نفت / شناسه خبر: 27147 / تاریخ انتشار : 1398/9/3 15:00
|

صف پمپ‌های گاز رونق گرفت

چیزی حدود یک هفته از افزایش نرخ بنزین و آغاز سهمیه بندی آن می‌گذرد، حال بعد از گذشت حواشی آن شاهد استقبال زیاد رانندگان از سی ان جی هستیم، شواهد حاکی از ایجاد صف های طولانی ...

نفتی ها /چیزی حدود یک هفته از افزایش نرخ بنزین و آغاز سهمیه بندی آن می‌گذرد، حال بعد از  گذشت حواشی آن شاهد استقبال زیاد رانندگان از سی ان جی هستیم، شواهد حاکی از ایجاد صف های طولانی  در پمپ های گاز است نکته اینجاست حال که پمپ‌های گاز بااقبال عمومی خوبی روبه رو شده‌اند بهتر آن است که راهکاری در جهت رفاه حال مردم و افزایش بازدهی پمپ‌های گاز شود.

با افزایش نرخ بنزین آزاد و آغاز سهمیه‌بندی بنزین، خودروهای دوگانه‌سوز بیش از پیش به سوخت گیری با سوخت CNG تمایل نشان می‌دهند به طوری که در یک‌هفته‌ای که از این امر می‌گذرد، شاهد افزایش تقاضا برای CNG‌ هستیم.

افزون بر این حسن قلی‌پور مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش روزانه 2 میلیون مترمکعبی فروش CNG‌ پس از افزایش نرخ بنزین خبر داد و گفت: تاکنون به‌طور میانگین روزانه 19 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی کشور توزیع می‌شد که این رقم با اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم‌زمان با اجرای این طرح به‌طور میانگین به روزانه 21 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خودروهای دوگانه‌سوز اکنون امکان استفاده از سهمیه بنزین خود را هم دارند، افزود: پیش‌بینی ما این است که با اتمام سهمیه بنزین ماهانه، مقدار مصرف سی‌ان‌جی در کشور، حدود 2 میلیون مترمکعب دیگر افزایش یابد.

در این میان اما پیشنهاد یکی از کارشناسان حوزه انرژی دربارع قیمت سی ان جی هم به نظر پیشنهاد خوبی می‌آید.

حسین آقایان که یکی از کارشناسان حوزه انرژی ضمن بیان این که  در حال حاضر از ظرفیت سی ان جی در ایران به طور کامل استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که می‌توان با افزایش مصرف سی ان جی از روند مصرف فزاینده بنزین جلوگیری کرد.

وی با اشاره به رشد مصرف بنزین در ایران گفت: رشد ۱۰ درصدی مصرف بنزین در ایران قابل کنترل نبود و اگر این شرایط ادامه پیدا می‌کرد، قطعا ایران جزو واردکنندگان بنزین قرار می‌گرفت که به نظر می‌رسد سهمیه‌بندی بنزین بتواند در جلوگیری از این مساله تاثیرگذار باشد.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، در صورت ادامه روند قبلی مصرف، ایران باید سالانه ۱.۵ میلیارد دلار با قیمت‌های امروز بنزین وارد می‌کرد و این در شرایطی است که هیچ کشوری قادر به تامین این میزان بنزین نیست.

در پایان همچنین باید گفت:  اگر چه در حال حاضر نمی‌توان در مورد تاثیرات سهمیه بندی سوخت سخن به میان آورد و  و باید دید میزان مصرف و کنترل تا چه میزان خواهد بود، اما کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت در ایران، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به‌صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها  از جمله اهدافی است به نظر می‌رسد محقق خواهند شد.  

اختصاصی

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27147

کلیدواژه

صف پمپ‌های گاز

سی ان جی

مجموع مصرف بنزین در سال 98

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها