نفت / شناسه خبر: 16018 / تاریخ انتشار : 1398/4/17 22:45
|

نامه سرگشاده فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت خطاب به آیت‌الله رئیسی

عده ای از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در پی برطرف نشدن مشکلات‌شان در خصوص فرآیند استخدام در صنعت نفت نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشتند.

نفتی ها / عده ای از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در پی عدم برطرف شدن مشکلاتشان در خصوص فرایند استخدام در صنعت نفت نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه به منظور پیگیری حقوق از دست رفته شان نوشتند که متن این نامه در زیر منتشر می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دامت برکاته

ریاست محترم قوه قضاییه

با سلام و تحیات وافره

اینجانبان جمعی از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، به اختصار شرحی از مشکلات و مصائب در روال رسیدگی و صدور احکام پرونده‎های قضایی خویش در دیوان محترم عدالت اداری را خدمتتان معروض می‎داریم.

در ابتدا ذکر این نکته لازم است که، دانشگاه صنعت نفت به عنوان قدیمی‎ترین مرکز صنعتی آموزش عالی در قریب به ۸۰ سال عمر خود، یکی از اصلی‌ترین بنیان‎های تربیت نیروی انسانی متخصص ایرانی در صنعت نفت و گاز و یکی از گام‎های موثر در جهت کاهش وابستگی به بیگانگان در این حوزه بوده است.

در طی تمامی این سال‎ها بخشی از نیروهای تربیت شده توسط این دانشگاه با توجه به ضوابط مستقر در بدنه وزارت نفت و شرکت‎های تابعه آن جذب می‎شدند. ما نیز با علم به این مزیت تاریخی و همچنین مفاد دفترچه کنکور سراسری (که تا سال ۱۳۹۴ در دفترچه کنکور سراسری قید گردیده بود) و مطالب مندرج در تارنمای دانشگاه و وزارت نفت در زمان انتخاب رشته تحصیلی، ضمن گذشتن از مزیت تحصیل در رشته‎های برتر سایر دانشگاه ممتاز کشور، اقدام به انتخاب رشته‎هایی کاملاً تخصصی و تحصیل در مناطق محروم نمودیم.

به امید آنکه پس از پایان موفقیت آمیز تحصیلات به عنوان نخبه‎های گروه الف و بر اساس قوانین آن روز و تعهدنامه محضری فی ما بین ما و شرکت ملی نفت ایران (وزارت نفت) جذب و بکارگیری شویم. این روال جذب که مستندات چگونگی مراحل اجرای آن در منابع مختلف موجود است به قوت خویش ادامه داشت تا اینکه در مورخ ۱۹/۳/۱۳۹۴ طی بخشنامه‎ای تحت عنوان «شیوه‏نامه الحاقی به ضوابط اجرای بودجه سال ۱۳۹۴» از سوی مقام وزیر نفت، کلیه انواع جذب نیرو در وزارت نفت و شرکت‎های تابعه متوقف گردید.

و برخلاف اصول بدیهی، با عطف به ما سبق کردن این بخشنامه در خصوص کسانی که سال‎ها قبل و حتی قبل از وزارت وزیر فعلی با مجموعه وزارت نفت تعهدات دوجانبه مبنی بر جذب امضا نموده بودند، از بکارگیری ایشان جلوگیری به عمل آمد. و متأسفانه در طول قریب به ۴ سال گذشته، دانشجویان نخبه گروه الف ضمن پیگیری‎های خود از طریق تمامی مراجع ذیصلاح و به رغم درک بالا از شرایط موجود کشور، موفق به کسب حصول نتیجه مطلوب که همانا احقاق حقوق مسلم و از دست رفته این قشر جوان مؤمن و انقلابی است نشد.

پس از آنکه به رغم توسل به تمامی روش‎های قانونی، با عدم تمکین وزارت نفت در عمل به تعهدات قانونی‎اش مواجه شدیم، چاره کار در حکمیت دستگاه قضایی یافته و نسبت به طرح دعوی در دیوان محترم عدالت اداری اقدام نمودیم. در گام نخست و در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ ده لایحه دادخواست تنظیم و به محضر محترم دیوان ارائه گردید، که این مجموعه از شکایات در نهایت منجر به صدور یک سری آرا مثبت در دادگاه بدوی به نفع فارغ التحصیلان در مرداد ماه ۱۳۹۶ گشت.

در ادامه و پس از آنکه بر اساس این آرا و چند فقره شکایت از سمت تعدادی از فارغ التحصیلان، دیوان عدالت اداری اقدام به صدور دستور لغو موقت آزمون استخدامی وزارت نفت مبنی بر جذب ۲۵۰۰ نفر نمود ( این اعلام فراخوان جذب نیرو در حالی از سوی وزارت نفت صورت پذیرفت که در تمامی طول این مدت یکی از عمده دلایل عدم جذب فارغ التحصیلان، عدم نیاز به نیرو از سوی وزارت عنوان می‎شد! )، مسئولین وزرات نفت ضمن برگزاری جلسات متعدد با مسئولین محترم دیوان عدالت اداری، ضمن قبول مسئولیت در قبال این دسته از فارغ التحصیلان، قول به انجام این تعهدات دادند (صورتجلسه محرمانه مورخ ۶/۱۰/۱۳۹۶).

لکن در کمال تأسف کما فی سابق، در عمل وفایی به این تعهدات از سوی وزارت نفت دیده نشد و می‎توان آنرا تنها حربه‎ای برای خرید زمان به جهت فرسایشی کردن موضوع و تاکتیکی برای لغو دستور لغو موقت آزمون استخدامی وزارت دانست تا به واسطه آن از جنجال بی‎قانونی‎های صورت گرفته بکاهد.

پس از ارجاع پرونده‎های شکایت به مرحله تجدیدنظر، در مورخ ۲۷/۱/۱۳۹۷ شعبه دادگاه تجدیدنظری که قریب به اتفاق پرونده‎های شکایت ( حدود ۲۸۰ پرونده ) به آن ارجاع شده بود، ضمن محق دانستن فارغ التحصیلان در حق الزام به استخدام بر اساس ضوابط گروه الف، اقدام به تأیید رأی بدوی و صدور رأی مثبت در یک فقره از شکایات ارجاعی نمود. شایان ذکر است که شعبه مذکور پس از درخواست طرف شکایت مبنی بر تقاضای اعاده دادرسی، در تاریخ ۵/۶/۱۳۹۷ اقدام به رد تقاضا نموده و مجدداً بر محق بودن اینجانبان صحه می‎گذارد.

اما آنچه که محل بحث و شبهه است اینست که، پس از این مرحله و علی‎رغم اقوال مسئولین محترم دیوان مبنی بر صدور سایر آرا با کیفیتی مشابه به رأی پیشین صادره از شعبه مذکور در آینده‎ای نزدیک، به ناگاه روال صدور آرا متوقف و روالی خارج از روال معمول برای بررسی پرونده‎ها به جریان می‎افتد. روالی که در خوشبنانه‎ترین حالت می‎توان آنرا پرابهام، غیر شفاف و پر از رفتارها و تحرکات غیرمتعارف دانست، که در نهایت و در کمال تعجب در جایی که مستندات یکسانی از سوی طرفین ارائه گردیده شده بود، با تغییر قاضی شعبه مذکور، احکام صادره به نفع وزارت نفت تغییر کرد.

در انتهای کلام، تغییرات در عالی‎ترین سطوح قوه قضاییه و انتصاب شایسته حضرتعالی، بارقه‎هایی از امید را در دلهایمان برای برقراری عدالت در تراز نظام اسلامی زنده نمود. فلذا به عنوان بخشی از جوانان تحصیلکرده این کشور، از حضرتعالی خاضعانه تقاضامندیم تا ضمن مساعدت به جهت برگزاری یک ملاقات حضوری با نمایندگان ما فارغ‎التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت من باب ارائه توضیحات و مستندات تکمیلی به محضر محترم حضرتعالی، از الطاف پدرانه شما در راستای حل این معضل که گریبان‎گیر نه فقط ۲۰۰۰ فارغ التحصیل بلکه ۲۰۰۰ خانواده آنها نیز شده، بهره‎مند گردیم، زیرا معتقدیم این بدعهدی از سوی برخی مسئولین می تواند سبب بی اعتمادی عمیقی نسبت به کل نظام جمهوری اسلامی گردد.

بر این باوریم، تنها راه برون رفت از مشکلات، پیروی و اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله) مبنی بر اتکا بر نیروی جوان مؤمن و متعهد ایرانی است و با تزریق امید از طریق اجرای واقعی عدالت می‎توان ضمن جلوگیری از بروز مشکلات عدیده دشمن را از رسیدن به هدفش در ایجاد شکاف میان حاکمیت و ملت مأیوس نمود و رجا واثق داریم که با درایت و کفایتی که از حضرتعالی سراغ داریم هر دوی این مهم به وجوه احسن خود به وقوع خواهد پیوست.

از خداوند متعال صحت، سلامتی و توفیق روزافزون حضرتعالی در خدمت به نظام اسلامی و ملت شریف ایران را مسئلت داریم و پیشاپیش از حسن توجه و عنایت شما، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت

فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/16018

کلیدواژه

فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها