نفت / شناسه خبر: 16447 / تاریخ انتشار : 1398/6/9 15:00
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از بلبشوی کارت سوخت و شیرینی گرفتن جایگاه‌داران تا آمار عجیب زنگنه به رئیس جمهور

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه اول این هفته حوزه نفت و انرژی به حواشی های ایجاد شده در زمینه کارت سوخت و توزیع بنزین اختصاص یافته است.
تسنیم در این خصوص نوشت: با اجرای مصوبه دولت و در راستای هماهنگی‌های قبلی صورت‌گرفته بین سران قوا، به‌منظور رصد و مدیریت کامل عرضه سوخت در کشور، استفاده از کارت سوخت شخصی به‌هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه بنزین الزامی شده است.
اما این در حالی است که استقبال از این توصیه دولت برای الزام استفاده از کارت سوخت شخصی بین مردم تنها ۵ درصد بوده است.
باید گفت محدودسازی ظرفیت سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران در حالی صورت گرفت که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از متقاضیان دریافت کارت سوخت المثنی، هنوز کارت سوخت خود را دریافت نکرده بودند، و این مسئله مشکلاتی را برای مردم و حتی جایگاه‌داران به همراه داشت، و سوءاستفاده برخی جایگاه‌داران، نظارت ضعیف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بر روی جایگاه های عرضه و صدور اطلاعیه‌ها در زمان نامناسب و بدون توجه به اثرات آن، موجب بی نظمی بازار توزیع بنزین شده است.
به‌طوری‌که مردمی که کارت سوخت نداشتند و خواهان سوخـت گیری بیش از ۳۰ لیتر بودند، دوباره با دور زدن و ورود مجدد به صف سوخت‌گیری در جایگاه، در نوبتی دیگر اقدام به سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌دار می کردند که این مسئله هم مورد نارضایتی مردم و هم ایجاد ترافیک در برخی جایگاه‌ها شده است.
درادامه روزنامه "صبح نو" هم  روایتهایی از مشکلات برخی رانندگان فاقد کارت سوخت در دو پمپ بنزین شهر تهران نوشت: پمپ‌ بنزین‌های تهران این روزها بیشتر از روزهای دیگر شاهد حضور و توقف خودروهاست. دلیل این امر نیز یک موضوع ساده است که البته با توجه به بی‌تدبیری صورت‌گرفته درباره کارت‌های سوخت تبدیل به یک موضوع پیچیده شده است. رانندگان بسیاری هنوز کارت سوخت جدید خود را نگرفته‌اند و باید از کارت جایگاه استفاده کنند؛ این در حالی است که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌ها هم نصف شده است. مسوول یکی از پمپ‌بنزین‌ها در جایگاهی دیگر می‌گوید: تا زمانی که سهمیه کارت سوخت جایگاه هنوز ۶۰ لیتر بود مشکلی نداشتیم. البته مردم هم همچنان از کارت ما استفاده می‌کردند و خیلی کم بودند راننده‌هایی که کارت شخصی را از کیف‌شان بیرون می‌آوردند. در چند روز گذشته که سهمیه کارت جایگاه را از ۶۰ لیتر به ۳۰ رسانده‌اند، مشکلات ما هم بیشتر شده. مردم می‌خواهند باک ماشین را پر کنند و برای همین درخواست دارند که دو بار از کارت استفاده کنند. همین مساله مدت زمان سوخت‌گیری را بیشتر کرده که موجب ناراحتی رانندگان پشت سری می‌شود. او در ادامه به نکته جدیدی هم اشاره کرده و می‌گوید: «در مدتی که مردم دوباره باید از کارت سوخت استفاده کنند مشکل جدیدی به وجود آمده و آن هم اینکه خیلی‌ها یادشان می‌رود کارت‌شان را ببرند چون به اینکه از کارت خودشان استفاده کنند، عادت ندارند؛ البته یکی، دو بار راننده‌ها برگشته و کارت را گرفته‌اند اما در بقیه موارد باید همین کارت‌هایی که جدید صادر شده‌اند را به پست بدهیم تا به دست صاحبان‌شان برسد.»
 
حاشیه دوم این هفته نفتی ها هم آمار عجیب زنگنه به رئیس جمهور در خصوص انتقال گاز به مناطق روستایی اختصاص دارد.
تسنیم در این خصوص نوشت: چند روز قبل، با حضور رئیس جمهوری، برخی وزرای اقتصادی دولت از جمله وزیر نفت گزارش‌هایی از عملکرد وزارتخانه شان در خصوص احداث زیرساخت‌های روستایی ارائه کردند.
زنگنه در گزارشی، نتیجه تلاش‌های انجام شده در عرصه گازرسانی به روستاهای کشور را ارائه داد؛ اما در بین تمامی آمار ارائه شده از سوی وزیر نفت، یک عدد عجیب و غیرقابل باور وجود داشت.
وزیر نفت در این گزارش اعلام کرد که هم‌اکنون ۸۴ درصد جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه سراسری گاز هستند، در حالی که در واقعیت، میزان بهره مندی جمعیت روستایی ایران از نعمت گاز و دسترسی به شبکه سراسری گاز کشور، ۷۹ درصد است.
اما سوال اینجاست که چرا وزیر نفت در حالی که میزان بهره مندی جمعیت روستایی ایران از نعمت گاز و دسترسی به شبکه سراسری گاز کشور ۷۹ درصد است، این رقم را ۸۴ یا ۸۵ درصد عنوان می کند. آیا در نوع محاسبات وزیر نفت با محاسبات شرکت ملی گاز و مردم تفاوتی وجود دارد؟

حاشیه بعدی از کلید خوردن وزیر صمت اختصاص دارد.
چند روز قبل موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان از تقدیم طرح استیضاح رحمانی وزیر صنعت و معدن به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.
لارگانی تاکید کرد: با توجه به وضعیت نابسامان بخش صنعت به ویژه خودرو و اتفاقات و دستگیری‌های اخیر طرح استیضاح وزیر صنعت را به جریان انداخته ایم؛ و طرح استیضاح رحمانی دارای ۱۳ امضاست و این ۱۳ نماینده قسم یاد کرده‌اند که امضای خود را در هیچ شرایطی پس نگیرند./آفتاب

حاشیه آخر این هفته هم به واکنش زنگنه به حضور نیروهای نفوذی در صنعت نفت میپردازد.
نفت ما در این خصوص نوشت:  بیژن زنگنه در حاشیه چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه وزارت اطلاعات درخصوص حضور نیروهای نفوذی در صنعت نفت گفت: وزیر اطلاعات در این زمینه به طور کامل شفاف‌سازی کرده است و مسئولیت مبارزه با جاسوسان و جلوگیری از نیروهای نفوذی به عهده دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور است.
وی با تاکید بر این مساله که دستگاه‌های اجرایی هیچ مسئولیتی در زمینه فعالیت ضدجاسوسی ندارند، تصریح کرد: صنعت نفت در خط مقدم حمله است و با توجه به اینکه آمریکا تمام تلاش خود را برای آسیب زدن به این صنعت می‌کند باید مراقبت و حفاظت از این صنعت به طور جدی وجود داشته باشد.
وزیر نفت تصریح کرد: تا آنجا که بتوانم از اطلاعات نفتی در مجموعه صنعت نفت محافظت خواهم کرد و در این زمینه تنها تعداد محدودی از اطلاعات نفتی باخبر هستند و شرایط اکنون به‌گونه‌ای است که نیروهای نظامی و صنعت نفت در دو بخش اقتصادی و عملیاتی در خط مقدم جنگ قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16447

کلیدواژه

وزیرنفت

بیژن زنگنه وزیر نفت

آمار عجیب زنگنه به رئیس جمهور

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها