نفت / شناسه خبر: 27347 / تاریخ انتشار : 1398/9/26 16:38
|

برگزاری نشست شورای بازنگری سیاست‎های کلی انرژی در مجمع تشخیص نظام

دهمین نشست شورای بازنگری سیاست‎های کلی انرژی با حضور سید مصطفی میرسلیم، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع و رؤسای کارگروه‌های شورای راهبری بازنگری سیاست‌های کلی انرژی با موضوع ...

نفتی ها /دهمین نشست شورای بازنگری سیاست‎های کلی انرژی با حضور سید مصطفی میرسلیم، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع و رؤسای کارگروه‌های شورای راهبری بازنگری سیاست‌های کلی انرژی با موضوع «تحلیل نتایج مصاحبه با خبرگان بخش انرژی و تعیین رویکرد غالب» برگزار شد.

در ابتدای جلسه دبیر کمیته انرژی، گزارشی از روند کلی فعالیت‌ کارگروه‌ها شامل مطالعات تطبیقی کشورها در هر بخش از فرآیند را ارائه کرد. سپس به مشارکت دستگاه‌های ذیربط در فرآیند بازنگری سیاست‌ها پرداخت و از برگزاری جلسات با آنها خبر داد. در مرحله بعد به مصاحبه با خبرگان و نخبگان بخش انرژی کشور در جهت تعیین رویکرد سیاست‌های کلی انرژی و تعیین نتایج مصاحبه‌ها که توسط کارگروه تعیین رویکرد سیاست‌ها ارائه شد، اشاره کرد.

در ادامه این نشست، کارگروه تعیین رویکرد سیاست‌های کلی، ضمن ارائه رویکردهای منتخب که طی مصاحبه با 35 نفر از خبرگان انرژی کشور و در طول ماه‌های گذشته تهیه شده بود، نتایج آن مصاحبه‌ها را پس از کدگذاری و بررسی علمی، به صورت 4 رویکرد مشخص، دسته‌بندی نموده و برای تعیین نهایی در جلسه ارائه داد. در ادامه مصوب شد که پس از اجماع نظر در شورا، همایشی در جهت تبیین رویکرد غالب در بازنگری سیاست‌های انرژی برگزار شود. در این همایش بنا بر آن است که میان نخبگان و خبرگان بخش انرژی، اجماعی در راستای محتوا و رویکرد سیاست‌های کلی انرژی صورت بگیرد و پس از آن است که تأثیرات کمّی هر رویکرد بر تولید ناخالص ملی، محیط زیست، اشتغال و ریسک‌های موجود، مشخص خواهد شد.

 سید مصطفی میرسلیم ریاست محترم کمیسیون گفت که استفاده از نفت و گاز به عنوان سوخت، ما را دچار آسیب‌های مختلف کرده است.

وی ادامه داد: کشورهای زیادی به سمت انرژی تجدیدپذیر حرکت کرده‌اند و ما باید بدانیم که برای 50 سال آینده برای تأمین انرژی همچنان به نفت و گاز نیاز داریم یا خیر. برای تغییر سمت و سوی حرکت از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های نو و صنایع پتروشیمی، باید تدریجی اما بر اساس برنامه عمل نمود.

میرسلیم در پایان گفت که اگر در آینده قرار است به سمت تجدیدپذیر برویم، باید انتخاب کنیم که چه نوعی از انواع آن مد نظر است.

در کنار رویکرد «کاهش شدت انرژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی» در فرآیند بازنگری ؛ رویکردهای «تولید حداکثری و بین‌نسلی»، «حداکثرسازی صادرات یا مصرف داخلی»، «توسعه زنجیره ارزش در جهت تأمین تقاضای جهانی یا تأمین نیازهای صنایع داخلی»، «استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی»، «توسعه فناوری و صنعت با رویکرد درون‌زا و برون‌زا» و «دیپلماسی و تجارت با رویکرد منطقه‌ای و جهانی» از مهم‌ترین رویکردهای مطرح‌شده بودند که قرار است با اولویت‌بندی مناسب در دوگانه‌های یادشده، روح حاکم بر سیاست‌های آتی بخش انرژی را تشکیل دهند تا دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های کلی انرژی دچار برداشت‌های مختلف یا حتی متناقض نشوند.

گفتنی است که در فرآیند بازنگری سیاست‌های کلی انرژی، 8 کارگروه تخصصی با موضوعات عرضه (نفت‌وگاز، تجدیدپذیر و نیروگاهی)، مصرف، زنجیره ارزش، صنعت، محیط زیست، تجارت و دیپلماسی، حکمرانی و تعیین رویکرد تشکیل شده است.

در ادامه مقرر شد جلسات شورای راهبری بازنگری سیاست‌های کلی انرژی با موضوع اجماع نظرات کارگروه‌ها و جمع‌بندی نظرات مطرح‌شده در خصوص فرآیند تدوین رویکرد، ادامه یابد./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27347

کلیدواژه

بازنگری سیاست‎های کلی انرژی

مصطفی میرسلیم

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها