نفت / شناسه خبر: 26693 / تاریخ انتشار : 1398/7/8 14:56
|

بازی جدید ترامپ با سعودی‌ها/شیل جای نفت عربستان را پر کرد

اوایل مرداد ماه بود که خبر از رونق افتادن صنعت نفت شیل آمریکا منتشر شد، اما حالا و بعد از ناآرامی های عربستان،همین رسانه ها آمریکا را برنده اصلی سقوط آرامکو می‌دانند و نکته جالبتر داستان اینجاست...

نفتی ها /اوایل مرداد ماه بود که خبر از  رونق افتادن  صنعت نفت شیل آمریکا منتشر شد، اما حالا و بعد از  ناآرامی های عربستان،همین رسانه ها آمریکا را برنده اصلی سقوط آرامکو می‌دانند و نکته جالبتر داستان اینجاست که همچنان تیر اتهامات به سوی ایران و چند کشور دیگر نشانه رفته است.

اوایل مرداد ماه بود که رویترز در گزارش اعلام کرد که شرکت‌های خدمات حفاری پیش‌بینی کردند که صنعت نفت آمریکا در نیمه دوم سال جاری میلادی از رونق خواهد افتاد.
 این هشدار سبب کاهش سرمایه گذاری روی شرکت های فعال در زمینه استخراج و تولید نفت شیل آمریکا شد که به دنبال آن تعداد دکل های حفاری فعال یکی پس از  دیگری در انتظار خاموشی بودند و این بحران تا جایی رسید که با رسیدن شمار چاه‌های ناکامل در آمریکا به رقم بی‌سابقه ۸ هزار و ۳۱۵ چاه، بسیاری از شرکت‌های خدمات حفاری وادار شده‌اند استفاده از این تجهیزات را متوقف کنند و و هشت درصد از کارکنان خود در آمریکای شمالی را اخراج کرده است.
 اما درست  در بحبوحه این فشار اقتصادی و بحران برای نفت شیل آمریکا دو هفته پیش یگان موشکی - پهپادی ارتش یمن در حمله به قلب بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان، توانست ۵.۷ میلیون بشکه از ظرفیت تولید عربستان سعودی را نابود کند.
در این میان گرچه سعودی‌ها چند روز بعد از این حملات اعلام کردند که تا چند هفته آینده ظرفیت از دست رفته را احیا خواهند کرد اما با این‌وجود ابهامات بسیاری درباره صحت این ادعا وجود دارد.
در ادامه این ماجرا و ادعای عربستان مبنی بر بازگشتن به شرایط  عادی، بلومبرگ چند روز پیش در گزارشی نوشت که ادعای عربستان درست نیست و جزئیاتی که درباره تولید نفت عربستان منتشر شده نشان می‌دهد هنوز بخش مهمی از ظرفیت نفت عربستان به مدار تولید بازنگشته است. این اتفاق از نظر میزان نفت خارج‌شده از مدار تولید، در تاریخ صنعت نفت جهان بی‌نظیر بود و جدای از خسارت‌های وارده، عربستان را با چالش بزرگی مواجه کرد.
اما درست در کشاکش نگرانی‌های خریدارن نفت عربستان و بحران به وجود آمده به ناگهان نفت شیل آمریکا سر برآورد و رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند: میزان اکتشاف نفت  در آمریکا که تا پیش از حملات به آرامکو رونقی نداشت با اتفاقات اخیر، ۲۰ درصد رشد داشته است.
شرکت‌های آمریکایی در حال برنامه‌ریزی برای سال ۲۰۲۰ هستند و به دلیل اتفاقات اخیر عربستان، در حال تغییر برنامه خود جهت افزایش تولید هستند؛ چیزی که ترامپ هم بر آن تأکید داشته و به‌صورت ویژه از افزایش تولید نفت در آمریکا حمایت کرد.
اما درست در همین زمان، سعودی‌ها ایران را عامل این حملات معرفی کردند و سعی داشتند آمریکا را برای تلافی این حملات متقاعد کنند که ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده واکنش روشنی نسبت به این موضوع نشان نداد.
بر همین اساس است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند برنده حملات پهپادی به آرامکو، آمریکا، شرکت‌های نفتی این کشور و خریداران سهام آرامکو هستند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که عربستان در تأمین نفت سبک برای مشتریان خود دچار محدودیت شده که این محدودیت توسط بخشی از تولید آمریکا در حال پاسخ دادن است؛ چیزی که عربستان تا به الان توجه چندانی به آن نداشته است.
عربستان هنوز متوجه نشده است که آمریکایی‌ها چگونه برنده بازی آرامکو شدند که ریاض برای بیرون آمدن از آن، حساب ویژه‌ای روی کاخ سفید بازکرده است. افزون بر این ترامپ در دوره گذشته انتخابات شرکت‌های نفتی را پشتیبان خود داشت و برای انتخابات آتی نیز سعی خواهد کرد این شرکت‌ها را با خود همراه کند حتی به قیمت بی‌تفاوتی به اتفاقات عربستان.

اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/26693

کلیدواژه

شیلات

نفت عربستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها