نفت / شناسه خبر: 15762 / تاریخ انتشار : 1398/3/20 15:10
|

اوپک راضی به لغو کاهش تولید می‌شود؟

با توجه به افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش ناگهانی قیمت نفت این روزها اختلاف بین اوپک و روسیه در خصوص تمدید پیمان کاهش تولید نفت عمیق‌ترشده است و حال باید دید سرانجام اوپک راضی به افزایش تولید نفت ...

نفتی ها /با توجه به افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش ناگهانی قیمت نفت این روزها اختلاف بین اوپک و روسیه در خصوص تمدید پیمان کاهش تولید نفت عمیق‌ترشده است و حال باید دید سرانجام اوپک راضی به افزایش تولید نفت خواهد شد یا خیر؟

با نزدیک شدن به موعد نشست جدید اوپک، اختلاف بین تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک، در خصوص تمدید پیمان کاهش تولید نفت عمیق‌تر از پیش شده است سرنوشت این توافق همچنان در هاله ای  از  ابهام قرار دارد.  

روند نزولی قیمت نفت، نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه و تقاضا افزایش یافت و موجب شد تا بسیاری از کارشناسان این حوزه نسبت به این روند اعلام هشدار کنند.  

با این حال اوپک  در نشست اخیر خود که ماه گذشته رخ داد، حاضر به افزایش تولید نشد و تنها تاکید کرد این گروه و یارانش که شامل روسیه نیز هست تمایلی ندارند اقدامات لازم را برای فرونشاندن بحران اعتماد در بازار انجام دهند.

تاکنون این طور به نظر رسیده است اوپک پلاس تمایل دارد خشم واشنگتن و سایرین را به جان بخرد و توافق کاهش تولید نفت را حفظ کند. حتی نشانه‌هایی وجود دارد که این تولید کنندگان نفت درصدد تمدید توافق کاهش تولید در نشست آینده خود در اواخر ماه میلادی جاری یا شاید در اوایل ژوئیه هستند.

اما از سویی دیگر در نقطه مقابل این افراد گروه دیگری با رهبری خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی و عراق ایستاده‌اند که همچنان به دنبال کاهش تولید نفت هستند.

این گروه معتقدند که بازار هنوز تثبیت نشده و حجم ذخایر نفت همچنان بسیار بالا است و تقاضا هنوز افت ملموسی پیدا نکرده است. با این حال نشانه‌هایی وجود دارد که تنش‌هایی در داخل این گروه نفتی درگرفته و مقامات روسی نیز به ابهامات دامن زده‌اند.

این کشورها در مواجهه با مخارج بالا به دلیل برنامه‌های تنوع‌سازی اقتصادی و فعالیت‌های نظامی، به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد و تغییرات در این کشور به کندی و به شکلی انجام می‌گیرد که حداقل ریسک را برای حکومت آن داشته باشد. اگر سعودی‌ها بخواهند برنامه‌های اقتصادی خود را با موفقیت اجرا کنند، قیمت‌های بالاتر نفت حیاتی خواهد بود.

اما نکته ای  که در این میان وجود دارد این است که، برخلاف حمایت قاطع از کاهش تولید نفت که روسیه در کنفرانس سال ۲۰۱۸ سن‌پترزبورگ به اوپک ابراز کرده بود این بار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فشار روی پیمان نفتی با اوپک را افزایش داده است. وی با تاکید بر این‌که روسیه از سطح قیمت فعلی حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه راضی است، از محور سعودی - اماراتی فاصله گرفت.

به نظر می‌رسد اظهارات پوتین ممکن است اوپک را در موضعی قرار دهد که ناچار شوند در ماه‌های آینده به کمبود احتمالی عرضه در بازار پاسخ دهد.

اگر بخواهیم موضع روسیه را از  لحاظ استراتژیکی نیز بررسی کنیم باید گفت:  قیمت‌های پایین‌تر نفت نه تنها سهم بازار روسیه را افزایش خواهد داد، بلکه فعالیت شیل آمریکا را نیز محدود خواهد کرد .

بر اساس گزارش اویل پرایس، روسیه در هفته‌های آینده از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود. پوتین با پایان حکومت سیاسی خود در سال‌های آینده مواجه است و نارضایتی فزاینده‌ای که در حال حاضر در بخش نفت و گاز این کشور وجود دارد قابل توجه است. رئیس جمهور روسیه اگر تمایل به حرفه سیاسی جدیدی داشته باشد به حمایت روس‌نفت، گازپروم و سایر شرکت‌های بزرگ برای بقا و ادامه میراث خود نیاز دارد. این احتمال وجود دارد که توافق کاهش تولید تمدید نشود و به نظر می‌رسد که این ترامپ نیست که در آینده نزدیک روی بازارهای نفت تأثیر می‌گذارد، بلکه دو حکومت عربی و تزاری که به سوی بازنشستگی می‌رود خواهند بود.

FXStreet

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/15762

کلیدواژه

اوپک

نفت اوپک

خالد الفالح

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها