نفت / شناسه خبر: 26640 / تاریخ انتشار : 1398/7/2 14:43
|

راز مدیریت بحران آرامکو چه بود ؟ / کار سخت عربستان برای حفظ اعتبار خود در بازار نفت

درحالی که پیش‌بینی‌های کارشناسان از نفت صد دلاری بعد از ناآرامی‌های آرامکو محقق نشد، این بار عربستان اعلام کرد که این کشور بیش از ۷۵ درصد تولید نفت خام خود را بازگردانده است و تا اوایل هفته آینده...

نفتی ها /درحالی که پیش‌بینی‌های کارشناسان از  نفت صد دلاری بعد از ناآرامی‌های آرامکو محقق نشد، این بار عربستان اعلام کرد که  این کشور بیش از ۷۵ درصد تولید نفت خام خود را بازگردانده است و تا اوایل هفته آینده به تولید کامل خواهد رسید؛ اما راز این مدیریت بحران چه بود؟

برخلاف تصور بسیاری از  کارشناسان و انتشار آمارهای ضعیف از بخش تولید اروپا و ژاپن، که موجب افزایش نگرانی از چشم انداز اقتصاد جهانی شده بود، قیمت نفت امروز با کاهش مواجه بود.
بر اساس گزارشات منتشر شده، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۴۰ سنت کاهش به ۶۴ دلار و ۳۷ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با ۳۳ سنت کاهش به ۵۸ دلار و ۳۱ سنت رسید.
این در حالی است که با وجود، حملات روز ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان که موجب کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت این کشور شد، قیمت نفت افزایش چشمگیری داشته باشد و بحرانی در صنعت نفت شکل بگیرد؛ اما راز  این مدیریت بحران چه بود.
به گفته بسیاری از  کارشناسان اولین دلیل آرام نگه داشتن اوضاع، احتمالاً اطلاع رسانی دقیق از  واقعه و میزان خسارت بود که سبب افزایش اعتماد مشتریان نفتی شد؛ اماگام بعدی پس از ایجاد این فضای امن، اطمینان سازی به مشتریان از بازگشت به موقع اوضاع به حالت اول بود که خریدارن نفتی عربستان را ارام نگاه داشت.
در همین راستا مقامات ارشد صنعت نفت عربستان چند روز بعد از  این اتفاق، یک کنفرانس خبری برگزار و آخرین اخلبر را درمورد تولید نفت عربستان اعلام کردند .
طبق گفته شرکت آرامکوی عربستان، ظرفیت تولید نفت عربستان که به خاطر حملات هوایی روز شنبه کاهش یافته بود، تا پایان سپتامبر به شرایط قبل باز می گردد .
ملینسون یک تحلیلگر در شرکت تحقیقات بازار انرژی اسپکتس در لندن گفت: ما انتظار داریم بخشی از این اختلال و محدودیت تولید حداقل تا نوامبر ادامه داشته باشد اما این در حالی است که آرامکو سعی دارد تاسیسات آسیب دیده را تعمیر کند، در تلاش است بازارها را هم آرام نگه دارد و شرایط معمول را حفظ کند  و موفق بوده است.
طبق گفته کپلر، شرکتی که حمل و نقل نفتکش ها را ردیابی می‌کند: آرامکو تواسنته طی زمان کوتاهی که از این حمله‌ها گذشته، صادرات خود را روی حدود ۶.۵ میلیون بشکه در روز که نزدیک به سطح معمول آن است حفظ کند‌
از سوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کرد که: آرامکو یک شرکت بسیار بزرگ و پیچیده است که توانایی بالایی برای خرید و فروش محصولات نفتی دارد و به شیوه های مختلفی می تواند صادرات خود را حفظ کند و مطمئن شود عرضه کافی نفت به مشتریانش وجود دارد .
تحلیلگران می گویند برای مثال این شرکت احتمالاً نفت را از ذخایر خود بیرون کشیده و در بازار صادرات می‌فروشد و حتی نفت عرضه شده به پالایشگاه‌های داخلی را به مشتریان بین المللی می فروشد. به نظر می رسد آرامکو در حال خرید محصولات نفتی باشد که معمولاً با مقادیر بالایی صادر می کرد، مثل سوخت دیزل و آن را به جای مصرف داخل به مشتریان بین المللی میفروشد .
تحلیلگران می گویند آرامکو از این کار دو هدف دارد : عربستان به عنوان یک تامین کننده قابل اطمینان نفت در سراسر دنیا معتبر است و سعی می‌کند این حسن شهرت را در این شرایط سخت حفظ کند .
به علاوه، عربستان سعی می‌کند طرح عرضه آرامکو در بورس را حفظ کند و این گونه به سرمایه گذاران اطمینان می دهد که این حملات هیچ ضربه ای به ارزش آرامکو نزده است.
اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که بازار نفت که چندی پیش تصور می‌شد عرضه بیش از حد نفت به آن وجود دارد، راکد شده است. ذخایر نفتی کاهش یافته اند و ذخایر مازاد تولید هم به پایین ترین حد خود رسیده اند.
اگر بازار با یک شوک دیگر مخصوصا در منطقه حساس خلیج فارس روبرو شود، نفت زیادی برای حمایت از بازار وجود نخواهد داشت .

.thehindu.com

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/26640

کلیدواژه

تولید نفت عربستان

بحران آرامکو

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها