نفت / شناسه خبر: 16268 / تاریخ انتشار : 1398/5/14 15:31
|

سرنوشت بشکه‌های نفت آلوده روسی چه شد؟

در حالی که ماجرای نفت‌های آلوده روسی مدتی است از تب و تاب قبلی خود افتاده است اما بسیاری از کارشناسان نفتی از سرنوشت نامعلوم نفت‌ها فروخته شده ابراز نگرانی کرده‌اند.

نفتی ها /چند ماه قبل  و بعد از جنجال به پا شده در رابطه با نفت‌های آلوده روسی، بسیاری از کشورهای وارد کننده از  جمله لهستان، آلمان، اوکراین و برخی کشورهای دیگر واردات نفت از روسیه را از طریق خط لوله دروژبا معلق کردند.
روس ها گفتند این آلودگی احتمالا سهوی بوده و مشکل از جایی آغاز شده که یک تولید کننده ناشناس مقدار زیادی کلراید آلی به نفت اضافه کرده ولی قبل از  ارسال مرحله پاکسازی صورت نگرفته است.

کلراید آلی برای تقویت تولید نفت استفاده می شود و باید قبل از ارسال محموله ها از نفت جدا شود چون می‌تواند تاسیسات پالایشگاهی را خراب کند.
بعد از این ماجرا  به گفته بسیاری از تاجران اروپایی روسیه سعی کرد  بسیاری از  محموله‌های نفت آلوده خود را  با تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصدی معامله کند که  با این وجود خریداران کمی علاقه به این خرید نشان داده اندو اما طبق بریخ گزارشات برخی از تاجران آسیایی مبادرت به خرید این نفت ها نمودند.
نکته نگران کننده‌ای که در این میان وجود دارد این است که، در حال حاضر حدود ۵ میلیون بشکه نفت آلوده در شمال غرب اروپا ، سنگاپور و سایر مناطق وجود دارد و این مقدار ۴۰ درصد از ۱۲ میلیون بشکه ای است که در اوج بحران آلودگی در کشتی ها وجود داشت.
در این میان اما برخی از  تاجران هم ندانسته مبادرت به خرید این بشکه های نفتی نموده اند که حالا نمیدانند با آنها چه کار کنند و سعی می کنند مقصدی برای محموله های آلوده خود پیدا کنند.
 بریتیش پترولیوم، شرکت بزرگ نفتی مستقر در لندن نتوانست برای بیش از ۷۰۰ هزار بشکه نفت اورال خریداری پیدا کند. بریتیش پترولیوم این نفت را سه ماه پیش در بندری در دریای بالتیک بارگیری کرده بود. این محموله حاوی سطح بالای کلوراید آلی است که می تواند به پالایشگاه ها آسیب برساند.
 در اواخر آوریل مشخص شد که روسیه ناخواسته میلیون‌ها بشکه نفت آلوده را وارد سیستم خط لوله دروژبا کرده است. این خط لوله نفت را به پالایشگاه های اروپا می برد. این اتفاق باعث توقف جریان نفت از این خط لوله شد.  برخی از این بشکه ها به بندر آست لوگا در بالتیک فرستاده شدند و بریتیش پترولیوم و سایر شرکت‌ها آن را در نفتکش‌ها بارگیری کردند.
 از سویی دیگر، ترنسنفت، اپراتور خط لوله روسیه ماه گذشته اعلام کرد ۱۵ دلار در هر بشکه به بلاروس بابت نفت آلوده خسارت پرداخت میکند. اما همسایه شرقی این کشور گفت پرداخت خسارت نباید اعلام می‌شد.
 مشخص نیست چرا به تاجران در مورد این پرداخت خسارت گفته شده است. محموله‌ای که نزد بریتیش پترولیوم قرار دارد، خواهان چندانی ندارد و این شرکت نمی تواند آن را بفروشد. محتوای کلراید این محموله ۲۹ بخش در میلیون است در حالی که باید کمتر از ۱۰ باشد.
حال باید دید سرنوشت این نفت‌های آلوده به کجا ختم خواهد شد.


 

Bloomberg

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16268

کلیدواژه

نفت های آلوده روسی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها