نفت / شناسه خبر: 15884 / تاریخ انتشار : 1398/4/2 10:51
|

ژاپنی‌ها، به دنبال منابع جدید نفتی

بعد از اتفاقات اخیر در خلیج فارس،پالایشگاه‌های ژاپنی به دنبال منابع نفتی ایمن‌تری هستند تا بنوانند در مواقع اضطراری واردات نفت خام خود را کنترل کنند.

نفتی ها /

تاکاشی سوکیوکا رئیس مجمع نفت ژاپن به تازگی اعلام کرده است که پالایشگاه های  این کشور در حال بررسی اقداماتی برای کنترل اختلال‌های احتمالی در عرضه نفت خام از خاورمیانه در بحبوحه افزایش تنش ها در منطقه هستند.

در واقع این نگرانی ژاپنی‌ها در اتفاقات در خلیج فارس وسقوط پهباد جاسوسی آمریکایی‌ها توسط ایران شدت گرفت،افزون بر این چندی قبل نیز دو نفتکش که یکی متعلق به یک شرکت کشتیرانی ژاپنی بود ، در خلیج فارس مورد  عدف قرار گرفتند.

این حوادث جدای از  ناامن کردن منطقه توانست بازار نفت را نیز دستخوش نوسان کند و قیمت نفت را افزایش داد.

نکته اینجاست که از آنجایی که تنگه تامین کننده نفت کشورهای صنعتی نفتی از جمله ژاپن و اتحادیه اروپا است ، هر گونه تنش و درگیری در آن به دلیل حجم بالای عبور نفت، می‌تواند تاثیری به مراتب بیشتر از موارد فوق را داشته باشد.

 بطوری که  خبر سرنگونی پهپاد امریکا در خلیج فارس و به اوج رسیدن تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده موجب افزایش ۶ درصدی قیمت در مدت کوتاهی پس از این جریان شد. البته بسیاری از کارشناسان نفتی افزایش قیمت نفت به بالای ۱۵۰ و حتی ۲۰۰ دلار در صورت بروز هرگونه درگیر در این منطقه را دور از ذهن نمی‌دانند.

 بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ریسک‌های سیاسی در نیم قرن اخیر، متغیری  مهم و تاثیرگذار در روند تغییرات قیمت نفت بوده‌اند و با بروز درگیری در خلیج‌فارس دوباره پتانسیل فعال‌ شدن ریسک‌های سیاسی و ژئوپلتیکی شدید و تجربه جهش نفتی دیگر وجود دارد که این تنش نه تنها گریبان اقتصاد کشورهای درگیر بلکه تمام کشورهای پیشرفته متکی به نفت را خواهد گرفت.

 در نتیجه این نگرانی ژاپنی ها چندان هم دور از  عقل نیست ، سوکیوکا نیز در ادامه صحبتهای خود عنوان کرد : ژاپن پس از هدف قرار گرفتن یک پهپاد نظامی امریکا توسط ایران گفت در حال  شبیه سازی های مختلف در صورت وقوع وضعیت اضطراری در خاورمیانه است.

این اقدامات شامل خرید نقدی و فوری نفت از سایر مناطق مثل غرب آفریقا یا آمریکا می شود به علاوه استفاده از ذخایر ملی برای حفط بازار نفتی ژاپن و جلوگیری از  شرایط بحرانی در این کشور است .

Reuters

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15884

کلیدواژه

نخستینمحموله صادراتی نفت ایران توسط کشتی ژاپنی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها