نفت / شناسه خبر: 28050 / تاریخ انتشار : 1399/1/16 07:29
|

حاشیه های نفت و انرژی/ از کابوس تولیدکنندگان نفتی تا آغاز انبارسازی نفت ارزان برای خریداران نفتی

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /ضمن عرض تبریک به مناسبت سال ۹۹ خدمت مخاطبین پایگاه تحلیلی خبری نفتی ها اولین حاشیه‌ی نفتی سال جدید را با قدردانی از  کادر درمان کشور که این روزها با تلاشی خستگی ناپذیر و عرقی عجیب و شیرین پای مرتکز درمانی و بیمارستان ها ایستاذه اند آغاز  میکنیم.
اما دراین میان نباید ایستادگی کادر نفتی‌ را نیز در مقابل کرونا فراموش کرد؛  تلاش شرکت‌های نفتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا این روزها  نیز همانند هفته‌های پیشین ادامه دارد. جانشین رئیس کمیته مدیریت شرایط اضطراری سطح ۳ شرکت ملی نفت ایران در تشریح آخرین اقدام‌ها عنوان کرد این کمیته در نشست هایی که تاکنون برگزار کرده، ساماندهی‌های لازم برای پیشگیری حداکثری و مقابله با انتشار ویروس کرونا را در سه بخش اصلی شامل مراکز درمانی، شرکت‌های عملیاتی و واحدهای ستادی انجام داده و تصمیم‌های مقتضی را گرفته است.


 حاشیه دوم سال ۹۹ نفتی ها نیز باز بی ربط با کرونا نیست و آن هم کاهش قیمت عجیب و بی سابقه نفت است.
با ادامه جنگ قیمت نفت عربستان سعودی و روسیه، و همچنین تاثیر گذاری ویروس کرونا روی میزان تقاضای بازار، تداوم کاهش قیمت نفت و وارد شدن آن به کانال ۲۰ دلار از مهم‌ترین اخبار صنعت نفت در هفته های گذشته بود، رقمی که در ۱۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
این کاهش درحالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی هیچ علاقه‌ای برای پایان دادن جنگ قیمت نفت با روسیه نشان نداده است. عربستان سعودی اظهار داشت که باوجود فشار واشنگتن برای پایان دادن به جنگ قیمت، هیچ مذاکره‌ای با روسیه برای تثبیت بازارهای نفت انجام نداده است.
در هر حال تا زمانی که  سایه کرونا از جهان بطور کامل رفع نشود و اوضاع جهان عادی نشود، نمی توان انتظار بازگشت قیمت جهانی نفت به سطوح سال های گذشته را داشت. البته این را هم باید توجه داشت که در شرایط فعلی سرمایه گذاری ها بر روی افزایش تولید نفت و انرژی های دیگر بسیار کاهش یافته است و این بعد از عادی شدن شرایط جهان و رونق گرفتن اقتصاد می تواند مشکل ساز شود.
اما این افول بهای نفت برای چینی ها چندان هم بد نشد، شرکت ریستاد انرژی پیش بینی کرده است که اوضاع بسیار بدتر خواهد شد و اپیدمی کرونا باعث خواهد شد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴.۹ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند که معادل افت پنج درصدی خواهد بود. این رقم بسیار قابل توجه است زیرا ریستاد انرژی هفته گذشته کاهش تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را ۲.۹ میلیون بشکه در روز تخمین زده بود. پیش بینیهای نفتی با ادامه شیوع ویروس کرونا به سرعت تغییر می کنند و در آوریل صنعت نفت ممکن است با واقعیت روبرو شود زیرا پیش بینی می شود تقاضا برای نفت در این ماه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۶ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. برای روسیه چنین اتفاقی فاجعه آمیز به نظر می رسد اما برای چین که خاستگاه شیوع ویروس کرونا بوده، فرصت خوبی برای ذخیره سازی نفت ارزان است.


حاشیه سوم اما به قطع صادرات گاز به ترکیه و خرابکاری مجدد گروه های تروریستی اختصاص دارد.
۱۲ فروردین ماه بود که مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز از انفجار خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه در نزدیکی مرز زمینی گمرک بازرگان خبر داد.
که این انفجار باعث شده صادرات گاز به این کشور از ساعت ۶ و ۵۰ دقیقه صبح امروز(سه شنبه) متوقف شود و طرف ترک تا این لحظه پاسخگو نبوده است.
گفتنی است، در اغلب موارد گروه پ.ک.ک اینکار را به دلیل اختلاف با دولت مرکزی این کشور انجام داده و در این نوبت نیز احتمال می رود گروه یاد شده این انفجار را انجام داده باشد و پرونده صادرات گاز ایران به ترکیه در حالی وارد بیستمین سال خود شده که در ۱۵ سال گذشته ۱۱ انفجار در خط لوله صادرات گاز رخ داده که در بیشتر آنها می‌توان رد پای خرابکاری گروهک‌های تروریستی ترکیه‌ای را دید.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: در حال حاضر به دلیل ویروس کرونا نماینده مقیم ترکیه در ایران حضور ندارد تا خبر‌ها را به طور دقیق دریافت کنیم و ممکن است خبر‌های دریافتی با تاخیر به دست ما برسد.
جمشیدی دانا تصریح کرد: این انفجار در ۱.۵ کیلومتری بعد از مرز بازرگان در خاک ترکیه اتفاق افتاده است و در حال حاضر انتقال گاز به کشور ترکیه قطع شده است.
او در ادامه با اشاره به اینکه آیا خطوط لوله انتقال گاز مشکلی نداشته است، تصریح کرد: هیچگونه مشکلی اعم از فرسودگی و یا حتی شکستگی لوله نداشته ایم و این انفجار تروریستی بوده است.


حاشیه بعدی به ماجرای تعطیلی ۴۰ جایگاه سوخت می‌پردازد.
اسدالله قلی زاده رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی در خصوص خبر منتشر شده با موضوع تعطیلی ۴۰ جایگاه سوخت در کشور گفت: تعطیلی جایگاه‌ها به دلیل پلمپ نیست و عملا وقتی عبور و مرور با محدودیت روبرو می‌شود با نزدیک شدن فروش جایگاه‌ها به اعداد بسیار پایین، از لحاظ اقتصادی این بنگاه تعطیل و زیانده می‌شود.
وی افزود: هم اکنون در جایگاه‌های سوخت با کاهش فروش از ۳۰ الی ۷۰درصد روبرو هستیم و در تعدادی از جایگاه‌ها فروش به پایین‌ترین اعداد رسیده است که برابر با تعطیلی جایگاه است. شرایطی که کرونا به وجود آورده باعث شده است جایگاه‌داران هزینه فراوانی برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی بدهند و این موضوع هزینه‌ها را تا ۳۰درصد افزایش داده است. این درحالی است که وزارت بهداشت پاسخگوی نیازهای جایگاه‌داران و ارائه اقلام بهداشتی برای این اماکن پرتردد و پرریسک نبوده است و مکاتبات ما و حتی استانداری محترم تهران با این وزارتخانه نتیجه بخش نبوده است.
وی ادامه داد: اکثر جایگاه‌های سوخت در شرایط کرونایی به مرز ورشکستگی نزدیک شده‌اند و چه بسیار جایگاه‌هایی که ورشکسته‌اند و تنها به خاطر آبروداری تعطیل نمی‌شوند. صنف جایگاه‌داران در زمان جنگ، تحریم‌ها و افزایش قیمت سوخت هم اولین بنگاه‌های اقتصادی فعالند که با آسیب‌های فراوانی مواجه می‌شوند و علیرغم شرایط مختلف با تلاش مثال زدنی ارائه خدمات به مردم را قطع نمی‌کنند.| ایلنا


حاشیه آخر این هفته نفتی ها نیز به نقش مثلث ترامپ  روسیه و عربستان  در ثبات یا عدم ثبات بازار نفت می‌پردازد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که روسیه و عربستان سعودی در مورد کاهش قیمت نفت در حال رایزنی هستند و ایالات‌متحده ممکن است در زمان مناسب به آنها بپیوندد.
به گزارش اسپوتنیک، ترامپ در جلسه‌ای در کاخ سفید گفت: «دو کشور عربستان و روسیه در حال مذاکره راجب این موضوع هستند و ما نیز در صورت لزوم در زمان مناسب به آنها می‌پیوندم.»
وی گفت که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد سعودی مذاکرات بسیار خوبی داشته است.
ترامپ گفت: «آنها قرار است با هم جمع شوند، همه ما دور هم جمع می‌شویم. ما می‌خواهیم ببینیم که چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم.»
رئیس جمهوری آمریکا گفت: «نفت زیادی وجود دارد. در بعضی موارد احتمالاً ارزش آن از آب هم کمتر است. ما هرگز چنین چیزی را ندیده‌ایم. قیمت نفتی که شما می‌بینید ۲۲ دلار است، اما واقعاً بسیار ارزان‌تر از آن است.»
وی در ادامه گفت: «این هفته، قیمت‌های نفت خام بدترین رکورد خود را ثبت کرد و ۶۶ درصد از ارزش آن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی کاسته شده است.»
ترامپ اعتراف کرد که قیمت‌های فعلی برای تولیدکنندگان نفت آمریکایی «مضر» است و در ادامه گفت: «کسی نمی‌خواهد صنعت نفت، با هزاران و هزاران شغل را از دست بدهد.»
رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که اوایل هفته جاری با پوتین در مورد برخی موضوعات دیگر، از جمله ویروس کرونا صحبت کرده است. ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که روسیه برای کمک به مبارزه با این بیماری، یک هواپیمای بزرگ وسایل پزشکی و تجهیزات پزشکی را به ایالات‌متحده ارسال می‌کند.
پس از عدم توافق اعضای توافق اوپک پلاس در مورد کاهش بیشتر یا تمدید کاهش تولید نفت در آوریل گذشته، قیمت نفت از اوایل ماه مارس تقریباً به نصف کاهش یافته است.


لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/28050

کلیدواژه

تولیدکنندگان نفتی

خریداران نفتی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها