نفت / شناسه خبر: 15850 / تاریخ انتشار : 1398/3/28 14:49
|

پنتاگون به دنبال سودجویی از انفجارنفتکش ها

وزارت دفاع آمریکا با انتشار تصاویری از انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان، مدعی نقش ایران در این حادثه شد.

نفتی ها /درست چند روز بعد از انفجار دو نفتکش در دریای عمان، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با انتشار تصاویری مدعی شد، یک مین به بصورت مغناطیسی به بدنه یک کشتی و پیش از جدا کردن آن چسبانده شده است.
اما بعد از این ادعا بسیاری از کارشناسان و رسانه های تحلیلی آنورآبی با رد این احتمال عنوان کردند: واضح است که این ادعا ادعایی پوچ بود زیرا در حالی بیان می‌شود که در این فیلم زمان و مکان این مواجهه و هویت کشتی و سرنشینان قایق مشخص نبود.
افزون بر این خبرگزاری رویترز نیز با بیان تردید در خصوص فیلم ادعایی ارتش آمریکا علیه ایران نوشت: غالبا رمزگشایی از چنین تصاویری دشوار است و انتشار آن نشان می‌دهد آمریکا تلاش می‌کند جامعه بین الملل را قانع کند ایران مسئول این حملات بوده است.
از سویی دیگر این ادعا‌ها در حالی مطرح شدند که هنوز روایت واحد و تاییدشده‌ای درباره علت حادثه منتشر نشده است. در حالی فرماندهی مرکزی آمریکا با انتشار این فیلم مدعی است حادثه رخ داده بر اثر مین دریایی بوده که طبق برخی اظهارات دیگر یکی از نفتکش‌ها بر اثر «اژدر» دچار سانحه شده و برخی دیگر از شاهدان از مشاهده شیء پرنده در آن حوالی گفتند.
حال امروز نیز پنتاگون در جدیدترین اتهام خود، با انتشار تصاویری باز هم مدعی شد ایران در انفجارها دست داشته است.

 
 

پنتاگون می‌گوید این تصاویر نشان می‌دهند که نیروهای ایرانی در حال جدا کردن یک مین عمل نکرده از بدنه یکی از نفتکش‌ها هستند.
در حالی آمریکا ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان می‌داند که تهران اتهام دست داشتن در آن حملات را رد کرده است.
این در حالی است که معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به اتهام‌زنی واشنگتن به تهران در خصوص این حادثه گفت که خود آمریکایی‌ها پشت این ماجرا هستند.
آل حبیب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اِن. اِچ. کِی» ژاپن با اشاره به همزمانی این حادثه با سفر آبه شینزو نخست‌وزیر این کشور به ایران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی توضیح داد: «کسی پشت این ماجرا است تا آن را به گردن ایران بیاندازد. و آن کس نیز ایالات متحده است.
اما نکته‌ی مهمی که در این میان وجود دارد این است که، علی رغم تمام این ادعاها،تاکنون هیچ مرجع بین‌المللی معتبری دست داشتن ایران در حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را تأیید نکرده و هیچ کشوری نیز از موضع واشنگتن در رابطه با این حادثه حمایت نکرده است.
انگلیس تنها کشوری است که در ادامه خوش خدمتی‌های خود به دولت آمریکا تلاش می‌کند ایران را با استناد به شواهد ادعایی و اثبات نشده آمریکایی‌ها مسئول حادثه دریای عمان بداند.
این در حالی است که روزنامه ایندیپندنت در گزارش چند روز پیش خود خبر داد  وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که برای برگزاری نشست شورای اروپا در لوکزامبورگ گرد هم جمع شده بودند، به‌طور جدی خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره حادثه روز پنج‌شنبه در دریای عمان و ارائه شواهد بیشتر در این زمینه هستند، چراکه آنها از ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در این حادثه متقاعد نشده‌اند.
حال باید دید آمریکا این بار برای رسیدن به اهداف خود به چه طناب پوسیده ای آویزان خواهد شد.
politico

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15850

کلیدواژه

انفجار نفتکش ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها