نفت / شناسه خبر: 27107 / تاریخ انتشار : 1398/8/28 08:00
|

سی‌ان‌جی جایگزین بنزین می‌شود؟

با آغاز طرح سهمیه بندی بنزین و گران شدن بنزین آزاد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تنها جایگاه‌های عرضه سی ان جی میتوانند به کمک رانندگان بشتابند و اندکی از مشقت رانندگان بکاهند اما ان در حالی است...

نفتی ها /با آغاز طرح سهمیه بندی بنزین و گران شدن بنزین آزاد، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تنها جایگاه‌های عرضه سی ان جی میتوانند به کمک رانندگان بشتابند و اندکی از مشقت رانندگان بکاهند اما ان در حالی است که به نظر می‌رسد هنوز  زیرساخت های لازم و مطمئن برای عرضه سی ان جی وجود ندارد و حتی برخی از  شهرها  فاقد جایگاه عرضه سی ان جی هستند.

پروژه ورود سی ¬ان¬ جی به سبد سوخت کشور هم از سال ۱۳۷۹ کلید خورده و در سال ۱۳۸۱ اولین جایگاه های توزیع گازفشرده در تهران راه اندازی شد؛ پس از آن در سال ۱۳۸۳ اولین قرارداد تأمین تجهیزات و نصب و راه اندازی جایگاه های سی ¬ان ¬جی با سه شرکت داخلی منعقد شد. سپس در سال ۱۳۸۴ اولین کارخانه تولید مخزن سی¬ ان¬ جی راه اندازی شده و در سال ۱۳۸۵ قراردادهای توسعه ای به منظور افزایش جایگاه های سی ¬ان¬ جی و خودروهای دوگانه سوز امضا شد.
در ادامه بخش قابل توجهی از گاز طبیعی در کشور ایران صرف جایگزینی با بنزین شد، نظیر کشورهای چین، هند، پاکستان، آرژانتین، برزیل، ایتالیا، کلمبیا، تایلند و... که مانند ایران از گاز بجای بنزین یا دیزل در حمل و نقل جاده ای خود بهره برداری کرده اند.
پیش از  این نیز همزمان با اجرای مرجله اول سهیمه بندی بنزین و توزیع کارت سوخت سی ان جی وارد میدان سوخت های خودرو شد و در آن زمان هم بسیار موفق عمل کرد تا اینکه کم کم طرح کارت سوخت و سهمیه بندی بنزی به نیمه تمام ماند و سوخت خودروها دوباره با بنزین تامین شد و استقبال از سی ان جی  به حاشیه کشیده شد و طرح گسترش مصرف این سوخت پر خاصیت و ارزان هم به حاشیه کشیده شد تا جایی که تا به الان و با گذشت ۱۳ سال از آغاز  عرضه این سوخت هنوز برخی از  شهرهای کشور جایگاه عرضه سی ان جی ندارند.
این چرخه معیوب ماند تا اینکه این روزها  با افزایش قاچاق، بالارفتن مصرف، افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت بنزین در آن سوی مرزها موجب شده است تا برای دولت چاره ای نماند غیر از این که نظام توزیع بنزین را تغییر دهد.
حال اما دوباره استفاده از  سی ان جی مورد توجه قرار گرفته با این تفاوت که مسئولین ذوق اولیه توزیع این سوخت را نداند و هنوز هم برخی از  نواقص در عرضه این سوخت وجود داردو زیرساخت های لازم هنوز  تعبیه نشده است.
اردشیر دادرس ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی با بیان اینکه درحال حاضر جایگاه‌های عرضه سی.ان.جی با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، ابراز امیدواری کرد با افزایش قیمت بنزین استقبال بیشتری از سی.ان.جی شود.
دادرس در ادامه افزود:  با توجه به این افزایش قیمت بنزین، بهای سی.ان.جی ۲۰ درصد قیمت آن می‌شود، بنابراین استقبال بهتری از این سوخت خواهد شد و  نکته مهم اینکه هزینه حمل‌و‌نقل مسافر و کالا روی دوش سی.ان.جی است و قاعدتا افزایش هزینه‌های مسافر و کالا را برای حمل‌ونقل عمومی و کالاها نخواهیم داشت. 
وی گفت: ما حدود ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی.ان.جی در کشور داریم که همه فعال هستند و ۲۴ ساعته با ظرفیت ۴۰ میلیون متر مکعب در شبانه روز فعالیت دارند که از این میزان ظرفیت اکنون ۲۰ میلیون متر مکعب فعال و بقیه ظرفیت خالی است.
دادرس یادآور شد: قیمت هر متر مکعب سی.ان.جی ۴۶۰ تومان است که معادل بنزینی آن لیتری ۲۰۰ تومان می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به پیشنهادی در مورد یارانه‌ها گفت: در این شرایط پیشنهاد ما این است که دولت یارانه ۴۵ هزار تومان را به ۱۸۰ هزار تومان یارانه گاز تبدیل کند و ۴.۵ میلیون سرپرست خانوار از یارانه گاز بهره‌مند شوند، بعبارت دیگر به جای ۴۵ هزار تومان یارانه، ۱۸۰ هزار تومان گاز رایگان برای مصرف یک ماه توزیع شود.
حال باید دید آیا سی ان جی میتواند حلقه مفقود شده چرخه انرزی کشور باشد  وبتواند داغ نبود بنزین را برای رانندگان پر کند یا خیر.

اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/27107

کلیدواژه

سی ان جی

طرح سهمیه بندی بنزین

گرانی بنزین

راهکار گرانی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها