می‌شد این گمانه زنی را که سال ۹۹ را باید سال سخت اقتصاد کشور نامید و بحران‌های بزرگی در پیش است را صد چندان به اثبات می‌رساند.

نفت سیر نزولی را در پیش گرفته و علی رغم پیش بینی‌های مثبتی مبنی بر آنکه این طلای سیاه در یکماه آینده به نردبان ۳۰ دلار تکیه خواهد زد اما بازهم بسیاری از کارشناسان بزرگ و تاثیرگذار بین المللی تاکید دارند اگر اوپک پلاس نیز برای کاهش چشمگیر تولید نیز به اجماع برسند ،باز این تقاضای به شدت نزولی است که اختیار بازار را در دست دارد و دیگر برای مدیریت این بازار شکست خورده دیر است. چراکه تقاضایی برای خرید، به نسبت بازار امروز وجود ندارد!
دراین بین باید خوشبین بود که نفت ایرانی که اغلب نیز در گروه نفت‌های سنگین قرار دارد در مرز ۱۵ دلار بفروش برسد و هر بشکه نفت بتواند با کسر هزینه های تولید و حمل چیزی حدود ۱۰ دلار برای کشور سود به همراه داشته باشد. ازسویی دیگر اگر نگاه خوشبینانه را حفظ کنیم و معتقد باشیم همچنان روزانه یک میلیون بشکه نفت ایرانی در حال صادر شدن است که این نگاه بسیار بسیار خوشبینانه خواهد بود باید گفت درآمد کشور با یک حساب سرانگشتی کاملا حداقل از بخش فروش نفت مایوسانه به نظر می‌رسد. آن هم در شرایطی که اقتصاد نفت زده ایران این روزها بیش از همیشه به درآمد از این محل نیازمند است!
دراین بین کاهش مصرف بنزین کشور از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز به حدود ۴۷ هزار لیتر نشانی دیگر از اوضاع وخیم اقتصادی کشور در آینده ای نزدیک است. صادرات بنزین در این روزها کمی بعید به نظر می‌رسد چراکه اکثر کشورهای همسایه و اغلب درخواست کنندگان بنزین ایرانی در قرنطینه ناشی از کرونازدگی به سر می‌برند و بنابراین کمی بعید است تا بتوان متصور شد که مازاد بنزین تولیدی کشور صادر می‌گردد و به درآمد کشور می‌افزاید. دراین بین درآمد داخلی نیز از محل فروش بنزین حاصل نمی‌گردد اما همچنان ارائه بسته معیشتی به اقشار ضعیف جامعه  به قوت خود باقی است و قطع آن به جهات مختلف اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه ممکن نیست.
بنابراین باید ایران خود را برای جنگ بزرگ اقتصادی در سال جدید آماده کند. که اگر بحران کرونا به اتمام برسد بحرانی جدی تر و عمیق تر در پیش است و آنهم بحران اقتصادی است که قطعا گریبان قشر ضعیف و متوسط جامعه را به شدت خواهد گرفت.
براین اساس شاید بد نباشد علاوه بر تغییر استراتژی‌های کاغذی در بودجه سال جاری که این روزها در خصوص آن زیاد شنیده می‌شود مسوولان از امروز به دنبال راهکارهایی برای علاج درد بی درمان اقتصادی باشند که بدتر از کرونا قراراست به جان جامعه بیفتد. برهمین اساس باید گفت به زودی و یا شاید کمی دیرتر اما عصر کرونائی به پایان می‌رسد و عصر گرسنگی و فقر گریبان گیرمان خواهد شد مگر آنکه مسوولان کشور پیش از آغاز درد به فکر چاره باشند!

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28064

کلیدواژه

گروه نفت‌های سنگین

بحران اقتصادی نفت زده

محل فروش بنزین

کاهش شدید قیمت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها