نفت / شناسه خبر: 27829 / تاریخ انتشار : 1398/11/27 15:22
|

کرونا بازار نفت را سرگردان کرد

تقاضای نفت مهمترین عامل تغییر قیمت آن در سال ۲۰۱۹ بود که با شیوع کرونا و کاهش تقاضای چین این روزها به نفس نفس افتاده است ام این کاهش قیمت به نفع چه کسانی است ؟

نفتی ها /همواره بازارهای نفت جهانی وابسته به تقاضای چین برای نفت هستند و تصور کاهش تقاضا از طرف دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان در اثر گسترش ویروس کرونا حتی از خطرات ژئوپلیتیکی هم تأثیر بیشتری دارد.

علاوه بر این با کاهش شدید تقاضا در چین، بسیاری از محموله های نفتی در خارج از سواحل این کشور سرگردان شده اند و مالکان آن مجبورند به دنبال مقاصد دیگری در آسیا باشند و  بسیاری از متخصصان انرژی انتظار دارند تقاضا در سه ماهه اول سال جاری میلادی به خاطر شیوع این ویروس کاهش یابد که اولین کاهش طی این دهه است و پالایشگاه های چین ۱.۵ میلیون بشکه در روز تولید خود را طی فقط دو هفته پایین آورده‌اند که باعث افزایش ذخایر نفت خام آنها شده است.

همچنین بسیاری از نفتکش های بسیار بزرگ که هرکدام قادر به حمل بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام هستند، نمی‌توانند محموله های خود را در پایانه اصلی واردات نفت خام چین در چینگ دائو تخلیه کنند. سایر محموله‌ها به کره جنوبی، مالزی، سنگاپور و مناطق دیگر در چین تغییر مسیر داده اند. طبق گفته منابع صنعتی، مخازن ذخیره نفت در استان شانگ دونگ به زودی پر می شوند چون پالایشگاه‌های مستقل فعالیت خود را کاهش داده اند.

اما در این میان نظر کارشناسان بازار نفت در نوع خود جالب است؛ ا«ها معتقدند بهای نفت بر همین روال باقی نمی ماند  و اگرچه شیوع ویروس کرونا در چین و دیگر کشورها همچنان ادامه دارد، اما بسیاری از فعالان بازار جهانی به کنترل این بیماری در کوتاه‌مدت امیدوار شده‌اند. به‌نظر می‌رسد اقدامات دولت چین برای حمایت از صنایع این کشور نیز در شکل‌گیری چنین فضای ذهنی‌ بی‌تاثیر نبوده است. از این رو قیمت نفت هم با کاهش نگرانی‌ها از روند تقاضا طی روزهای اخیر با رشد همراه شده است. از سوی دیگر برخی عقیده دارند زمزمه‌هایی که از احتمال موافقت روسیه با کاهش تولیدات اوپک‌پلاس شنیده می‌شود منجر به رشد محسوس قیمت‌ها در بازار نفت شده است.

نکته مهم بعدی استفاده از  این فرصت برای فروس نفت برای کشورهای صادر کننده نفت است که به نظر می‌رسد برنده اصلی این بحران باشند؛ کارشناسان معتقدند، اکنون زمانی است که در تلاطم بازار نفت، دولتمردان کشور باید به دنبال راه چاره‌ای باشند تا بتوانند در سایه کرونا به نقطه‌ای از فروش این طلای سیاه دست یابند تا جبران کسری فروش نفت در بازار جهانی را داشته باشند، در غیر این صورت باز هم با فرصت سوزی، دیوار تحریم را برای خود بلند‌تر خواهند کرد.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27829

کلیدواژه

تقاضای نفت

عرضه و تقاضای نفت

شیوع کرونا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها