نفت / شناسه خبر: 16577 / تاریخ انتشار : 1398/6/26 13:45
|

جایگزین نفت عربستان کیست؟/ وعده‌های سرخرمن عربستان کار دستش داد

با آغاز تحریم‌های نفتی ایران یکی از بزرگترین مدعیان جایگزینی نفت تحریم شده ایران عربستان بود، اما اکنون....

نفتی ها /با آغاز تحریم‌های نفتی ایران یکی از بزرگترین مدعیان جایگزینی نفت تحریم شده ایران عربستان بود، اما اکنون با وضعیت پیش‌آمده هنوز مشخص نیست بزرگترین صادر کننده نفت جهان چه زمانی تولید خود را از سر خواهد اما به نظر می‌رسد بازگشت کامل به تولید احتمالا ماه ها طول خواهد کشید و حال باید دید کدام کشور جایگزین نفت صادارتی عربستان خواهد شد.
این روزها پالایشگاه های آسیایی با هیجان خاصی  به دنبال جایگزینی برای عرضه نفت عربستان می گردند؛ از یک سو تولیدکنندگان نفت آمریکا تلاش خود را برای صادرات نفت خام افزایش داده اند از سوی دیگر عربستان هم سعی می‌کند صادرات محصولات پالایش شده خود را حفظ کند.
اما تا این جای کارآسیب به  تاسیسات پالایش نفت عربستان در بقیق و خریص که ۵.۷ میلیون بشکه از تولید نفت عربستان کم کرد یعنی چیزی حدود نیمی از تولید نفت این کشور و  معادل پنج درصد از عرضه.، قیمت نفت خام در روز دوشنبه  نیزحدود ۲۰ درصد بالا رفت که بیشترین افزایش طی ۳۰ سال گذشته بود.
در میان بسیاری نفت شیل را جایگزین نفت عربستان دانستند اما تحقق این امر هم کار چندان ساده ای نیست.
کارشناسان انرژی گفتند تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا میلیون‌ها بشکه نفت خام به بازارهای جهانی عرضه کرده‌اند اما این بدان معنا نیست که به سرعت بتوانند بشکه‌های از دست رفته در اثر حملات به تاسیسات آرامکوی عربستان را جبران کنند.
در واقع تولیدکنندگان نفت شیل پس از سال‌ها هزینه کردن در این بخش، بودجه و کارگران خود را کاهش داده اند و از اهداف تولیدی خود کاسته‌اند. آنها همچنان از سوی سرمایه‌گذاران برای مهار هزینه‌ها و بازگشت پول به سهامداران از طریق بازخرید و سود سهام تا توسعه حفاری‌ها تحت فشار هستند.
نفت شیل چرخه کوتاهی برای عرضه دارد و توانایی اضافه کردن یا کاهش دادن تولید به سرعت را نسبتا دارد. تولیدکنندگان به ویژه از سوی خریداران آسیایی با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد. اما این تولیدکنندگان به ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای حفاری، تکمیل و به خط آوردن تولید جدید نیاز دارند.
نکته مهم دیگری که در این میان وجود دارد و نشان دهنده اسیصال آمریکایی ها و مقامات عربستان شده است ابهام در جایگزینی نفت تولیدی آرامکو است، زیرا هم وزیر انرژی عربستان و هم تحلیلگران بین المللی کاهش تولید نفت عربستان را در حالی تایید میکردند که پس از آغاز تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران که مبتنی بر تحریم فروش نفت است؛ عربستان سعودی بارها برای جانشینی نفتی ایران اعلام آمادگی کرده و به کشورهای جهان اطمینان داده بود که می‌تواند نفت تحریم شده ایران را جبران کند.
حال این وعده‌ها با حمله ۱۰ پهپاد انصارالله یمن و قطع نیمی از تولیدات عربستان سعودی که به معنای ۵ درصد کل تولید روزانه جهانی نفت است؛ به نظر با چالش‌های بی‌شماری روبرو خواهد بود.

اختصاصی

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16577

کلیدواژه

عربستان

نفت عربستان

نفت خام عربستان

صنعت نفت ایران

نفتی ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها