نفت / شناسه خبر: 15815 / تاریخ انتشار : 1398/3/25 12:16
|

توسعه پتروپالایشگاه‌ها بدون حمایت دولت اتفاق نمی‌افتد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه هدف از طرح توسعه پتروپالایشگاه ها با سازوکار تنفس خوراک کمک به توسعه پالایشگاه‌‌ها و پتروپالایشگاه‌ ها است، گفت: بدون حمایت دولت...

نفتی ها /عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه هدف از طرح توسعه پتروپالایشگاه ها با سازوکار تنفس خوراک کمک به توسعه پالایشگاه‌‌ها و پتروپالایشگاه‌ ها است، گفت: بدون حمایت دولت و وزارت نفت اتفاق خاصی در این زمینه نخواهد افتاد.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درخصوص طرح توسعه پتروپالایشگاه ها با سازوکار تنفس خوراک گفت:در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در توسعه صنایع پالایشی کوتاهی زیادی شده است. دولت‌ها هم در این راستا اقدامات خاصی انجام نداده‌اند. هدف از این طرح کمک به توسعه پالایشگاه‌‌ها و پتروپالایشگاه‌ ها است.

وی ادامه داد: به این شکل که از بخش خصوصی دعوت شود و امتیازاتی به آن‌ها داده شود. خوراک پتروشیمی رایگان، تسهیلات بانکی و ... ازجمله این امتیازات هستند. آنچه که به آن رسیده‌ایم این است که بدون حمایت دولت و وزارت نفت اتفاق خاصی در این زمینه نخواهد افتاد.

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس در پاسخ به اینکه منتقدین توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی کشور معتقدند این قبیل پروژه‌ها نیازمند هزینه‌های زیادی هستند، گفت: درحال حاضر یکی از مشکلات کشور افزایش میزان نقدینگی است. دولت باید شرایطی را فراهم کند که مردم به جای سرمایه‌گذاری در بازار سکه و دلار، سرمایه‌های خود را از طریق بورس و سایر ابزارها به سمت توسعه ظرفیت‌های تولیدی کشور ازجمله پالایشگاه‌سازی سوق دهند.

وی ادامه داد: بانک‌ها باید پس‌اندازهای مردم را به سمت پروژه‌های مولدی تولیدی ازجمله پالایشگاه‌سازی و توسعه پتروپالایشگاه‌ها حرکت دهند. دولت نباید مخالف و رقیب بخش خصوصی باشد.

خادمی در پایان با تاکید بر اینکه آقای زنگنه سال‌ها وزیر نفت کشور بوده‌اند و هیچگونه اعتقادی به توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی و زنجیره ارزش در صنعت نفت ندارند و معتقد بودند واردات بنزین بهتر از تولید آن است، گفت: رهبر انقلاب بارها نسبت به خام فروشی نفت معترض بودند. وضعیت فعلی کشور که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم ناشی از خام فروشی چند سال قبل در صنعت نفت است.

فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15815

کلیدواژه

طرح توسعه پتروپالایشگاه ها

توسعه پتروپالایشگاه‌ها صنعت پالایش و پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها