نفت / شناسه خبر: 16420 / تاریخ انتشار : 1398/6/5 14:04
|

تحریم نقتی ایران برای هندی‌ها برداشته می‌شود؟

رییس جمهور فرانسه از همتای آمریکایی خود خواست به تحریم فروش نفت ایران به هند خاتمه دهد.

نفتی ها /به گفته رسانه‌ها، رییس جمهور فرانسه از همتای آمریکایی خود خواسته تا به تحریم فروش نفت ایران به هند خاتمه دهد که در صورت  موافقت واشنگتن با چنین اقدامی،  دهلی‌نو از این پس میتواند خرید نفت خود از  ایران را افزایش دهد.

به گفته کارشناسان، این خواسته فرانسه به دنبال گفتگوی  سه ساعته ونیمه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با همتای فرانسوی خود به مدت سه ساعت و نیم گفت و گو کرد. وی همچنین پیش از ترک بیاریتز با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه گفت و گو کرد.

در جریان این ضیافت، موضوع ایران  ماکرون و ترامپ مطرح شده بود و رییس جمهور فرانسه از همتای آمریکایی خود خواسته بود به تحریم فروش نفت ایران به هند و چین که دو خریدار بزرگ انرژی ایران هستند، پایان دهد.

گفتنی است، واشنگتن در ماه مه حاضر نشد معافیت شش ماهه برای خریداران بزرگ نفت ایران شامل هند، چین، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی را تمدید کند. ایران ۱۰ درصد از نیازهای نفتی هند را تامین کرده است و شماری از پالایشگاههای هندی برای فرآوری نفت ایران تجهیز شده‌اند.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنین سایر پروژه‌های هند در ایران شامل بندر چابهار را که دروازه دسترسی به افغانستان، آسیای مرکزی و اوراسیا است، آهسته کرد.اما این در حالی است که وزیر امور خارجه هند در ژوییه به پارلمان این کشور گفته بود روابط دوجانبه هند با ایران تحت تاثیر روابط با کشورهای ثالث قرار ندارد.
سال گذشته  و به دنبال آغاز تحریم های نقت ایران، فرانسه که یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای بوده و به همراه دو کشور آلمان و انگلیس وعده داده است از تجارت خارجی ایران در برابر تحریم های آمریکا محافظت کند در ماه سپتامبر و پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی واردات نفت از ایران را متوقف کرده است.
یونان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا واردکنندگان اروپایی عمده نفت ایران در ۹ ماهه ۲۰۱۸ بوده اند. فرانسه طی ماه های اخیر واردات نفت ایران را کاهش داده و در حالی که به طور معمول ۳۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تن نفت از ایران به طور ماهانه وارد می کرد این رقم را در ماه اوت به ۴۰ هزار تن کاهش داده و در ماه سپتامبر هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.
در حالی فرانسه از ماه سپتامبر واردات نفت ایران را متوقف کرده است که این کشور یکی از امضاکنندگان توافق هسته ای بوده و به همراه دو کشور آلمان و انگلیس وعده داده است از تجارت خارجی ایران در برابر تحریم های آمریکا محافظت کند.
بر اساس این گزارش ترکیه نیز در ۹ ماهه سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۶.۴۵۱ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است. واردات نفت ترکیه از ایران در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۳۳ درصدی داشته است. ترکیه در ۹ ماهه سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹.۶۲۱ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده بود.
 
Reuters
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16420

کلیدواژه

فروش نفت

فروش نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها