پتروشیمی / شناسه خبر: 27489 / تاریخ انتشار : 1398/10/15 08:53
|

از سازنده و صاحبخانه تقدیر نشد، مستاجران تقدیر شدند/ تشویق مدیران پتروشیمی برای کاهش تولید یا افزایش آن؟

در پی تقدیر روحانی از برخی از مسوولان صنعت پتروشیمی بسیاری از کارشناسان و کارکنان این صنعت در تماس با "نفتی‌ها" نسبت به انتخاب این افراد گلایه کردند و ...

نفتی ها /"روحانی صبح روز دوشنبه، نهم دی‌ماه در دیدار با فعالان صنعت پتروشیمی در محل سالن اجلاس سران، یکی از دلایل موفقیت کشور در شرایط کنونی را سرداران جبهه اقتصادی دانست و گفت: دشمن فکر می‌کرد اگر درآمد نفت‌خام را کاهش دهد درآمد ارزی ما دچار اختلال می‌شود".

این درحالی است که به اذعان کارشناسان، در تکمیل صحبت‌های رئیس جمهور باید این نکته تکمیلی را افزود که از مجمع مدیرانی که وی آنان را سرداران جبهه اقتصادی خطاب کرده بود حتی به تعداد انگشتان یک دست هم به سختی می‌شد کسانی را در میان افراد حاضر در جلسه برشمرد که سابقه خدمت چندین ساله در صنعت پتروشیمی را به ثبت رسانده باشند. بنابراظهارات برخی از کارشناسان روحانی در ناآگاهی کامل نسبت به عملکرد این مدیران تقدیر شده از آنان تقدیر کرده و شاید هرگز متوجه این موضوع نیز نشود که سردارانی که از آنان یاد کرد به تعبیر بیژن زنگنه وزیر نفت همان ژنرال‌هایی بودند که میراث از هم گسیخته شده پتروشیمی تحت عنوان خصوصی سازی را جان دوباره بخشیدند اما درنهایت با نهایت بی انصافی به بهانه‌های مختلف از جمله بازنشستگی از خانه خود رانده شدند تا بازنشستگانی بیگانه با پتروشیمی بر جای آنان نشسته و اینگونه از سوی وزیر نفت و رئیس جمهور مورد تقدیر قرار بگیرند.  

ازسویی دیگر روحانی دراین مراسم تقدیر از آمارهایی سخن به میان آورد که ارائه آنان کاملا نشان از ناآگاهی وی نسبت به صنعت پتروشیمی و شرایط کنونی آن داشت.

به گفته رئیس‌جمهوری کلمه «جهش» لایق حرکت صنعت پتروشیمی است که رشد شتابانی داشته چراکه براساس آمار اعلام‌شده تا پایان جهش دوم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ما به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد. یعنی از سال ۹۲ تا پایان ۱۴۰۰ محصولات ما دو برابر می‌شوند.

آقای روحانی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون خط توسعه جهش سوم پتروشیمی آغاز شده است، اما تکمیل آن به پس از سال ۱۴۰۰ می‌رسد تا ظرفیت تولید از ۱۰۰ میلیون تن به ۱۳۳ میلیون تن برسد که حرکت بزرگی است، افزود: هم اکنون درآمد پتروشیمی ما حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال است که در پایان جهش دوم یعنی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و در جهش سوم به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

روحانی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم این موفقیت‌ها را به‌دست آوردیم، یادآور شد: این صنعت در سطح اقتصاد ملی تلاش می‌کند و من از طرف ملت از همه مدیران و کارآفرین بخش پتروشیمی تشکر می‌کنم ما در تولیدات پتروشیمی در منطقه در جایگاه دوم هستیم و با تکمیل جهش سوم به تولیدکننده نخست منطقه تبدیل می‌شویم.

در رابطه با سخنان رییس جمهور پیرامون جهش پتروشیمی برای افزایش تولید و رسیدن به جایگاه نخست تولید کننده در منطقه پس از 1400 نیز باید چند نکته مهم را یادآور شد. نخست اینکه رقمی حدود 27 تا 30 درصد از آنچه تحت عنوان تولید فعلی پتروشیمی (رقمی بالغ بر 60 میلیون تن)، پایان سال 1400 ( 100 میلیون تن) و پس از 1400( 133 میلیون تن) به وی گزارش شده ظرفیت‌های خالی است. یعنی هزینه کردن و ایجاد پتانسیل‌هایی است که به تولید واقعی افزوده نشده و از آن استفاده نمی‌شود. این ناکارآمدی بدترین شکل هدر دادن سرمایه گذاری و تلاش‌های صورت گرفته در این صنعت ارزش آفرین می‌باشد و همیشه دلایل متعددی برای آن ذکر شده است. اما با توجه به تقدیر از مدیران پتروشیمی لازم است آقای رئیس جمهور این نکته را بدانند که یکی از افراد مورد تقدیر در جمع افراد حاضر در آن مراسم مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بوده که یک بازنشسته متروی تهران و بیگانه با پتروشیمی است اما نکته تاسف بارتر این است که سوء مدیریت ربیعی و جابجایی‌های غیرکارشناسانه‌ای که طی دوسال حضورش در این هلدینگ انجام داده، موجب شده میزان تولید واقعی آن مجموعه که تا زمان حضور مدیرعامل قبلی به بیش از 20 میلیون تن و معادل 86 درصد ظرفیت تولید رسیده بود در حد غیر قابل باور کاهش پیدا کند. اگرچه مدیرعامل این هلدینگ سعی دارد تا این ناکارآمدی را با نام تحریم لاپوشانی کند اما اگر روحانی قطعا کمی وقت برای انتخاب مدیران برجسته پتروشیمی میگذاشت قطعا متوجه میشد که بخش عظیمی از این کاهش تولید مربطو به پیش از تحریم بوده است.  اینها واقعیاتی است که بطور قطع و یقین یک تیم بررسی کننده متخصص به خوبی قادر خواهند بود زوایای پنهان آن را بیشتر روشن نموده و مشخص نمایند که بخش عمده آن نه به دلیل تحریم‌های اعمال شده بلکه به دلیل سوء مدیریت بوده است.

ضمنا رسیدن به مقام نخست تولیدکننده محصولات پتروشیمی پس از جهش سوم نیز در دولت‌های قبل به دلیل اطلاع از شرایط و میزان قابل اجرا بودن برنامه کلان راهبردی تدوین شده برای پتروشیمی فقط از نظر ارزش محصولات عنوان می‌شد که آن هم با شرایط مدیریتی حاکم بر مجموعه بزرگی مثل هلدینگ خلیج فارس که حدود 40 درصد از حجم تولید پتروشیمی کشور ردراختیار دارد بسیار خوشبینانه به نظر می‌رسد.

ازسویی دیگر،حسن روحانی دراین مراسم تصریح کرده مردم ما زمانی که آمار و ارقام مربوط به عملکرد بخش زیرمجموعه‌های صنعت نفت از جمله بخش پتروشیمی را ببینند و بشنوند جبهه‌ای که در برابر بدخواهان و دشمنان بیش از یک سال است ایستاده و به‌خوبی مقاومت کرده، صنعت پتروشیمی است خوشحال می‌شوند.

به اذعان کارکنان گلایه مند این صنعت نسبت به نحوه انتخاب افراد تقدیر شده دراین مراسم، باید به وی یادآور شد شاید همه مردم قهرمانان اصلی جبهه ای که با تلاش و از خودگذشتگی در صنعت پتروشیمی ایران در برابر بدخواهان و دشمنان مقاومت کرده و افتخارآفرینی کرده اند را بخوبی نشناسند ولی تمامی کارکنان بطور دقیق و روشن یکایک آنان را شناخته و همواره سره را از ناسره تشخیص داده اند. اما انتظار منطقی این است که شرایطی فراهم شود تا از زحمتکشان واقعی این صنعت ارزشمند و افتخار آفرین ملی تقدیر شود.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27489

کلیدواژه

پتروشیمی

روحانی

زنگنه

تقدیر روحانی از زنگنه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار