نفت / شناسه خبر: 27656 / تاریخ انتشار : 1398/11/5 14:44
|

حاشیه‌‌های نفت و انرژی/ از ویروسی که نفس بازار نفت را گرفت تا نامه انتقادی توکلی به زنگنه

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /یکی از  نگرانی های مهمی که هفته گذشته برای بازار نفت ایجاد شد، شیوع بیماری کرونا در چین بود، ربط این دو از  این رواست که، بازارهای نفت جهان به شدت  وابسته به تقاضای چین برای نفت هستند؛ تقاضای نفت مهمترین عامل تغییر قیمت آن در ۲۰۱۹ بود. تصور کاهش تقاضا از طرف دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان حتی از خطرات ژئوپلیتیکی مثل حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر و توقف تولید نفت لیبی هم تأثیر بیشتری دارد.
این نگرانی در حدی بود که رسانه ها در این مورد نوشتند: اگر چه ویروس کرونا تنفس را مختل کرده و باعث تب و خستگی در نهایت مرگ می‌شود ولی بیش از این، با کاهش تقاضای نفت در یکی از بزرگترین بازارهای جهانی این محصول، نفس های بازار جهانی نفت را نیز به شماره انداخته است.
 تهدیدهای بسیاری برای صنعت نفت در ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شد ولی هیچ‌کس انتظار نداشت انتشار یک ویروس در چین تا این حد به تقاضای نفت آن سرایت کند؛ تمام جوانب اقتصاد به بازار نفت ضربه میزند. تاثیر ویروس بر میزان سفرها ،مسافرت های هوایی و زمینی را تحت تاثیر قرار داده و مصرف سوخت هواپیما و بنزین را کاهش میدهد. با توجه به عرضه بالای نفت که در بازار وجود دارد، کاهش تقاضا در بدترین زمان اتفاق می‌افتد.


حاشیه دوم این هفته نفتی ها را نیز به گزارشی از  روزناهمه تعادل اختصاص می‌دهیم.
روزنامه تعادل در مطلبی با عنوان طرح بنزینی آبان ماه ساده انگاری یک مسئله پیچیده نوشت:پس از گذشت دو ماه و نیم از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین هنوز هم چرایی تصمیم سران سه قوه برای انتخاب سناریوی افزایش ناگهانی قیمت بنزین به اندازه سه‌برابر و سهمیه‌بندی آن و همچنین نحوه اجرای این طرح در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد. استدلال‌ها درباره تلاش ناکام دولت در خردادماه و مردادماه امسال برای اجرای این طرح و شکل‌گیری صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و تحمیل هزینه به کشور ناکافی می‌نماید، زیرا با توجه به تجربیات افزایش قیمت بنزین در سال ۸۴ که موجب اعتراضات خیابانی و آتش زدن پمپ بنزین‌ها شده بود، بدیهی بود که تکرار چنین سناریویی در شرایطی که مردم بیش از آن سال‌ها در مضیقه اقتصادی قرار دارند، تبعات خسارت‌باری به دنبال دارد؛ همانطور که در آبان‌ماه، پیرو اجرای طرح بنزینی شاهد خسران‌های جانی و مالی زیادی بودیم. دیروز بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد که نهادهای امنیتی نسبت به تبعات افزایش قیمت بنزین در این شرایط هشدار داده بودند. پارسایی همچنین گفت که چهار سناریو برای بنزین مطرح بوده و طرحی که اجرا شد با استقبال روبرو نشد، اما «عده‌ای» بر این سناریو اصرار کردند و از آنجا که این طرح قابل دفاع نیست، پس از اجرا کسی مسوولیت آن را برعهده نمی‌گیرد. به عنوان نمونه، برخلاف ادعای مسوولان، بنزین ۳۰۰۰ تومانی باز هم اختلاف فاحشی با قیمت‌های جهانی این حامل انرژی دارد و این قیمت انگیزه قاچاق آن را فرو نمی‌نشاند. فریدون اسعدی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با «تعادل» ضمن آنکه مشکل قاچاق سوخت را بیشتر معطوف به گازوئیل دانست تا بنزین، بیان کرد که فاصله قیمتی نزدیک به ۱۰ برابری گازئیل در ایران و کشورهای همسایه آنقدر سودآور است که بر انگیزه قاچاقچیان سوخت را به خود معطوف می‌کند. بنابراین قیمت بنزین مادامی که به این اختلاف ۱۰ برابری در داخل و خارج نزدیک نشود، نمی‌تواند انگیزه‌ساز قاچاق آن باشد.


حاشیه سوم نفتی ها هم به احتمال افت فشار گاز به دلیل شکستن رکورد مصرف اختصاص دارد. 
با کاهش بیش از پیش دمای هوا و در صورت عبور مصرف گاز بخش خانگی از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، احتمال افت فشار یا قطعی گاز در برخی از نقاط کشور وجود دارد که این مسئله کاملا بستگی به میزان توجه مردم به اصول صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی خواهد داشت.
طبق گزارشی که سازمان هواشناسی کشور به مجموعه وزارت نفت ارسال کرده، سرد شدن بیش از پیش هوای کشور، در حالی که در هفته اخیر، رکورد مصرف گاز در بخش خانگی با مصرف روزانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز و رکورد انتقال گاز کشور با ارسال ۷۹۲ میلیون مترمکعب در یک شبانه روز شکست، هشداری در خصوص رکوردشکنی دوباره انتقال و مصرف گاز در کشور است.
غلامرضا مشایخی، سرپرست مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در این خصوص با بیان اینکه "شرکت ملی گاز ایران با تداوم تولیدی پایدار و مستمر، کار انتقال و توزیع گاز را به رغم برودت شدید هوا در روزهای آتی، منسجم و هماهنگ ادامه داده و امیدوار است که همچون همیشه با همکاری خوب مردم عزیز، از این سرمای سخت نیز به سلامت عبور کند"، گفت: مجموعه شرکت ملی گاز ایران از مبادی تولید، انتقال و توزیع همچنان منسجم و هماهنگ در حال انتقال گاز تولیدی به مبادی مصرف هستند.
وزارت نفت یکپارچه در آمادگی کامل گازرسانی با اولویت بخش خانگی قرار گرفته، به طوری‌که افزایش مصرف در بخش خانگی، به کاهش تخصیص گاز به صنایع عمده، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها منجر شده است. با کاهش بیش از پیش دمای هوا و عبور مصرف گاز بخش خانگی از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، امکان افت فشار یا قطعی گاز در برخی از نقاط کشور وجود دارد که این مسئله کاملا بستگی به میزان توجه مردم، به خصوص ساکنان کلانشهرها، به اصول صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی دارد./همشهری آنلاین


اما حاشیه آخر این هفته نفتی ها نیز به نامه توکلی به زنگنه می‌پردازد.
رئیس دیده بان شفافیت در نامه ای به وزیر نفت تصمیم شرکت ملی گاز برای ساخت یک مجتمع اداری بزرگ را غیر ضروری و برخلاف منافع کشور در شرایط موجود دانست.
در نامه توکلی آمده است، جنابعالی به خوبی آگاه هستید که کشور با محدودیت وسیع منابع بودجه مواجه است،  باید صرفه¬ جویی در هزینه ¬کرد واحدهای اجرایی و شرکت¬های دولتی از اولویت¬های ویژه دولت باشد. گزارش‌های موثق دریافتی به دیده بان شفافیت و عدالت حاکی از آن است که متأسفانه شرکت ملی گاز ایران در اقدامی عجیب و بر خلاف این  اولویت ها در حال اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری برای ساخت  احداث مجتمعی عظیم با عنوان مجتمع اداری متمرکز شرکت ملی گاز ایران است. بناست این مجتمع در زمینی به مساحت ۵۷۸۴۰ متر مربع در غرب بزرگراه شهید صیاد شیرازی، شمال خیابان بطحانی (مغان) ساخته ¬شود که از وزارت دفاع خریداری شده است.
تاکنون تنها چندین میلیارد تومان برای مسابقه معماری این ساختمان در سال گذشته هزینه و منجر به انتخاب شرکتی خارجی شده است. ضمناً قراردادهایی با یک شرکت به عنوان مشاور پروژه؛ و یک شرکت به عنوان مشاور ارزیابی عارضۀ ترافیکی و به موازات آن با شرکت های دیگری در زمینه مطالعات زیست محیطی، موزه گاز (سازمان میراث فرهنگی)، شهرسازی، زیرساخت، لرزه‌سنجی و پدافند عامل منعقد شده است.
شرکت ملی گاز ایران با توجه به سیاست برون سپاری و خصوصی سازی شرکت های وابسته نظیر انتقال گاز، گاز استانی، پالایشگاه¬های گاز و تحقق ضریب نفوذ ۹۸درصد گازرسانی کشور،  تعداد وگستره پروژه¬ها به شدت کاهش یافته و محدود شده است. لذا این شرکت به طور طبیعی باید حجم زیادی از مجتمع اداری خود را آزاد سازد.
بنابراین نه تنها ساختمانهای موجود کفایت می کند، بلکه ساختمان‌هایی نیز مازاد خواهند بود و نیازی به احداث مجتمع اداری جدید نیست.
لذا هرگونه ساخت و ساز جدید این شرکت در شرایط معمول فاقد توجیه، اتلاف منابع و اسراف است. حال  در شرایط بحرانی فعلی که کشور با کمبود شدید منابع مواجه است و حتی وزارت نفت سرمایه لازم برای حیاتی ترین پروژه های خود را ندارد؛  این کار خیانت به کشور و دولت است و وبال پروژه¬ های غیر ضروری بر گردن جنابعالی سنگینی می‌¬کند./تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27656

کلیدواژه

نامه انتقادی توکلی به زنگنه

ویروس کرونا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها