نفت / شناسه خبر: 27610 / تاریخ انتشار : 1398/10/29 15:00
|

پشت پرده تحریم‌های نفتی ایران چیست؟آمریکا جانشین نفت ایراندر بازار نفت چین می‌شود؟

فازجدی تراعمال تحریم های نفتی ای که این روزها ترامپ از آن دم میزند، به معنی تلاش بیشترش برای قطع واردات نفت چین از ایران است؛ اما دلیل این هم فشار برای قطع صادرات نفت ایران چیست؟

نفتی ها /درتازه ترین خبر درباره تحریم‎‌های اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکایی ها، این بود که منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: مقامات دولت ترامپ برای قطع باقی‌مانده واردات نفت چین از ایران با هیأتی از این کشور در واشنگتن در گفت‌وگو قرار دارند.
افزون بر این، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای چین را بابت خرید نفت از ایران تهدید کرد ودر پاسخ به این سوال که آیا چین باید خرید نفت از ایران را متوقف کند گفت: بله، این کار غیرقانونی است. این کار قانون آمریکا را نقض می‌کند و ما داریم بیشترین تلاش خودمان را می‌کنیم تا تحریم‌های خودمان را درباره هر نهادی که نظام تحریم‌های آمریکا را نقض کند اجرایی کنیم»
در واقع فازجدی تراعمال تحریم های نفتی ای که این روزها ترامپ از آن دم میزند، به معنی تلاش بیشترش برای قطع واردات نفت چین از ایران است؛ اما دلیل این هم فشار برای قطع صادرات نفت ایران چیست؟
اما سوال اولی که با شنیدن تهدیدهای منوچین به ذهن خطور می‌کند، این است که درصورت قطع واردات نفت از ایران چین باید چه کند و نیازهای خود به نفت را از کدام کشورها تامین کند؟ 
باید گفت طبق آمارهای منتشر شده، تولید نفت خام آمریکا در اکتبر به رکورد ۱۲.۶۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۲.۴۸ میلیون بشکه در روز در سپتامبر افزایش پیدا کرد. آمارهای تولید هفتگی نشان داده‌اند که تولید نفت آمریکا از مرز ۱۳ میلیون بشکه در روز عبور کرده اما این آمار در مقایسه با آمار ماهانه اعتبار کمتری دارند.
این روزها  آمریکا با پیشرفتهای فناوری که تولید مناطق شیل را افزایش داده، به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده است و همچنین یک صادرکننده بزرگ به شمار می‌رود. تولید در تگزاس به رکورد ۵.۲۷ میلیون بشکه در روز رسید و در داکوتا به ۱.۴۷ میلیون بشکه در روز و در نیومکزیکو به ۹۸۲ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد. ه
مچنین واردات نفت خام آمریکا در اکتبر به حدود ۶.۲۴ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین میزان از ژانویه ۱۹۹۴ بود. این کاهش همسو با تداوم رشد تولید این کشور و صادرات نفت بیشتر به بازار جهانی روی داده است . طبق گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید گاز طبیعی در ۴۸ ایالت این کشور در اکتبر به رکورد ۱۰۶.۰۸ میلیارد فوت مکعب در روز در مقایسه با ۱۰۵.۰۹ میلیارد فوت مکعب در روز در سپتامبر رشد کرد.
نکته همین جاست که، درصورتی که تولید نفت آمریکا به همین میزان باقی بماند و قرار برصادرات باشد بازار چین مناسب است و این می تواند دردادو ستدهای تجاری دوکشور با چانه زنی به یک امر دایم تبدیل شود و ایران از بازار چین رانده شود. آیا چین حاضر است این اتفاق بیفتد؟ کارشناسان باوردارند این اتاقاق برای چینی ها هیچ دردسری ندارد و می توانند به سرعت این کاررا انجام دهند. پس از دست رفتن احتمالی بازار کره جنوبی و ژاپن این سومین مشتری بزرگ ایران است که شاید از دست برود.

و اینجاست که بیشتر به معنای واقعی بهانه جویی‌ها و توئیت های وقت وبی وقت ترامپ که این روزها حتی سعی کرده به زبان فارسی بنویسد پی میبریم،
از سویی دیگر نیز اتحادیه اروپا یقین دارند که اگر خرید نفت از ایران را از سر بگیرند، تحت تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا قرار می‌گیرند.
بر اساس آمار کپلر (شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها) صادرات روزانه نفت ایران به چین از نوامبر ۲۰۱۹/آبان ۹۸ به ۲۱۳ هزار بشکه سقوط کرد. همزمان صدور نفت عربستان به چین ۸۴ درصد افزایش یافت و به یک میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز رسید.روسیه نیز صدور نفت به چین را بیش از ۴۵ درصد افزایش داد و به یک میلیون و ۷۴۰ هزاربشکه در روز رساند.دولت در لایحه بودجه ۹۹ پیش‌بینی کرده که ۸۷۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کند.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27610

کلیدواژه

آغاز تحریم‌های نفتی ایران

منوچین

استیون منوچین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها