نفت / شناسه خبر: 27817 / تاریخ انتشار : 1398/11/26 15:01
|

حاشیه‌‌های نفت و انرژی/از سرگرمی‌ای به نام بورس نفت تا طرح‌های نیمه‌کاره‌ی پتروشیمی

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته نفتی ها دوباره به بورس نفت میپردازد، هنوز هستند کسانی که نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که بورس نفت، تشریفاتی‌ترین برنامه اقتصادی کشور طی ۴ دهه اخیر بوده است؛ راهکاری برای فروش نفت و میعانات گازی که هیچ خروجی برای کشور نداشته و هر چه بوده، تلاش‌های بی ثمری است که تنها وقت نظام را می‌گیرد. به نام دور زدن تحریم‌ها و مقابله با دونالد ترامپ بر سر زبان‌ها افتاد تا بتوانند با آزمون و خطا بورس نفت را تست بزنند.
حکایت بورس نفت در کشور ما عجیب است. طرحی که با استفاده و یا سوء استفاده (چنانکه برخی طرفدارانش اعتقادی به راه حل تحریم بودن این طرح ندارند) از تحریم های آمریکا در فضای انرژی کشور اجرایی شد و با فشار رسانه‌ای زیاد به مرحله اجرا رسید.  آغاز فضاسازی رسانه‌ای طرح پس از خروج آمریکا از برجام (اردیبهشت ۹۸) اتفاق افتاد و تقریبا همزمان با اعمال تحریم فروش نفت در آبان ماه ۹۸، وارد فاز عملیاتی شد.
این طرح از منظر اجرایی، از آن دسته طرح‌هایی بود که وزارت نفت حداکثر همراهی را با طراحان طرح انجام داد و تقریبا هر آنچه به عنوان مشکلات پیش روی طرح در رسانه‌ها عنوان می‌شد از سوی وزارت نفت برطرف شد.
ادعای طرح این بود که بورس نفت "راه حل" تحریم نفت است و اگر دولت، نفت را در بورس عرضه کند خریداران زیادی برای خرید آن صف می کشند و نفت به راحتی فروش می رود؛. همین ادعا و پروپاگاندای رسانه‌ای حول آن، موجب شد تا به مدت حداقل یکسال (از خروج آمریکا از برجام تا تحریم کامل نفت ایران) نخبگان و تصمیم گیران کشور دچار یک اطمینان کاذب شوند و در این وهم غوطه‌ور شوند که تحریم‌های آمریکا چنین مولودی ترک می‌خورد.
یک سالی که مهمترین زمان و اوج نبرد تحریمی با آمریکا بود و کشور می بایست «راه‌های واقعی» مقابله با تحریم نفت را پیش می‌برد با القای این خوش خیالی، از کف رفت. حال که پس از یکسال و اندی، به قولی یک میلیون بشکه (یعنی روزانه کمتر از ۳ هزار بشکه) و به بیان ساده‌تر "صفر" بشکه نفت از طریق این سازوکار به فروش رفته است هرچند روی کاغذ. از یاد نبریم فروش نفت در بورس نفت یک عملیات فریبکارانه بود که خود شرکت ملی نفت محموله‌ها را عرضه کرد و خود نیز آن را خریداری کرد!
وزارت نفت هم که به خوبی می‌دانست بورس نفت به شکست می‌انجامد همه شرایط حامیان بورس نفت را قبول کرد و گام به گام با آن‌ها کنار آمد تا جایی که این طیف، با افزایش زیاده‌خواهی‌های خود خواستار افزایش تخفیف شدند؛ گاها تا مرز ۲۰ دلار در هر بشکه! چیزی که در بازار نفت یک خودکشی محض تلقی می‌شود.
حضور فعال در خوش‌بینی‌ها موجب می‌شود تا واقع‌نگری به حاشیه برود و این همان نقطه ضعفی است که بورس نفت را عملا تبدیل به یک سرگرمی برای کشور کرده است./میز نفت
حاشیه دوم این هفته نفتی ها نیز به صحبتهای اخیر زنگنه می‌پردازد
بیژن زنگنه، در همایش توسعه نظام مالی در صنعت نفت گفت: اگر طرح‌های نفت و پتروشیمی فعال شود بخش‌های دیگر صنعتی در کشور هم فعال خواهد شد از جمله شرکت هپکو.
وی افزود: صندوق توسعه ملی، فاینانس، منابع بانکی، اوراق مشارکت، انواع اوراق مالی اسلامی و فروش سهام شرکت‌ها منابعی هستند که از آن‌ها استفاده کردیم و استفاده خواهیم کرد و مدیران ما آن را خوب بلدند.
زنگنه ادامه داد: ما باید افزون بر موارد فوق از راه‌های دیگری هم برای تامین مالی طرح‌های صنعت نفت استفاده کنیم.
وزیر نفت افزود: هم‌اکنون در بخش پتروشیمی ۳۰ میلیارد دلار طرح نیمه‌کاره وجود دارد و باید تلاش کنیم از سرمایه مردمی استفاده کنیم؛ اگرچه معتقدم بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری را انجام دهد.
وی گفت:۱۲ میلیارد طرح در بخش پتروشیمی نهایی شده، اما هنوز آغاز نشده است، می‌توان از سرمایه مردمی در این بخش استفاده کرد.
زنگنه افزود: امکان سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در بخش پتروپالایشگاهی نیز وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند فعال شود.
وزیر نفت اضافه کرد: خوشبختانه بخش دانشگاهی و صنعتی ما با هم پیوند خوردند و می‌توانند با هم کار کنند.
وی گفت: ما در طرح‌های صنعت نفت تنها به الگوی جدید قرارداد‌های نفتی اکتفا نکردیم بلکه روش‌های EPC و EPD را هم فعال کردیم، باید جریان فعالیت در صنعت را زنده نگه داریم.
زنگنه با بیان اینکه دغدغه من این است که صنعت در کشور فعال شود گفت: برای این منظور طرح خرید تضمینی کالا را بررسی کردیم و در مجموعه نفت پروراندیم و تلاشمان این است که وارد مرحله اجرایی شود./ تسنیم

حاشیه بعدی به هشت میلیارد دلار ضرر روزانه مصرف سوخت‌های کثیف!

صلح سبز در گزارشی اعلام کرد آلودگی هوای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی هشت میلیارد دلار در روز ضرر اقتصادی به همراه دارد.| در گزارش صلح سبز آسیای جنوب شرقی و مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک آمده است، این رقم معادل حدود ۳.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی یا ۲.۹ تریلیون دلار در سال است.

چین با ۹۰۰ میلیارد دلار، آمریکا با ۶۰۰ میلیارد دلار و هند با ۱۵۰ میلیارد دلار ضرر در سال، بالاترین هزینه اقتصادی آلودگی فزاینده هوا را متحمل می‌شوند.
صلح سبز در بخش دیگری از گزارش خود چنین نوشت: حذف استفاده از زغال سنگ و زیرساخت نفت و گاز و گذر به انرژی تجدیدپذیر برای اجتناب از بدترین پیامدهای تغییرات جوی ضروری است.موسسه آکسفورد اکونومیکس در گزارشی در نوامبر برآورد کرده بود در نبود تلاش‌ها برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای، زمین ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به میزان دو درجه سلسیوس گرم‌تر شود و تولید ناخالص داخلی جهانی به میزان ۲.۵ تا ۷.۵ درصد کاهش پیدا کند.| ایسنا


حاشیه چهارم هم به  ۳۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌کاره در بخش پتروشیمی اشاره دارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت:اگر پروژ‌ه‌های نفت و پتروشیمی فعال شود بخش‌های دیگر صنعتی در کشور هم فعال خواهد شد از جمله شرکت هپکو.
صندوق توسعه ملی، فاینانس، منابع بانکی، اوراق مشارکت، انواع اوراق مالی اسلامی و فروش سهام شرکت‌ها منابعی هستند که از آنها استفاده کردیم و استفاده خواهیم کرد و مدیران ما آن را خوب بلدند.
ما باید افزون بر موارد فوق از راه‌های دیگری هم برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده کنیم.
هم‌اکنون در بخش پتروشیمی ۳۰ میلیارد دلار پروژه نیمه‌کاره وجود دارد و باید تلاش کنیم از سرمایه مردمی استفاده کنیم؛ اگرچه معتقدم بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذاری را انجام دهد.
۱۲ میلیارد طرح در بخش پتروشیمی نهایی شده، اما هنوز  آغاز نشده است، می‌توان از سرمایه مردمی در این بخش استفاده کرد.
امکان سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلار در بخش پتروپالایشگاهی نیز وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند فعال شود.
خوشبختانه بخش دانشگاهی و صنعتی ما با هم پیوند خوردند و می‌توانند با هم کار کنند.
ما در پروژه‌های صنعت نفت تنها به الگوی جدید قراردادهای نفتی اکتفا نکردیم بلکه روش‌های EPC و EPD را هم فعال کردیم، باید جریان فعالیت در صنعت را زنده نگه داریم.
دغدغه‌ من این است که صنعت در کشور فعال شود و برای این منظور طرح خرید تضمینی کالا را بررسی کردیم و در مجموعه نفت پروراندیم و تلاشمان این است که وارد مرحله اجرایی شود./شانا

حاشیه آخر این هفته هم به بازگشت به دوران احمدی نژاد با بنزین نوروزی می‌پردازد

وزیر نفت در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، درباره اینکه ماجرای بنزین نوروزی به کجا رسید، اظهار کرد: من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.
وی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، توضیح داد: دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد؛ چون منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد.: اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص پیدا کند یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را  در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.| تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27817

کلیدواژه

بورس نفت

راه اندازی بورس نفت

طرح‌های نفت و پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها