نفت / شناسه خبر: 15842 / تاریخ انتشار : 1398/3/27 15:38
|

چرا معافیت عراق طولانی‌تر شد؟

اولین باری که عراق توانست معافیت واردات برق و گاز از ایران را بگیرد با یک اولتیماتم ۴۵ روزه از جانب آمریکا مواجه شد، اولتیماتمی که به گفته آمریکا تمدید نمی‌شد ولی کارشناسان وعده تمدید صددرصدی‌اش...

نفتی ها /اولین باری که عراق توانست معافیت واردات برق و گاز از ایران را  بگیرد با یک اولتیماتم ۴۵ روزه از  جانب آمریکا مواجه شد، اولتیماتمی که به گفته آمریکا تمدید نمی‌شد ولی کارشناسان وعده تمدید صددرصدی‌اش را  داده بودند؛ که دست بر قضا درست هم از آب درآمد؛ اما آمریکا با عراق راه آمده است؟

معافیت‌های انرژی عراق از جانب آمریکا،با یک معافیت ۴۵ روزه در نوامبر و همزمان با آغاز تحریم‌های انرژی علیه ایران صادر کرده بود  آغاز  شد عراق پس از معافیت ۴۵ روزه، دو معافیت متوالی ۹۰ روزه دیگر دریافت کرده بود که مدت آخرین معافیت چند روز قبل به پایان رسید.
با پایان این معافیت وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد انتظار دارد عراق به تلاش برای کاهش وابستگی به تأمین برق از ایران ادامه دهد اما از سویی دیگر عراق برای تأمین خوراک شبکه برق خود به واردات گاز ایران به شدت وابسته است.
در واقع  واردات گاز و برق حدود یک سوم از تقاضای این کشور برای ۱۴۰۰۰  مگاوات را تشکیل می‌دهد. در ماه‌های تابستان که از ژوئن آغاز می‌شود و دمای هوا در عراق افزایش پیدا می‌کند، تقاضا در شبکه به ۲۴۰۰۰ مگاوات در روز می‌رسد.
از سویی دیگر نیز کمبود نیرو سال گذشته باعث اعتراضات هزاران نفر از مردم در منطقه نفت خیز جنوب این کشور شد و اختلالات و درگیری‌های گسترده با نیروهای امنیتی را به بار آورد و این بار نیز مسئولین عراقی نگران آغاز  این اعتراضات بودند و تلاش میکردند با آمریکایی ها به توافق برای تمدید این معافیت برسند.
اما آمریکایی ها به دنبال این هستند که بتوانند طرف قرارداد شرکتهای  عراقی باشند و آنها از این وابستگی سود ببرندو از سویی دیگر نیز می‌خواهند نفوذ ایران را در خاورمیانه به‌ویژه در عراق کاهش دهند اما این درحالی که ایران از مسیر تجارت و سیاست نفوذ گسترده‌ای بر عراق دارد.
گفتنی است علی رغم این که واشنگتن با توجه به عزم شرکت آمریکایی جنرال الکتریک در عقد قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار برای بازسازی زیرساخت‌های انرژی عراق تصمیم دارد به‌تدریج از وابستگی عراق به ایران  کم شود، اما ظاهراً این بار هم تلاشش نتیجه نداده و باز هم با یک معافیت طولانی تر به عراقی ‌ها سعی در گرفتن امتیازات بیشتر از آنها دارند.
 

Euronews

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15842

کلیدواژه

کارشکنی هایی از سوی آمریکا صادرات گاز به عراق

تمدید معافیتهای عراق

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها