نفت / شناسه خبر: 16251 / تاریخ انتشار : 1398/5/13 14:39
|

بازی جنون ترامپ برای افزایش بهای نفت

با کاهش روزانه قیمت نفت، ترامپ باز هم سعی کرد با استفاده از ابزارهمیشگی خود دست به تشویش بازار جهانی نفت بزند تا قدری قیمت‌ها را افزایش دهد، غافل از این که همین توئیت باعث شد تا قیمت‌ها ...

نفتی ها /با کاهش روزانه قیمت نفت، ترامپ باز هم سعی کرد با استفاده از ابزارهمیشگی خود دست به تشویش بازار جهانی نفت بزند تا قدری قیمت‌ها را افزایش دهد، غافل از این که همین توئیت باعث شد تا قیمت‌ها در روز پنجشنبه سقوط آزاد ۷ درصدی را تجربه کند.

دونالد ترامپ که از ابتدای ریاست جمهوریش ثابت کرده علاقه زیادی به استفاده از توییتر برای بیان نظرات و حتی موضع‌گیری‌های رسمی خود دارد، اینبار نیز برای شعله‌ورتر کردن آتش بین اقتصادهای اول و دوم جهان دست به دامن توییتر شد.
اما نکته ای  که در این میان دیگر بر همگان مبرهن شده اسن است که این رئیس جمهور در پس هر توئیت ه ظاهر مضحک و پر حاشیه خود هدفی  پر سود دارد.
این بار هم طبق روال گذشته ، ترامپ با طولانی شدن افت قیمت نفت دست به توئیتر شد، تصمیم گرفت با توئیتی دوبار درباره جنگ تجاری بین چین و آمریکا، قیمت نفت را  روندی نزولی پیدا کرده بود  را دچار شوک قیمتی کند غافل از این که بان بار تیرش به سنگ خورد و نفت آمریکا بیش از هفت درصد از ارزش خود را از دست داد؛ چراکه این اقدام رئیس جمهور آمریکا نگرانی ها از کاهش رشد تقاضا به دنبال تضعیف رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد.
ترامپ در این توییت اعلام کرده که از اول سپتامبر آمریکا ۱۰ درصد دیگر تعرفه روی ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی اضافه می‌کند تا روی کالاهای صادر شده به آمریکا اعمال شود. این رقم منهای ۲۵۰ میلیارد دلار و تعرفه ۲۵ درصد قبلی است.
در همین راستاباید گفت:  با این توئیت بهای نفت خام آمریکا در این روز، حدود ۶/ ۴ دلار بر بشکه معادل ۸ درصد کاهش یافت و کمتر از ۵۴ دلار بر بشکه معامله شد، این بیشترین کاهش روزانه قیمت این نفت شاخص از فوریه ۲۰۱۵ محسوب می شود. نفت برنت نیز در این روز نزدیک به ۵ دلار معادل ۷درصد کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۵/ ۶۰ دلار بر بشکه رسید. با وجود اینکه قیمت ها روز گذشته افزایش یافت اما همچنان تا جبران افت شدید پنج شنبه فاصله زیادی داشت. برنت روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۷/ ۱ دلار افزایش یافت و به ۲۲/ ۶۲ دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز رشد ۳/ ۱ دلار را تجربه کرد و حدود ۳/ ۵۵ دلار بر بشکه معامله شد.
افزون بر این با این اقدام دوباره جنگ تعرفه‌ای بین دو کشور بالا گرفت و اقتصاد جهانی، امیدها برای رشد بیشتر را از دست داد. امری که به طور مستقیم بر تقاضای نفت خام و قیمت آن در بازار موثر است.
هر چند که چین به این توییت  پاسخ داد اما بازار نفت نتوانست در برابر این خبر مقاومت کند و قیمت‌ها شکست.
در پایان باید گفت، تحلیل‌ها حاکی از این است که اگرچه قیمت نفت به آتش جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین واکنش منفی نشان داده اما حرکت نمودارها در این بازار احتمال پایین آمدن قیمت‌ها به زیر ۶۰ دلار را حداقل در کوتاه‌مدت دور از ذهن می‌داند.

اختصاصی
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16251

کلیدواژه

نرامپ

کاهش روزانه قیمت نفت، ترامپ

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها