نفت / شناسه خبر: 15895 / تاریخ انتشار : 1398/4/3 14:11
|

مخمصه نفتی عرب‌ها به نفع چه کسی تمام شد؟

این روزها مقامات ریاض در دوراهی سختی بین حمایت از سیاست‌آمریکا در حوزه نفت و اوپک قرار گرفته‌اند و نکته جالب اینجاست که در هر دو حالت این بازار نفت عربستان است، که تضعیف خواهد شد.

نفتی ها /این روزها مقامات ریاض در دوراهی سختی بین حمایت از سیاست‌آمریکا در حوزه نفت و اوپک قرار گرفته‌اند و نکته جالب اینجاست که در هر دو حالت این بازار نفت عربستان است، که تضعیف خواهد شد.

مقامات ریاض در موضع دشواری برای همراهی با آمریکا از یک سو و حفظ توافق های تولیدی در چهارچوب اوپک قرار گرفته اند؛ از یک سو دیگر استراتژیشان برای افزایش بهای نفت از طریق محدود کردن تولید بی‌نتیجه مانده و از سویی دیگر سهم خواهیشان در بازار انرژی آسیایی ها از طریق کاهش قیمت نفت، دیگر برایشان به صرفه نیست.

در واقع این دو راهی از جایی آغاز شد که بعد از اعمال دور جدید تحریم‌های ترامپ علیه ایران، عربستان قول جبران نفت تحریم‌شده ایرانی را به خریداران نفت داد، عربستان برای این کار از یک سو باید فشار افزایش تولیدی را که تابه امروز تجربه نکرده بود را تحمل میکرد و از سویی دیگر نیز باید با کاهش قیمت‌ها مشتریان نفت را به سمت خود می‌کشاند، اما سرانجام این وعده توخال تنها با ضرر فراوان برای اقتصاد و پالایشگاههای نفتی این کشور تمام شد.

در مرحله بعد، اما درست بعد از این که تقریبا برای همگان مسجل شد که عربستان توانایی جایگزینی نفت ایران را ندارد این بار استراتژی ریاضی ها تغییر کرد.

اینبار عربستان اعلام کرد که با کاهش تولید اوپک موافق است و از ا« حمایت میکند و همپای روس ها نفت تولید خود را کاهش داد؛ اما نکته‌ای که در پس این کاهش تولید بود این بود که، این تغییر استراتژی سیاستی جدید عربستان بود.

عرب‌ها منتظر بودند تا با این کاهش تولید بتواند نفت خود را با قیمت بیشتری به فروش برساند و از این طریق ضررهای قبلی خود را جبران کند اما این بار هم تیرشان به سنگ خورد.

سیاست جدید عربستان این بار هم چندان کارساز واقع نشد، اوین بار این اصرار برای کاهش تولید نفت در اوپک باعث رشد تولید وصادرات نفت ارزان شیل آمریکا شد.

استراتژی عربستان سعودی برای بالا بردن قیمت‌ها از طریق محدود کردن تولید، به نخستین موج رونق شیل در فاصله سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ و موج دوم در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ منجر شد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ به محدودیت تولید در نیمه اول سال ادامه داد و تولیدش را در نیمه دوم سال ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالا برد در حالی که تولید آمریکا ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش داشت.

در میان مدت استراتژی عربستان سعودی برای محدود کردن تولید و تقویت قیمت‌ها بادوام نیست و سهم بازار بیشتری را به شیل و سایر تولیدکنندگان غیراوپک می‌بازد.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه که از سال ۲۰۱۷ در تلاش‌ها برای تقویت قیمت‌ها اوپک و عربستان سعودی را همراهی کرده است، پیش از این نگرانی خود را نسبت به پیامدهای بلندمدت قیمت‌های بالا و افت سهم بازار ابراز کرده است.

حال باید دید این بار عربستان چه سیاستی برای فروش نفت  خود به کار خواهد برد.

Reuters

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15895

کلیدواژه

نفت عربستان

تولید نفت عربستان

قیمت فروش نفت عربستان

کاهش تولید نفت عربستان

وزیر نفت عربستان

ذخیره سازی نفت عربستان

کاهش صادرات نفت عربستان

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها