نفت / شناسه خبر: 16333 / تاریخ انتشار : 1398/5/26 15:00
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از ماجرای لجبازی دو وزیر در ارائه کارت سوخت تا ابهام در برنامه مدیریت سبد سوخت کشور

دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /مهمترین حواشی هفته گذشته دنیای نفت و انرژی به خبر راه اندازی کارت سوخت اختصاص داشت .
براساس آخرین تصمیم دولت از روز سه شنبه ۲۲ مرداد ماه سال ۹۸ عرضه بنزین در جایگاه ها فقط از طریق کارت سوخت شخصی امکان پذیر است؛ هرچند کارت سوخت جایگاه ها تا مدتی وجود دارد اما ظاهرا برای اینکه مصرف کنندگان ملزم به استفاده از کارت سوخت شخصی خود باشند عرضه بنزین از طریق کارت جایگاه ها محدود می شود.
احیای مجدد کارت سوخت توسط دولت دوازدهم در حالی صورت می گیرد که مسئولان فعلی وزارت نفت و دولت در سال ۹۴ بنا به دلایلی که مشخص نیست تصمیم به حذف کارت سوخت از چرخه سوخت گیری کردند. اما امسال بعد از گذشت ۴ سال تصمیم دارند این سامانه را دوباره راه اندازی کنند.
نکته مهمی که در این میان وجود داشت نحوه اطلاع رسانی درباره کارت سوخت بود که بسیاری از  مردم از  آن ناراضی بودند که فارس از زبان یکی از  کارشناس‌هایش  در این خصوص نوشت: این تصمیم باید از پاییز سال گذشته اتفاق می افتاد اما به خاطر یک ناهماهنگی و لجبازی درون دولتی بین دو وزیر این کار متوقف شد حتی قرار بود که سهمیه در کارت بانکی باشد و ما اصلا نیازی به کارت سوخت نداریم اما با یک تصمیم اشتباه به خاطر لج و لجبازی دو وزیر این کار به تعویق افتاد امروز آی تی ایران چه مقدار پیش رفت کرده است که همان موقع که گفته شد یک کارت بانکی را معرفی کنید تا قابلیت را روی همان کارت بانکی ایجاد کنند.
این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اما امروز بازگشتیم به گذشته و می خواهیم کارت های نزد مردم را اضافه کنیم. چرا می خواهید از مردم ۱۰ هزار تومان را بگیرید؟ ما الان هر کداممان ۵ تا کارت بانکی داریم و حداقل یک کارت بانکی همراه مان هست خب اگر می دانیم در همان کارت سهمیه بنزین هم واریز می شود و یا این قابلیت وجود دارد که در کارت های ملی هر فرد یا کارت خودروها  سامانه هوشمند سوخت نیز بارگزاری شود و نیروی انتظامی هم این موضوع را تایید کرده است اما همه ما فکر می کنیم که می خواهیم این کار را جزیره ای و به نام خودمان تمام کنیم و هماهنگی هایی با هم نداریم.


حاشیه دوم هم به رانت خورام در صنعت پتروشیمی می‌پردازد.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان رانت خوراک در لباس جدید نوشت: انتشار آخرین صورت‌های مالی شرکت‌های پتروشیمی که متعلق به سه ماه ابتدای سال جاری است، از رشد فراتر از انتظارات سودآوری این صنعت خبر داد.در کنار اثر مثبت افزایش نرخ نیمایی بر فروش شرکت‌های پتروشیمی کاهش قیمت خرید گاز در بخش هزینه‌ها کاملا محسوس بود.
در بخش دیگری از گزارش دنیای اقتصاد آمده: مادامی که رانت سوخت به‌طور جدی و از سر منشأ قطع و قیمت‌ انرژی واقعی نشود، نمی‌توان انتظار رانت‌زدایی از صنایع را داشت. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‎المللی انرژی از یارانهپرداختی به سوخت‌های فسیلی، ایران در سال ۲۰۱۸ با ۶۹ میلیارد دلار رتبه اول را کسب کرده است. بررسی جز به جز این آمار نشان می‌دهد که نفت و گاز حدود ۷۵ درصد از کل یارانه انرژی پرداختی ایران را به خود اختصاص داده‌اند و در این دو بخش ایران بیشترین یارانه را پرداخت می‌کند. در نفت یارانه به شکل یارانه بنزین و گازوئیل پرداخت می‌شود و در گاز غالبا به شکل یارانه سوخت در واحدهای صنعتی و خانگی پرداخت می‌شود. نتیجه چنین سیاستی در بخش خانگی به رشد بی‌رویه مصرف این سوخت منجر و در بخش صنعتی نیز  به شکل‌گیری صنعتی بی‌کفایت منتهی شده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده: عرضه گاز به خصوص در منطقه شیل پرمیان باسین هیچ نشانی از کاهش ندارد. قیمت‌های گاز محلی به دلیل عدم وجود ظرفیت خط لوله برای انتقال گاز، منفی شده‌اند و بسیاری از تولیدکنندگان چاره‌ای جز سوزاندن گاز اضافی ندارند.شورون که در منطقه پرمیان هیچ گازی نمی‌سوزاند قصد دارد تا پایان سال ۲۵ درصد از گاز تولید شده در این میدان را به سایر بازارهایی که قیمت‌های بالاتری دارند صادر کند. این شرکت می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۲۰ که خطوط لوله جدید گشوده می‌شود، این میزان را به ۶۰ درصد افزایش دهد.اشباع عرضه گاز به ژاپن هم رسیده است و قیمت‌ها برای تحویل فوری در این کشور در شش ماه گذشته کاهش پیدا کرده است.

حاشیه سوم اما به داستان های  دنباله دار شرکت پالایش و پخش می‌پردازد .
کانال خبری از  نفت چه خبر در گزارش  از روند امور در شرکت پالایش و پخش گلایه کرد و نوشت: از زمانی که روابط عمومی قبلی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به عنوان شرکتی که به دلیل وجهه خدماتی، بیش از سایر شرکتهای اصلی تابعه وزارت نفت با عموم مردم سر و کار دارد منصوب شد، سابقه قبلی و عملکرد او به گونه ای بود که بارها درباره عملکرد غیرحرفه ای او هشدار دادیم و ابراز نگرانی کردیم که این روند "غضنفر گونه" در روابط عمومی پالایش و پخش که وظایف سازمانی را در اولویت دوم قرار می دهد و صرفا به "خود" می پردازد، چه عواقب ناگواری خواهد داشت.
 آنچه در مورد افشای زودهنگام اطلاعات سهمیه بندی بنزین توسط شخص مدیر قبلی روابط عمومی پالایش و پخش رخ داد، نه تنها نشان دهنده غیرحرفه ای بودن فردی بود که در قامت مدیر روابط عمومی قرار گرفته، بلکه اثبات ادعای ما مبنی بر اولویت دادن چنین فردی بر روابط خود نسبت به وظایف سازمانی خود بود. انتصاب چنین فردی یک اشتباه بزرگ بود که پیامدهای آن هم خیلی زود آشکار شد. حفظ او پس از آن اشتباه اثبات شده، اشتباه دیگری بود و حالا هم که برکنار شده، حکم مشاوره را گرفته که طنز تلخ روزگار است. فردی که در قامت مدیر روابط عمومی یک سازمان خدماتی، حتی اولویت های سازمانی را نمی شناسد و مهمترین خبر آن روزهای کشور، یعنی سهمیه بندی بنزین را که دارای زوایای امنیتی است به رسانه ای که قبلا در آن کار می کرد لو می دهد، چه مشاوره ای می تواند به مدیرعامل پالایش و پخش دهد؟
اما ماجراهای پالایش و پخش را گویا پایانی نیست و حالا در آستانه آغاز عرضه بنزین با کارت هوشمند سوخت که نیازمند اطلاع رسانی دقیق و حرفه ای است، به جای فردی که هم حوزه رسانه را بشناسد و هم با نفت آشنا باشد، فردی مدیر روابط عمومی شده که مهمترین ویژگی او نخبه بودن در رشته مهندسی شیمی است!
کانال از نفت چه خبر در ادامه این گزارش نوشت: یک انتصاب اشتباه در روابط عمومی پالایش و پخش چنان فاجعه ای را در حوزه اطلاع رسانی درباره سهمیه بندی بنزین در پی داشت که همگان به یاد داریم و حالا انتصاب دوم، به مراتب اشتباه تر از انتصاب اول است. تمایل نداریم باز هم پیشبینی کنیم که این انتصاب هم همچون غضنفربازی قبلی، به نتایج ناگواری ختم می شود ولی چاره ای نداریم جز این که به آقای صادق آبادی هشدار دهیم که روند حرکتی او، آینده سختی را برای پالایش و پخش ایجاد خواهد کرد که حاصلش ضعف تعامل بیرونی و افزایش بازدارندگی و اصطکاک درونی خواهد بود

حاشیه آخر این هفته نفتی ها هم به ابهام در برنامه مدیریت سبد سوخت کشور اختصاص یافته است.
 تسنیم در این خصوص نوشت: حدود چهارماه پیش در حالی که متوسط مصرف روزانه CNG در کشور به ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب رسیده بود، هدفگذاری رشد سهم مصرف CNG در سبد سوخت کشور در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دستور کار قرار گرفت.
این برنامه با توجه به ظرفیت ایجاد شده ۴۰ میلیون مترمکعبی عرضه روزانه CNG، خالی بودن حدود نیمی از این ظرفیت و رشد افسارگسیخته مصرف بنزین، به منظور جایگزینی مصرف بنزین با سوخت CNG هدفگذاری شده بود.
از اواسط اردیبهشت ماه تا امروز، نه تنها سهم مصرف CNG در سبد سوخت کشور افزوده نشده بلکه بررسی‌های خبرنگار تسنیم حاکی از سقوط آزاد مصرف CNG در کشور است.در ادامه اما تسنیم نوشت: بررسی ها نشان داد مصرف روزانه CNG در کشور به زیر ۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده و نمودار مصرف CNG به سمت ۱۹ میلیون مترمکعب در روز نزدیک می شود.
با کاهش مصرف CNG در کشور و همچنین رشد مصرف بنزین در سایه عدم ارائه راهکاری مشخص از سوی دولت برای مدیریت سبد سوخت، ابهام در این زمینه روز به روز در حال افزایش است.
حال با کاهش مصرف CNG در کشور و همچنین رشد مصرف بنزین در سایه عدم ارائه راهکاری مشخص از سوی دولت برای مدیریت سبد سوخت، ابهام در این زمینه روز به روز در حال افزایش است.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی  حوزه نفت  و انرژی در این بخش  به منزله تایید انها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16333

کلیدواژه

حواشی نفت و انرژی

برنامه مدیریت سبد سوخت کشور

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها