نفت / شناسه خبر: 15898 / تاریخ انتشار : 1398/4/3 11:22
|

تشدید تنش‌ها در خلیج فارس قیمت گاز را بیشتر بالا می‌برد تا نفت

تشدید تنش ها در خلیج فارس می‌تواند برای بازارهای گاز طبیعی بیشتر از نفت خام مخرب باشد.

نفتی ها /به نقل از ورلد اویل، درگیری احتمالی بین آمریکا و ایران می‌تواند برای بازارهای گاز طبیعی مایع بیشتر از نفت خام مخرب باشد.

طبق اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقریباً یک چهارم گاز طبیعی مایع جهان از طریق تنگه هرمز منتقل می‌شود. یک آبراه باریک که هم مرز ایران است و نفتکش ها از طریق آن حدود یک پنجم نفت جهان را ترانزیت می کنند. واردکنندگان بزرگ هم کمتر برای مقابله با مختل شدن عرضه گاز طبیعی مایع آماده هستند چون ذخایرشان را از نفت پر کرده اند.

 تهران قبلا تهدید کرده بود جلوی انتقال نفت از این آبراه حیاتی را می‌گیرد. پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران در تنگه هرمز و تهدید ترامپ به حمله، درگیری‌ها شدیدتر شده است.

 دیوید هویت، یک تحلیلگر نفت و گاز شرکت کپیتال مک کواری گفت:« نفت هر چقدر بالاتر برود، گاز دو برابر افزایش خواهد داشت. بازار قادر نخواهد بود در صورت توقف رفت و آمد نفتکش ها از تنگه هرمز، کل مقدار این نقل و انتقال را جبران کند».

بیشتر گاز قطر به سمت کشورهای آسیایی مثل ژاپن ، کره جنوبی و هند می‌رود که بزرگترین خریداران گاز طبیعی مایع جهان هستند. سطح ذخایر گاز  و تقاضای فصلی آن می‌تواند بر هر گونه اختلالی در بازارهای جهانی تاثیر بگذارد.

 در حالی که اکثر واردکنندگان اصلی نسبت به نفت، ذخایر کافی گاز ندارند ، آغاز به کار پروژه های جدید صادراتی و هوای ملایم تقاضای گاز طبیعی مایع را پایین آورده و در حال حاضر عرضه آن در بازار بیش از حد نیاز است.

نفت برنت روز پنجشنبه ۴.۳ درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش از اول ژانویه را نشان می داد و دلیل آن هم هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی توسط ایران بود. برنت در حال حاضر ۶۵ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. شاخص گاز طبیعی مایع ژاپن - کره که به کمترین حد طی ۳ سال رسیده است، ۱.۴ درصد بالا رفت و به ۴.۶۱۵ دلار در هر MMbtu رسید.

تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15898

کلیدواژه

خلیج فارس قیمت گاز

نفت خام

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها